TabCam stelt zichzelf voor

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door TabCam »

Ik zal me bij deze voorstellen. Ik ben TabCam en ik hou van audio, lekker eten, goede koffie (vooral espresso) en nog veel meer. Ik heb niet echte zelfbouwluidsprekers maar een (flink) aangepast open baffle concept. Ik ben ooit in een ver en grijs verleden begonnen met Kef C55 boekenkastluidsprekers. Na een 5.1 setje (was voor muziek niet best) ben ik een aantal jaar geleden over gegaan naar Usher Mini Dancer 2 DMD mkII. Dat was in een redelijk ideale goed gedepte huiskamer (tapijt, behang, gipsen plafond) en met de verhuizing kreeg ik het in het nieuwe huis niet goed. Achteraf bleek dat ook te komen door een langzaam verergerend probleem van de versterker maar ik was inmiddels op zoek naar ruimtevriendelijke luidsprekers en kwam ik op open baffle uit.

Daar heb ik er een paar van gehoord en heb ik uiteindelijk een thuisdemo "besteld" van de PureAudioProject Quintet Horn1. Die hoorn heeft nadelen en (achteraf) bleek het filter niet voor de hoorneigenschappen te compenseren. Wie weet ga ik daar ook weer mee experimenteren maar ik had inmiddels al een bezoekje bij Leonidas (RIP) afgelegd en had het idee dat het alleen al met de breedbanders van Lii Audio goed zou komen.

Daar was ik ruim voor Covid mee aan het experimenteren en kreeg het telkens een stapje beter, eerst met een beter passief filter en de grootste stap met actief filteren en unit en ruimteproblemen weg te DSP-en. Uiteindelijk belande ik op een soort plafond en heb ik de gok gewaagd om met goed metende units er een drieweg te maken, de Bliesma T25B en de Purifi Midwoofer.

Dat pakt totnogtoe redelijk goed uit en alhoewel ik aan diepte heb verloren, heb ik veel meer aan tonaliteit, zuiverheid en detail gewonnen dat ik het nu veel meer in balans vind. Ik heb het voor mijn gevoel nu beter voor elkaar als in mijn oude huis en ben voorlopig tevreden met mijn MyMidFi-setup.

Op de korte termijn wil ik graag beter leren meten en instellen en een sezweg klasse-D versterker bouwen. Op de lange termijn wil ik graag een actief analoog filter maken met eventueel MFB woofers toevoegen. Kortom, genoeg te doen maar geniet ook elke dag hoe het nu klinkt.
Laatst gewijzigd door TabCam op di 04 okt 2022, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door motoindo »

Welkom!

... dat OB laag klonk erg lekker in Ermelo alleen jammer dat het van die grote deuren zijn.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door TabCam »

Ja, de open baffles van hardbats klonken aangenaam. Die van mij zijn nog groter, 4 woofer per kant, twee onder twee boven :rofl: .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door Henkjan »

:foto:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door Shadow »

Welkom!
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door TabCam »

Dit is zoals ze nu "afgewerkt" en opgesteld staan. Als ik genoeg tjd kan maken zal ik nog een bouwtopic aanmaken :sure:
Bijlagen
E9F314CA-3176-4470-8C6A-7CE41ABDB7FD.jpeg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door hardbats »

Welkom Tabcam!
Die wil ik wel eens horen, sjauw je ze de volgende keer mee naar een luisterdag? :lol:
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door TabCam »

hardbats schreef: wo 05 okt 2022, 9:03
Welkom Tabcam!
Die wil ik wel eens horen, sjauw je ze de volgende keer mee naar een luisterdag? :lol:
Als die van Oost-Nederland in Hengelo doorgaat wil ik dat graag doen 8) .
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door motoindo »

TabCam schreef: wo 05 okt 2022, 8:50
Dit is zoals ze nu "afgewerkt" en opgesteld staan. Als ik genoeg tjd kan maken zal ik nog een bouwtopic aanmaken :sure:
Das een hoop Sd ... wat is het, 8 x 18 inch ?
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door TabCam »

motoindo schreef: wo 05 okt 2022, 10:03
Das een hoop Sd ... wat is het, 8 x 18 inch ?
8 x 15". Leuke blijft dat ze nauwelijks bewegen :D. Lijkt me leuk ooit met MFB aan de gang te gasn.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door Douwe84 »

Gaaf! welkom :)
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door motoindo »

TabCam schreef: wo 05 okt 2022, 10:44
8 x 15". Leuke blijft dat ze nauwelijks bewegen :D. Lijkt me leuk ooit met MFB aan de gang te gaan.
Dan ga je wel flink kleiner uitkomen hoor, tenzij je feestjes wil geven natuurlijk. Ik heb wat ontwerp ideetjes specifiek voor zba en zal daar zodra de dae gekte voorbij is een topic over starten.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door hardbats »

TabCam schreef: wo 05 okt 2022, 9:52
hardbats schreef: wo 05 okt 2022, 9:03
Welkom Tabcam!
Die wil ik wel eens horen, sjauw je ze de volgende keer mee naar een luisterdag? :lol:
Als die van Oost-Nederland in Hengelo doorgaat wil ik dat graag doen 8) .
Nice! Dan ben ik er zeker bij :rock:
motoindo schreef: wo 05 okt 2022, 10:58
TabCam schreef: wo 05 okt 2022, 10:44
8 x 15". Leuke blijft dat ze nauwelijks bewegen :D. Lijkt me leuk ooit met MFB aan de gang te gaan.
Dan ga je wel flink kleiner uitkomen hoor, tenzij je feestjes wil geven natuurlijk. Ik heb wat ontwerp ideetjes specifiek voor zba en zal daar zodra de dae gekte voorbij is een topic over starten.
Interessant, dat ga ik in de gaten houden. Misschien interessant als ik straks voor 2x12 ga in de volgende OB.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door TabCam »

Mijn geluidsfilosofie

Ik speel muziek op een gecombineerde HT/Muziekset en ik hou van sets die alles kunnen afspelen. Ik ben muzikaal gezien een redelijke omnivoor en wil weinig concessies doen om bv. slecht opgenomen popplaten en zeer dynamisch gecomprimeerde muziek slecht te laten klinken. Ik mag horen dat het slecht opgenomen is, ik wil er (tot op zekere hoogte) nog steeds van kunnen genieten. Datzelfde geldt voor het Hometheater, ergens lastig om "alles" met één set te moeten kunnen maar ook een uitdaging en als het HT gedeelte goed genoeg is ben ik ook tevreden.

Dan hou ik ook dat muziek op verschillende afspeelniveau's goed blijft klinken. Het is een huiskamer en zelfs in een aparte luisterruimte wil ik vaak liever op 50-70 dB spelen. Ja, er zijn genoeg nummers die lekker hard (80-90 dB) kunnen en een film lekker hard op zijn tijd is ook fijn maar veel vaker is het dus relatief zacht.

Muziek heeft een ongrijpbare factor die we vaak plezier, emotie, erin betrekken etc. noemen. Hoe een set geluid produceert dat die factoren zo goed mogelijk kan benaderen, hoe beter ik die vaak vind. Daar zijn vele factoren die daarin meespelen, zuiverheid van het geluid, meewerken met de ruimte (of de ruimte dwingen mee te werken), ruimtelijkheid (wordt dit beperkt door de ruimte of niet?) en betrokkenheid/voetjestappen staan voor mij bovenaan.

Ik denk dat akoestische instrumenten een goede graadmeter zijn voor hoe hoe een set klinkt. Klinkt een bekken ook metalig, hoe klinkt de aanzet van een houtblazer, kan een trompet lekker tetteren. Een trompet is vaak geen lief instrument, het moet kunnen tetteren als die zo aangezet wordt. Vaak tegen het onaangename aan of zelfs eroverheen. Echter wil ik ook niet altijd een scherp hoog. Dat voelt voor mij aan een soort van kunstmatig detail. Lastigste instrument is voor mij de piano. Wat het dubbel lastig maakt is dat er vele piano's zijn. Ik denk dat naarmate ik meer verschil denk te beluisteren, ik waarschjijnlijk steeds beter op de goede weg ben.

Waar ik anders denk te zijn dan veel anderen is dat ik niet geloof dat we de werkelijkheid ook maar een beetje kunnen benaderen. Zelfs als ik bij de opname zou zijn geweest, dan nog klinkt het zo anders en worden er zoveel stappen in het proces die het geluid veranderen dat dat niet mijn doel is. Meest eenvoudige voorbeeld is sla eens een bekken in een kamer aan en neem dat op en speel het weer af. Klinkt dat vrijwel hetzelfde hou ik me aanbevolen voor en bezoekje!!

Wat natuurlijk meespeelt is hoe er wordt opgenomen. Veel opnames zijn close miked om verstoringen van andere muziekanten te voorkomen dus is het al niet hetzelfde als waar je staat. Daarnaast wordt er flink geedit. Daarbij kirjg je met close miked zang/spraak dat je details m.b.t. speeksel hoort die je normaal niet hoort. Dat soort details noem ik vaak de "nattigheid" van een set. Ik denk dat "nattigheid" vooral in de details zit die overblijven.

Ik denk ook dat beter meten de weg vooruit is maar (nog) niet het gehele verhaal verteld. De laatste jaren wordt er gelukkig beter gemeten en zie je meer wat subjectieve beoordelingen kan ondersteunen. Ik heb soms een betere meting maar dan toch klink het niet. Wie weet als ik alles op elke hoek e.d. zou meten dat ik het dan wel te weten kom wat er precies mis was maar ik heb maar beperkte meettijd, het kan alleen als ik alleen thuis ben. Tevens denk ik dat minder vervorming ook veel helpt. Dat wordt pas de laatste jaren gemeten en ik denk dat ook veel magie in minder vervorming zit. Ook zou ik graag de compressie van mijn luidsprekers willen leren meten, één van de nieuwe metingen die pas een aantal jaar wordt gedaan.

Ik geloof ook dat veel luisteren helpt. Daarom hou ik van Meet & Greet men ben ik ook naar referentiesets wezen luisteren (o.a. Magico, TAD, Boresson, D&D 8c, Kii Three, Grimm Audio LS1Be met subwoofer, ...). Alle muziek lukte eigenlijk alleen op de TAD, die was alleen minder gedetailleerd. de D&D storte mijns inziens in bij lagere volumes, de Grimm Audio kon heftige bas niet aan en zo hadden ze allemaal én iets moois/magisch en iets wat ik mis. Niet erg, ik streef daardoor wel minder naar perfectie en meer naar zo goed mogelijk maar wel in balans.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door Shadow »

Mooi geschreven :goedzo:
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door motoindo »

TabCam schreef: ma 10 okt 2022, 20:03
Lastigste instrument is voor mij de piano. Wat het dubbel lastig maakt is dat er vele piano's zijn. Ik denk dat naarmate ik meer verschil denk te beluisteren, ik waarschjijnlijk steeds beter op de goede weg ben.
Die klinken in mijn ervaring het lekkerste op planars.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door MickRS »

Ha, en zo kom ik dit draadje tegen nav zaterdag jl.

Ik heb zelf open baffles staan die alleen qua uiterlijk geinspireerd zijn door PAP. Heb ze gebouwd toen ook PAP nog in de kinderschoenen stond en heb ook de mogelijkheid gehad ze met diverse PAP's te vergelijken. Ook de quintet voxativ. Overigens is PAP ook ooit begonnen als actief aangestuurde luidsprekers. En tegenwoordig kun je daar ook een acief filter bestellen.

Het is simpel: actief aangestuurd klinken ze gewoon veel beter. Zelf gebruik ik 2x de 15" Aplha's waar ook PAP mee begonnen is. De FR driver is nu nog een Lowther, maar binnenkort wordt dat een field coil full range.
Het meest interessante voor jou is dat ik inderdaad een DIY analoog actief filter gebruik. Met dipole loss compensatie. Versterkers zijn Hypex op het laag tot 150hz en daarboven buizen op de Lowther.

Mijns inziens ben je op de goede weg: maak een prioriteit van het filter.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door TabCam »

MickRS schreef: ma 06 feb 2023, 17:19
Ha, en zo kom ik dit draadje tegen nav zaterdag jl.

Ik heb zelf open baffles staan die alleen qua uiterlijk geinspireerd zijn door PAP. Heb ze gebouwd toen ook PAP nog in de kinderschoenen stond en heb ook de mogelijkheid gehad ze met diverse PAP's te vergelijken. Ook de quintet voxativ. Overigens is PAP ook ooit begonnen als actief aangestuurde luidsprekers. En tegenwoordig kun je daar ook een acief filter bestellen.

Het is simpel: actief aangestuurd klinken ze gewoon veel beter. Zelf gebruik ik 2x de 15" Aplha's waar ook PAP mee begonnen is. De FR driver is nu nog een Lowther, maar binnenkort wordt dat een field coil full range.
Het meest interessante voor jou is dat ik inderdaad een DIY analoog actief filter gebruik. Met dipole loss compensatie. Versterkers zijn Hypex op het laag tot 150hz en daarboven buizen op de Lowther.

Mijns inziens ben je op de goede weg: maak een prioriteit van het filter.
hoe vind jij Quintet Voxativ en heb je de hoorn1 ook beluisterd? Was altijd benieuwd hoe de Voxatiefvariant zou klinken. Vind Voxativ op shows totnogtoe tegenvallen maar weet ook hoe moeilijk plaatsen in een vreemde ruimte kan zijn.

Ik heb bedacht me laatst dat ik geen Quintet meer heb maar een Sextet en heb er nu een actief aangestuurde drieeneenhalfweg van gemaakt. Nu nog digitaal maar ben erg benieuwd naar jouw analoog actieve filter!
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door architect »

gebruik je al dsp? dan kun je namelijk je woofers lekker diep recht filteren, richting 10hz ga je dan best nog wat van de xmax gebruiken - ruimtelijk geeft dat een bijzonder realistisch effect dat je niet kent van boxspeakers
zelf gebruik ik een minidsp opendrc da8 met 8 ucd versterkers om een 4-weg open baffle aan te sturen
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door TabCam »

architect schreef: ma 06 feb 2023, 19:19
gebruik je al dsp? dan kun je namelijk je woofers lekker diep recht filteren, richting 10hz ga je dan best nog wat van de xmax gebruiken - ruimtelijk geeft dat een bijzonder realistisch effect dat je niet kent van boxspeakers
zelf gebruik ik een minidsp opendrc da8 met 8 ucd versterkers om een 4-weg open baffle aan te sturen
Ben al erg tevreden met de bas, alleen de 20 Hz haal ik niet, laat staan de 10. Ik boost de bas niet al te veel. Ik zou ooit nog wel met MFB aan de slag willen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door Henkjan »

MFB zou met een OB prima moeten lukken, mits je uiteraard de opnemer goed kan monteren op je woofers.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door hardbats »

Ik heb met motorindo (chris) staan praten op DAE en zei dat er op op het vlak van OB bass niet veel te winnen valt 't.o.v. een goede OB woofer. Ik had namelijk ook het idee om mijn 12inch OB woofers uit te voeren met MFB.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door architect »

mijn broer is ook aan de slag geweest met mfb van piratelogic op open baffle bas, maar dat komt niet van de grond, hij heeft er ook niet alle vertrouwen meer in dat dit goed gaat werken
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door Shadow »

De kit van Chris is een development kit, daar moet je zelf wel wat mee kunnen spelen wil je dat goed werkend krijgen, omdat er voor iedere driver een andere regel lus benodigd is.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TabCam stelt zichzelf voor

Bericht door ds23man »

Probleem is meer is dat het in theorie zou moeten werken maar niemand het ooit werkend heeft gekregen of geprobeerd.
Plaats reactie