Pagina 1 van 3
Hawk P12
Geplaatst: wo 02 nov 2022, 7:37
door meanman64
Sta op het punt om een Hawk P12 pre amp te bouwen.
Hierbij kan ik wel wat raad gebruiken, zoals welke onderdelen wat en waar gebruiken.
Is het toegestaan om het schema te posten welke alleen de onderdelen nummers vermeld en niet de waardes ?
Foto's volgen nog .
Re: Hawk P12
Geplaatst: wo 02 nov 2022, 7:49
door Henkjan
als de ontwerper je geen non disclosure heeft aangegeven kan dat wel denk ik
Re: Hawk P12
Geplaatst: wo 02 nov 2022, 8:29
door Leeuwarden
John van der Sluis is in 2017 overleden. Publicatie lijkt mij geen probleem, het is eerder een eerbetoon.
Re: Hawk P12
Geplaatst: wo 02 nov 2022, 9:17
door Pjotr
+1
Het was zijn levenswerk op persoonlijke titel. Lijkt mij ook geen enkel probleem.
Re: Hawk P12
Geplaatst: wo 02 nov 2022, 9:23
door meanman64
Blijkt het heel mooi klinkende pre te zijn .
Re: Hawk P12
Geplaatst: wo 02 nov 2022, 9:39
door Pjotr
Heb je hem nu al af

Overigens ken ik geen P12, wel een P11 en dat was i.d.d. een lekker ding.
Re: Hawk P12
Geplaatst: wo 02 nov 2022, 10:26
door meanman64
Moet er nog aan beginnen , eerst onderdelen bestellen .
Re: Hawk P12
Geplaatst: wo 02 nov 2022, 15:51
door meanman64
Hier de printplaat en schema .
Is de kwaliteit belangrijk voor C3-4 ? Ze schrijven voor beide een MKP voor .
Re: Hawk P12
Geplaatst: wo 02 nov 2022, 19:58
door sevenup
Gewoon een fatsoenlijke MKP zal voldoen. C3 zit in het signaalpad, C4 is voor ontkoppeling voeding.
Misschien kun je hier wat vinden in de juiste waardes?
https://www.tube-town.net/ttstore/baute ... olen-fast/
Re: Hawk P12
Geplaatst: do 03 nov 2022, 12:19
door meanman64
V1 is de 6n1p buis en voor V2 een el84 , een bepaalde voorkeur van merk ?
Re: Hawk P12
Geplaatst: do 03 nov 2022, 13:57
door democles
Vraagje,
Waarom zit er een 1K (R17)weerstand van de + gloeivoeding naar de massa van de versterker?
Re: Hawk P12
Geplaatst: do 03 nov 2022, 14:08
door Pjotr
Dat is toch een klassieker? Er is een heel oud gerucht dat zegt dat als je de gloei negatief t.o.v. de kathode maakt, het beter klinkt. Iets met weg lekkende elektronen dacht ik.
Re: Hawk P12
Geplaatst: do 03 nov 2022, 15:20
door PimDriessen
meanman64 schreef: ↑do 03 nov 2022, 12:19
V1 is de 6n1p buis en voor V2 een el84 , een bepaalde voorkeur van merk ?
Dag Meanman64,
Dat ziet er goed uit, dat schema en print, heb je die print zelf ontworpen?.
Was aan het zoeken op Hawk P12, maar meer dan een review kom ik niet tegen.
Waar heb jij deze informatie vandaan?.
Er is inderdaad een P11 voorversterker maar die heeft maar 2 buisjes.
Lijkt me leuk om de Hawk P12 ook te gaan bouwen.
Groet,
Pim
Re: Hawk P12
Geplaatst: do 03 nov 2022, 16:24
door meanman64
Dit is de originele printplaat van Hawk Audio en heb zelfs de bouwbeschrijving.. Komt bij iemand vandaan welke alles van Hawk Audio heeft opgekocht . Hierbij bedoel ik alles van voor dat Hawk Audio de klasse d toer op ging .
Re: Hawk P12
Geplaatst: do 03 nov 2022, 16:39
door meanman64
democles schreef: ↑do 03 nov 2022, 13:57
Vraagje,
Waarom zit er een 1K (R17)weerstand van de + gloeivoeding naar de massa van de versterker?
Zal eens nakijken of er de handleiding wat over geschreven staat .
Re: Hawk P12
Geplaatst: do 03 nov 2022, 18:01
door democles
Pjotr schreef: ↑do 03 nov 2022, 14:08
Dat is toch een klassieker? Er is een heel oud gerucht dat zegt dat als je de gloei negatief t.o.v. de kathode maakt, het beter klinkt. Iets met weg lekkende elektronen dacht ik.
Of heeft het te maken met de KH waarde van de 6N1P?
100v lees ik.
Re: Hawk P12
Geplaatst: do 03 nov 2022, 18:24
door Pjotr
Neu, dat zou niet uit moeten maken. Dat vangt evt. lek tussen gloeidraad en kathode wel op. Het is volgens mij louter ter voorkoming van evt. lek. Al moet ik zeggen dat ik daar nog nooit iets van gemerkt heb.
Re: Hawk P12
Geplaatst: do 03 nov 2022, 21:53
door timpert
Er zijn twee soorten lek. Bij kathode positief tov gloei kan (in theorie) emissie vanuit de gloeidraad storing in de kathode injecteren. Of dat ook echt gebeurt is nog maar de vraag. Bij kathode negatief ten opzichte van de gloeidraad kan elektrolyse optreden van het isolatiemateriaal van de gloeidraad. Dat laatste is schadelijk voor de buis. Bij sommige buizen mag de kathode daarom alleen maar positief zijn ten opzichte van de gloeidraad, bijvoorbeeld bij de EZ80/81 of de Russische 6s3p.
Re: Hawk P12
Geplaatst: do 03 nov 2022, 21:57
door Ah!buis
Die R17 lijkt me een slecht idee.
Storingen die binnenkomen via de trafo-gelijkrichter-stabilisator komen over R17 naar massa.
En daarmee ook op de gloei van de buis en langs de Ckf op de kathode want die is niet geaard, kathodeweerstand is niet ontkoppeld.
Plus of min van de gloei aan massa, lijkt me niet zo belangrijk.
Ik zou eerder de min aan de massa doen, gloeidraad is heter dan de kathode meer kans dat er elektronen van gloei naar kathode gaan.Positieve gloeidraad voorkomt dat.
Vroeger wel (weer niet meer waar) tegengekomen dat de gloei op zo'n +30V werd gezet, niet omdat er een kathode op een hoge spanning stond.
Er zitten wel meer nutteloze weerstanden in, dubbele lekweerstanden bijv.
En twee stuks EL84 voor een voeding die maar iets van 2x 6mA moet leveren lijkt me ook overdreven.
Waar die toestand met zener + transistor voor dient ontgaat mij, is eigen gewoon niet meer dan een zener met serieweerstand.
Anne
Re: Hawk P12
Geplaatst: do 03 nov 2022, 22:11
door PimDriessen
Ah!buis schreef: ↑do 03 nov 2022, 21:57
Die R17 lijkt me een slecht idee.
Storingen die binnenkomen via de trafo-gelijkrichter-stabilisator komen over R17 naar massa.
En daarmee ook op de gloei van de buis en langs de Ckf op de kathode want die is niet geaard, kathodeweerstand is niet ontkoppeld.
Plus of min van de gloei aan massa, lijkt me niet zo belangrijk.
Ik zou eerder de min aan de massa doen, gloeidraad is heter dan de kathode meer kans dat er elektronen van gloei naar kathode gaan.Positieve gloeidraad voorkomt dat.
Vroeger wel (weer niet meer waar) tegengekomen dat de gloei op zo'n +30V werd gezet, niet omdat er een kathode op een hoge spanning stond.
Er zitten wel meer nutteloze weerstanden in, dubbele lekweerstanden bijv.
En twee stuks EL84 voor een voeding die maar iets van 2x 6mA moet leveren lijkt me ook overdreven.
Waar die toestand met zener + transistor voor dient ontgaat mij, is eigen gewoon niet meer dan een zener met serieweerstand.
Anne
Dag Anne,
Dit geeft een ander licht op het schema, had niet gezien dat de EL84 er voor de voeding in zat, dacht dat het de eindbuis van de voorversterker was.
Dat valt voor mij wel tegen.
Groet,
Pim
Re: Hawk P12
Geplaatst: do 03 nov 2022, 22:16
door Pjotr
Ah!buis schreef: ↑do 03 nov 2022, 21:57
.......
En twee stuks EL84 voor een voeding die maar iets van 2x 6mA moet leveren lijkt me ook overdreven.
Waar die toestand met zener + transistor voor dient ontgaat mij, is eigen gewoon niet meer dan een zener met serieweerstand.
Anne
Ja i.d.d. Anne, gewoon alleen een zener in de kathode doet het werk ook prima.
Re: Hawk P12
Geplaatst: do 03 nov 2022, 23:21
door meanman64
Waarom zit die el84 dan in de voeding ?
Re: Hawk P12
Geplaatst: do 03 nov 2022, 23:27
door Pjotr
Bromonderdrukking en een beetje stabilisatie. Die EL84 fungeert hier als een parallel stabilisator voor de voedingsspanning.
Re: Hawk P12
Geplaatst: vr 04 nov 2022, 7:01
door meanman64
Buiten dat het misschien ver gezocht is geeft dit een stabielere voeding ?
Kan het klankmatig ook verschil maken om hier een buis voor te gebruiken ?
Re: Hawk P12
Geplaatst: vr 04 nov 2022, 9:23
door Pjotr
Dat moet je zelf beoordelen met je eigen oortjes

W.m.b. doen 4x 47V 3Watt zeners in serie op de plek van die EL84 het net zo goed. Die hebben ook geen gloei nodig.