Pagina 1 van 14
TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 18:48
door Leeuwarden
Na eerdere ervaring met de voorganger van dit project, de PR20HE, overweeg ik om deze te bouwen. Long term projectje, mooi op pcb’s, zou dit moeten bouwen als een bouwpakketje. Eerste hobbel: gevraagd aan Menno of er een bom is? Nee, die is er niet.
https://www.mennovanderveen.nl/images/o ... LIFIER.pdf
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 18:55
door Barry2001
Je hebt toch een schema met component waarden? Dan kun je toch zo een bom maken?
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 18:58
door Leeuwarden
Zekers, maar een bom vind ik wel makkelijk om niets over het hoofd te zien zodat je niet nog een keer een bestelling moet doen…
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 19:09
door Barry2001
Uitprinten, vinkje zetten, moet goedkomen. Even goed opletten dat je de juiste vormfactor hebt, die op de footprint op de print past.
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 19:45
door Pjotr
En om te helpen niets te vergeten: Lijst dubbel checken! Een keer van voor naar achter en een keer van achter naar voren. Dus 2x extra uitprinten dat schema

Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 20:08
door Barry2001
Is trouwens netjes gedaan zo, buisvoeten zeker niet op de print, grid- en kathodeweerstanden direct aan de buisvoet, en de rest op print. Tis dat ik buizenversterkers genoeg heb waar ik toch al niet naar luister

jeukt dan wel weer.
Edit: niet helemaal waar, de EL84 in de keuken staat nog wel vaak aan.
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 20:26
door Pjotr
Het is zeker een leuk ding. Zal best een stevig romig geluid geven. Al vind ik een fasedraaier met een op-amp eigenlijk toch wel te veel van het padje

Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 20:34
door Leeuwarden
Dat stukje met die fasedraaier snap ik nog niet helemaal. Zover het hele verhaal bij me is ingedaald werkt het in eerste instantie ook zonder…
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 20:35
door Leeuwarden
Wat me overigens aan die fasedraaier wel opviel is dat die OPA1645 wel eens een dingetje kon zijn…
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 20:44
door Pjotr
Dat met die op-amps is volgens mij een extraatje. Ik heb de indruk dat zijn eigenlijke ontwerp uitging van een directe symmetrisch aansturing. Een
Topping D30Pro DAC zou daarvoor een hele leuke zijn.
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 21:01
door Leeuwarden
Als er al een dac rechtstreeks op komt, wordt het een Mytek Brooklyn DAC+. Maar ben ook nog bezig om de Wayne pre gebalanceerd uit te maken…
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 21:26
door Pjotr
Die Topping is zeker te veel budgetklasse?

Denk dat het lastig gaat worden om een verschil te horen met de Mytek. Alhoewel, de Mytek heeft toch ESS DAC's aan boord? Die kunnen wel wat extra buizenroom gebruiken.
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 21:32
door Leeuwarden
Ik ben de budget-versie van Ruud Jonker maar die Mytek staat er nu eenmaal al een paar jaar, shit happens…

Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 21:44
door Pjotr
Ja dan is het een ander verhaal, dan neem je zelfs met onder de 10K geen genoegen. Dacht eigenlijk dat je deze voor "er bij" wilde bouwen. Ik denk dat je hem prima zo met de Mytek gebalanceerd aan kunt sturen zonder die hele op-amp kermis.
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 21:47
door Leeuwarden
Wordt het een ander verhaal dan als je deze versterker ongebalanceerd wil aansturen?
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 21:50
door Ah!buis
Welke eindbuizen had je gedacht ?
Voor de 6550 is er geen probleem, maar het datablad van de KT120/KT150 schrijft een max roosterlekweerstand van 50k voor. Is hier bij lange na niet het geval.
En je hoeft geen fasedraaier te gebruiken, met één ingang aan massa gaat 't ook.
Anne
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 21:54
door Leeuwarden
Ik denk dat ik voor een ordinaire KT88 ga maar als ik me niet vergis kan een EL34 ook, en dat lijkt me ook wel aardig eens te proberen…
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 22:05
door Pjotr
Ah!buis schreef: ↑di 22 nov 2022, 21:50
En je hoeft geen fasedraaier te gebruiken, met één ingang aan massa gaat 't ook.
Anne
Ja, dat kan wel maar de balanspotmeter instelling voor a-symmetrisch wordt wel anders dan voor symmetrische aansturing. Zo'n long tailed pair heeft dan niet voor beide takken een identiek versterking.
Op zich is dit allemaal zo basic dat je er i.d.d. zowat ieder eindbuis in kunt hangen, mits met een UGT met de juiste impedantie match.
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 22:22
door Ah!buis
Leeuwarden schreef: ↑di 22 nov 2022, 21:54
Ik denk dat ik voor een ordinaire KT88 ga maar als ik me niet vergis kan een EL34 ook, en dat lijkt me ook wel aardig eens te proberen…
Voor de KT88 wordt 100k max opgegeven voor de roosterlekeerstand.Is hier 250k, beetje link.
Met de EL34 geen probleem maar pin 1 (g3) moet aan de kathode (pin acht), zit in de KT88 inwendig verbonden met pin 1 aan een afscherming.
Anne
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 22:23
door Leeuwarden
Nou, eerst in de nabije toekomst maar eens pcb’s bestellen…
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: di 22 nov 2022, 22:41
door FR_Aad
Geabonneerd!
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: wo 23 nov 2022, 12:01
door Leeuwarden
Nou, PCB's besteld. It giet oan!
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: wo 23 nov 2022, 13:06
door Pjotr
Leuk Jan aan de buizen! Ga je ook zo'n kast bij Menno bestellen?
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: wo 23 nov 2022, 13:10
door Leeuwarden
Wat voor kast, Peter? heb ik niet gezien op zijn site. Heb je link?
Re: TS2019-PP80
Geplaatst: wo 23 nov 2022, 13:26
door Pjotr
Die in de PDF bouwbeschrijving staat. Of is die niet te koop? Ziet er wel erg gelikt uit! Lijkt mij wel een dure grap trouwens.