GRS PT6825-8 8" Planar Mid/Tweeter 8 Ohm

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

GRS PT6825-8 8" Planar Mid/Tweeter 8 Ohm

Bericht door WrineX »

Ik had een enkele GRS PT6825-8 8" Planar Mid/Tweeter 8 Ohm besteld, dacht kijken of ik mezelf wat tijd kan besparen. jammer genoeg mijn meting is foetsie (en driver terug gestuurd). maar kan er wel wat over vertellen. bij de weg dit zijn in mijn optiek slechte namaak genaamd Sounderlink planar van ali express of GR research. maar Parts express/dayton is goed in het relabellen van chinese knock offs. soundimports is de importeur van parts express. dit is niet de eerste keer dat ik een driver gekocht heb die 1:1 op ali staat, en net zo goed presteerd (of slecht)

In dit geval ziet er prima uit lijkt 100% op de Neo 8 PDR van B&G... alleen onduidelijk welk materiaal er is gebruikt (mylar , kapton of een van de fancy materialen van B&G), daarnaast is 8 ohm vreemd.. gezien DC is 6.4 Ohm, en dat is ook de impedantie die je versterker ziet. geen idee waar 8 ohm vandaan komt. gezien een planar nagenoeg recht is en dus DC normaal de impedantie zou zijn. dus het is 6.4-6.8 +-. niks 8 ohm !!
PIC 1


Ik ben mijn meting kwijt :( maar als we naar het data sheet kijken verklaard wat ik gemeten heb, en duidelijk hoorbaar.

Dus impedantie is 8 ohm volgens hun maar je ziet dat nergens komt het boven de 7 Ohm, sterker nog boven de 6.7 Ohm... beetje misleidend gezien het lijkt dat ze efficiënter zijn dan ze werkelijk zijn....

En de grote piek zitten op de resonantie frequentie (heel normaal niks mis mee) en een stukje verder, en dat is mijn reden om het terug te sturen.
op 1.2 Khz +- zit nog een klein piekje in de impedantie, en dat komt omdat daar een resonantie zit. en deze is wanneer je sweept heel goed hoorbaar. klinkt heel smerig en ik weet vrij zeker dat het te maken heeft met de implementatie van hun methode om ze lager te laten spelen dan normaal doormiddel van corrugation aan de zijkanten (neo 8 vs neo 8 PDR)

Hier hun freq response van de Neo 8 PDR (ook al heet hij hier GRS bla bla, Sounderlink, het echte merk label)

PIC 2

En hier de GRS PT6816-8 8" PLANAR SLIM TWEETER 8 OHM

Deze heeft dus niet de corrugation aan de zijkant om, het lager te laten spelen, (stomme is alleen dat ze ook minder breed zijn dus die hele corrugation was waarschijnlijk niet eens nodig)

deze heeft ook 2 piekjes in de impedantie maar de 2e piek zit rond 800Hz en is lager, en in de FR veel minder een ding dan de NEO 8 PDR... zie

PIC 3

nu heb ik de Slim niet getest maar als je kijkt naar de rare DIP 700 a 800 hz en dan piek in de 1200hz - Neo 8 PDR (not slim) lijkt me dit duidelijk een vorm van breakup, al zo vaak gezien, ze gaan bijna altijd samen :( dipje nare piek, en een nare vervorming die hoorbaar is.


kopen ? ik zelf niet gezien 1.2Khz wel degelijk in het gebied ligt waar je hem gebruikt. (althans ik :))

OF een echte B&G veel beter doet betwijfel ik. volgens mij hebben ze gewoon hun best gedaan om er meer uit te halen dan normaal ten koste van.
Bijlagen
neo 8 imp.jpg
neo 8 freq.jpg
neo 8 freq SLIM.jpg
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: GRS PT6825-8 8" Planar Mid/Tweeter 8 Ohm

Bericht door WrineX »

heel lang verhaal kort :) wellicht dat de neo 8 slim leuk is :) de nep 8 PDR niet. maar dan kun je je beter afvragen of de Neo 3 niet beter is in combinatie met een neo 10. wel aan de prijs.. een neppert kost 210 euro.. en een neo 3 (ook neppert) inmiddels bijna 60 euro..
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: GRS PT6825-8 8" Planar Mid/Tweeter 8 Ohm

Bericht door Mtraxx »

Jammer dat je de metingen kwijt bent, best wel interessant dat Joseph Crowe hier ook een horn bij ontworpen heeft voor de DiY markt.

Met zijn multitone test komt hij op best acceptabele vervormings cijfers uit, waarschijnlijk doormiddel van de hoorn.

https://josephcrowe.com/products/sabour ... em-no-1309

Hier is er i.i.g. wel enthousiast over kijk :
[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: GRS PT6825-8 8" Planar Mid/Tweeter 8 Ohm

Bericht door WrineX »

Mtraxx schreef: wo 12 okt 2022, 0:29
Jammer dat je de metingen kwijt bent, best wel interessant dat Joseph Crowe hier ook een horn bij ontworpen heeft voor de DiY markt.

Met zijn multitone test komt hij op best acceptabele vervormings cijfers uit, waarschijnlijk doormiddel van de hoorn.

https://josephcrowe.com/products/sabour ... em-no-1309

Hier is er i.i.g. wel enthousiast over kijk :
[ Bekijk op youtube ]
ja hoorn help enorm in het laag :) en hij maakt hele nette hoorns !!! hij mag zeker enthousiast zijn! ziet er ook top uit!
De 1.2khz kan ook zomaar een probleem zijn van mijn driver. maar ze zijn nogal al , all over the place, als ik andere metingen bekijk.
gekke is alleen dat mijn vervorming overeenkomt met de impedantie meeting van GRS zelf en de FR van GRS zelf :) wie zal het zeggen :), baal er inderdaad wel van da t ik mijn meting kwijt ben :( had het alles wat makkelijker gemaakt. naja retour beleid is vrij aangenaam dus ik zou niemand tegenhouden om het gewoon te proberen :) indien je het van plan was. je kunt het gewoon terug sturen mits je niks soldeert of beschadigd. buiten dat de 1.2 khz werkte het prima. maar niet waarvoor ik het wou gebruiken. dus helaas terug.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: GRS PT6825-8 8" Planar Mid/Tweeter 8 Ohm

Bericht door ds23man »

Ik heb in het verleden wat zitten meten aan de originele B&G 8s:

viewtopic.php?t=21350&hilit=neo+8

In die periode heb ik ook een neppert gemeten die een forumlid had opgestuurd. Daar klopte ook geen zak van.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: GRS PT6825-8 8" Planar Mid/Tweeter 8 Ohm

Bericht door WrineX »

Net even door je topic gelezen
Dus de echte presteert wellicht dan toch beter :(. Alleen niet meer te verkrijgen. Ach ja ik kon hen toch niet gebruiken haha, dus moet toch iets zelf maken.
Laatst gewijzigd door WrineX op wo 12 okt 2022, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: GRS PT6825-8 8" Planar Mid/Tweeter 8 Ohm

Bericht door Marp »

Dat geldt ook voor de NEO3, die gekend was om zijn zeer lage vervorming t.o.v. andere tweeters. De kopie van GRS had dat kennelijk niet.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: GRS PT6825-8 8" Planar Mid/Tweeter 8 Ohm

Bericht door Shadow »

Ik heb het origineel thuis :yeah: stelt niet teleur :beer:
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: GRS PT6825-8 8" Planar Mid/Tweeter 8 Ohm

Bericht door WrineX »

Shadow schreef: wo 12 okt 2022, 13:27
Ik heb het origineel thuis :yeah: stelt niet teleur :beer:
beter ! niet opblazen hoor zijn al bijna zeldzaam !!
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: GRS PT6825-8 8" Planar Mid/Tweeter 8 Ohm

Bericht door WrineX »

Marp schreef: wo 12 okt 2022, 13:24
Dat geldt ook voor de NEO3, die gekend was om zijn zeer lage vervorming t.o.v. andere tweeters. De kopie van GRS had dat kennelijk niet.
wooow dat is wel erg slecht 3 procent 3e harmonische op 90dB..... zou bijna denken dat ze iets verkeerd doen of het ding defect is.


5 khz... haha plaats van de echte neo ergens rond 1500-2000 ofzo prima kan
Plaats reactie