TabCam stelt zichzelf voor
Moderator: Beheerdersteam
TabCam stelt zichzelf voor
Ik zal me bij deze voorstellen. Ik ben TabCam en ik hou van audio, lekker eten, goede koffie (vooral espresso) en nog veel meer. Ik heb niet echte zelfbouwluidsprekers maar een (flink) aangepast open baffle concept. Ik ben ooit in een ver en grijs verleden begonnen met Kef C55 boekenkastluidsprekers. Na een 5.1 setje (was voor muziek niet best) ben ik een aantal jaar geleden over gegaan naar Usher Mini Dancer 2 DMD mkII. Dat was in een redelijk ideale goed gedepte huiskamer (tapijt, behang, gipsen plafond) en met de verhuizing kreeg ik het in het nieuwe huis niet goed. Achteraf bleek dat ook te komen door een langzaam verergerend probleem van de versterker maar ik was inmiddels op zoek naar ruimtevriendelijke luidsprekers en kwam ik op open baffle uit.
Daar heb ik er een paar van gehoord en heb ik uiteindelijk een thuisdemo "besteld" van de PureAudioProject Quintet Horn1. Die hoorn heeft nadelen en (achteraf) bleek het filter niet voor de hoorneigenschappen te compenseren. Wie weet ga ik daar ook weer mee experimenteren maar ik had inmiddels al een bezoekje bij Leonidas (RIP) afgelegd en had het idee dat het alleen al met de breedbanders van Lii Audio goed zou komen.
Daar was ik ruim voor Covid mee aan het experimenteren en kreeg het telkens een stapje beter, eerst met een beter passief filter en de grootste stap met actief filteren en unit en ruimteproblemen weg te DSP-en. Uiteindelijk belande ik op een soort plafond en heb ik de gok gewaagd om met goed metende units er een drieweg te maken, de Bliesma T25B en de Purifi Midwoofer.
Dat pakt totnogtoe redelijk goed uit en alhoewel ik aan diepte heb verloren, heb ik veel meer aan tonaliteit, zuiverheid en detail gewonnen dat ik het nu veel meer in balans vind. Ik heb het voor mijn gevoel nu beter voor elkaar als in mijn oude huis en ben voorlopig tevreden met mijn MyMidFi-setup.
Op de korte termijn wil ik graag beter leren meten en instellen en een sezweg klasse-D versterker bouwen. Op de lange termijn wil ik graag een actief analoog filter maken met eventueel MFB woofers toevoegen. Kortom, genoeg te doen maar geniet ook elke dag hoe het nu klinkt.
Daar heb ik er een paar van gehoord en heb ik uiteindelijk een thuisdemo "besteld" van de PureAudioProject Quintet Horn1. Die hoorn heeft nadelen en (achteraf) bleek het filter niet voor de hoorneigenschappen te compenseren. Wie weet ga ik daar ook weer mee experimenteren maar ik had inmiddels al een bezoekje bij Leonidas (RIP) afgelegd en had het idee dat het alleen al met de breedbanders van Lii Audio goed zou komen.
Daar was ik ruim voor Covid mee aan het experimenteren en kreeg het telkens een stapje beter, eerst met een beter passief filter en de grootste stap met actief filteren en unit en ruimteproblemen weg te DSP-en. Uiteindelijk belande ik op een soort plafond en heb ik de gok gewaagd om met goed metende units er een drieweg te maken, de Bliesma T25B en de Purifi Midwoofer.
Dat pakt totnogtoe redelijk goed uit en alhoewel ik aan diepte heb verloren, heb ik veel meer aan tonaliteit, zuiverheid en detail gewonnen dat ik het nu veel meer in balans vind. Ik heb het voor mijn gevoel nu beter voor elkaar als in mijn oude huis en ben voorlopig tevreden met mijn MyMidFi-setup.
Op de korte termijn wil ik graag beter leren meten en instellen en een sezweg klasse-D versterker bouwen. Op de lange termijn wil ik graag een actief analoog filter maken met eventueel MFB woofers toevoegen. Kortom, genoeg te doen maar geniet ook elke dag hoe het nu klinkt.
Laatst gewijzigd door TabCam op di 04 okt 2022, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Welkom!
... dat OB laag klonk erg lekker in Ermelo alleen jammer dat het van die grote deuren zijn.
... dat OB laag klonk erg lekker in Ermelo alleen jammer dat het van die grote deuren zijn.
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Ja, de open baffles van hardbats klonken aangenaam. Die van mij zijn nog groter, 4 woofer per kant, twee onder twee boven
.
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Dit is zoals ze nu "afgewerkt" en opgesteld staan. Als ik genoeg tjd kan maken zal ik nog een bouwtopic aanmaken 
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Welkom Tabcam!
Die wil ik wel eens horen, sjauw je ze de volgende keer mee naar een luisterdag?
Die wil ik wel eens horen, sjauw je ze de volgende keer mee naar een luisterdag?
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Dan ga je wel flink kleiner uitkomen hoor, tenzij je feestjes wil geven natuurlijk. Ik heb wat ontwerp ideetjes specifiek voor zba en zal daar zodra de dae gekte voorbij is een topic over starten.
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Nice! Dan ben ik er zeker bij
Interessant, dat ga ik in de gaten houden. Misschien interessant als ik straks voor 2x12 ga in de volgende OB.
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Mijn geluidsfilosofie
Ik speel muziek op een gecombineerde HT/Muziekset en ik hou van sets die alles kunnen afspelen. Ik ben muzikaal gezien een redelijke omnivoor en wil weinig concessies doen om bv. slecht opgenomen popplaten en zeer dynamisch gecomprimeerde muziek slecht te laten klinken. Ik mag horen dat het slecht opgenomen is, ik wil er (tot op zekere hoogte) nog steeds van kunnen genieten. Datzelfde geldt voor het Hometheater, ergens lastig om "alles" met één set te moeten kunnen maar ook een uitdaging en als het HT gedeelte goed genoeg is ben ik ook tevreden.
Dan hou ik ook dat muziek op verschillende afspeelniveau's goed blijft klinken. Het is een huiskamer en zelfs in een aparte luisterruimte wil ik vaak liever op 50-70 dB spelen. Ja, er zijn genoeg nummers die lekker hard (80-90 dB) kunnen en een film lekker hard op zijn tijd is ook fijn maar veel vaker is het dus relatief zacht.
Muziek heeft een ongrijpbare factor die we vaak plezier, emotie, erin betrekken etc. noemen. Hoe een set geluid produceert dat die factoren zo goed mogelijk kan benaderen, hoe beter ik die vaak vind. Daar zijn vele factoren die daarin meespelen, zuiverheid van het geluid, meewerken met de ruimte (of de ruimte dwingen mee te werken), ruimtelijkheid (wordt dit beperkt door de ruimte of niet?) en betrokkenheid/voetjestappen staan voor mij bovenaan.
Ik denk dat akoestische instrumenten een goede graadmeter zijn voor hoe hoe een set klinkt. Klinkt een bekken ook metalig, hoe klinkt de aanzet van een houtblazer, kan een trompet lekker tetteren. Een trompet is vaak geen lief instrument, het moet kunnen tetteren als die zo aangezet wordt. Vaak tegen het onaangename aan of zelfs eroverheen. Echter wil ik ook niet altijd een scherp hoog. Dat voelt voor mij aan een soort van kunstmatig detail. Lastigste instrument is voor mij de piano. Wat het dubbel lastig maakt is dat er vele piano's zijn. Ik denk dat naarmate ik meer verschil denk te beluisteren, ik waarschjijnlijk steeds beter op de goede weg ben.
Waar ik anders denk te zijn dan veel anderen is dat ik niet geloof dat we de werkelijkheid ook maar een beetje kunnen benaderen. Zelfs als ik bij de opname zou zijn geweest, dan nog klinkt het zo anders en worden er zoveel stappen in het proces die het geluid veranderen dat dat niet mijn doel is. Meest eenvoudige voorbeeld is sla eens een bekken in een kamer aan en neem dat op en speel het weer af. Klinkt dat vrijwel hetzelfde hou ik me aanbevolen voor en bezoekje!!
Wat natuurlijk meespeelt is hoe er wordt opgenomen. Veel opnames zijn close miked om verstoringen van andere muziekanten te voorkomen dus is het al niet hetzelfde als waar je staat. Daarnaast wordt er flink geedit. Daarbij kirjg je met close miked zang/spraak dat je details m.b.t. speeksel hoort die je normaal niet hoort. Dat soort details noem ik vaak de "nattigheid" van een set. Ik denk dat "nattigheid" vooral in de details zit die overblijven.
Ik denk ook dat beter meten de weg vooruit is maar (nog) niet het gehele verhaal verteld. De laatste jaren wordt er gelukkig beter gemeten en zie je meer wat subjectieve beoordelingen kan ondersteunen. Ik heb soms een betere meting maar dan toch klink het niet. Wie weet als ik alles op elke hoek e.d. zou meten dat ik het dan wel te weten kom wat er precies mis was maar ik heb maar beperkte meettijd, het kan alleen als ik alleen thuis ben. Tevens denk ik dat minder vervorming ook veel helpt. Dat wordt pas de laatste jaren gemeten en ik denk dat ook veel magie in minder vervorming zit. Ook zou ik graag de compressie van mijn luidsprekers willen leren meten, één van de nieuwe metingen die pas een aantal jaar wordt gedaan.
Ik geloof ook dat veel luisteren helpt. Daarom hou ik van Meet & Greet men ben ik ook naar referentiesets wezen luisteren (o.a. Magico, TAD, Boresson, D&D 8c, Kii Three, Grimm Audio LS1Be met subwoofer, ...). Alle muziek lukte eigenlijk alleen op de TAD, die was alleen minder gedetailleerd. de D&D storte mijns inziens in bij lagere volumes, de Grimm Audio kon heftige bas niet aan en zo hadden ze allemaal én iets moois/magisch en iets wat ik mis. Niet erg, ik streef daardoor wel minder naar perfectie en meer naar zo goed mogelijk maar wel in balans.
Ik speel muziek op een gecombineerde HT/Muziekset en ik hou van sets die alles kunnen afspelen. Ik ben muzikaal gezien een redelijke omnivoor en wil weinig concessies doen om bv. slecht opgenomen popplaten en zeer dynamisch gecomprimeerde muziek slecht te laten klinken. Ik mag horen dat het slecht opgenomen is, ik wil er (tot op zekere hoogte) nog steeds van kunnen genieten. Datzelfde geldt voor het Hometheater, ergens lastig om "alles" met één set te moeten kunnen maar ook een uitdaging en als het HT gedeelte goed genoeg is ben ik ook tevreden.
Dan hou ik ook dat muziek op verschillende afspeelniveau's goed blijft klinken. Het is een huiskamer en zelfs in een aparte luisterruimte wil ik vaak liever op 50-70 dB spelen. Ja, er zijn genoeg nummers die lekker hard (80-90 dB) kunnen en een film lekker hard op zijn tijd is ook fijn maar veel vaker is het dus relatief zacht.
Muziek heeft een ongrijpbare factor die we vaak plezier, emotie, erin betrekken etc. noemen. Hoe een set geluid produceert dat die factoren zo goed mogelijk kan benaderen, hoe beter ik die vaak vind. Daar zijn vele factoren die daarin meespelen, zuiverheid van het geluid, meewerken met de ruimte (of de ruimte dwingen mee te werken), ruimtelijkheid (wordt dit beperkt door de ruimte of niet?) en betrokkenheid/voetjestappen staan voor mij bovenaan.
Ik denk dat akoestische instrumenten een goede graadmeter zijn voor hoe hoe een set klinkt. Klinkt een bekken ook metalig, hoe klinkt de aanzet van een houtblazer, kan een trompet lekker tetteren. Een trompet is vaak geen lief instrument, het moet kunnen tetteren als die zo aangezet wordt. Vaak tegen het onaangename aan of zelfs eroverheen. Echter wil ik ook niet altijd een scherp hoog. Dat voelt voor mij aan een soort van kunstmatig detail. Lastigste instrument is voor mij de piano. Wat het dubbel lastig maakt is dat er vele piano's zijn. Ik denk dat naarmate ik meer verschil denk te beluisteren, ik waarschjijnlijk steeds beter op de goede weg ben.
Waar ik anders denk te zijn dan veel anderen is dat ik niet geloof dat we de werkelijkheid ook maar een beetje kunnen benaderen. Zelfs als ik bij de opname zou zijn geweest, dan nog klinkt het zo anders en worden er zoveel stappen in het proces die het geluid veranderen dat dat niet mijn doel is. Meest eenvoudige voorbeeld is sla eens een bekken in een kamer aan en neem dat op en speel het weer af. Klinkt dat vrijwel hetzelfde hou ik me aanbevolen voor en bezoekje!!
Wat natuurlijk meespeelt is hoe er wordt opgenomen. Veel opnames zijn close miked om verstoringen van andere muziekanten te voorkomen dus is het al niet hetzelfde als waar je staat. Daarnaast wordt er flink geedit. Daarbij kirjg je met close miked zang/spraak dat je details m.b.t. speeksel hoort die je normaal niet hoort. Dat soort details noem ik vaak de "nattigheid" van een set. Ik denk dat "nattigheid" vooral in de details zit die overblijven.
Ik denk ook dat beter meten de weg vooruit is maar (nog) niet het gehele verhaal verteld. De laatste jaren wordt er gelukkig beter gemeten en zie je meer wat subjectieve beoordelingen kan ondersteunen. Ik heb soms een betere meting maar dan toch klink het niet. Wie weet als ik alles op elke hoek e.d. zou meten dat ik het dan wel te weten kom wat er precies mis was maar ik heb maar beperkte meettijd, het kan alleen als ik alleen thuis ben. Tevens denk ik dat minder vervorming ook veel helpt. Dat wordt pas de laatste jaren gemeten en ik denk dat ook veel magie in minder vervorming zit. Ook zou ik graag de compressie van mijn luidsprekers willen leren meten, één van de nieuwe metingen die pas een aantal jaar wordt gedaan.
Ik geloof ook dat veel luisteren helpt. Daarom hou ik van Meet & Greet men ben ik ook naar referentiesets wezen luisteren (o.a. Magico, TAD, Boresson, D&D 8c, Kii Three, Grimm Audio LS1Be met subwoofer, ...). Alle muziek lukte eigenlijk alleen op de TAD, die was alleen minder gedetailleerd. de D&D storte mijns inziens in bij lagere volumes, de Grimm Audio kon heftige bas niet aan en zo hadden ze allemaal én iets moois/magisch en iets wat ik mis. Niet erg, ik streef daardoor wel minder naar perfectie en meer naar zo goed mogelijk maar wel in balans.
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Die klinken in mijn ervaring het lekkerste op planars.
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Ha, en zo kom ik dit draadje tegen nav zaterdag jl.
Ik heb zelf open baffles staan die alleen qua uiterlijk geinspireerd zijn door PAP. Heb ze gebouwd toen ook PAP nog in de kinderschoenen stond en heb ook de mogelijkheid gehad ze met diverse PAP's te vergelijken. Ook de quintet voxativ. Overigens is PAP ook ooit begonnen als actief aangestuurde luidsprekers. En tegenwoordig kun je daar ook een acief filter bestellen.
Het is simpel: actief aangestuurd klinken ze gewoon veel beter. Zelf gebruik ik 2x de 15" Aplha's waar ook PAP mee begonnen is. De FR driver is nu nog een Lowther, maar binnenkort wordt dat een field coil full range.
Het meest interessante voor jou is dat ik inderdaad een DIY analoog actief filter gebruik. Met dipole loss compensatie. Versterkers zijn Hypex op het laag tot 150hz en daarboven buizen op de Lowther.
Mijns inziens ben je op de goede weg: maak een prioriteit van het filter.
Ik heb zelf open baffles staan die alleen qua uiterlijk geinspireerd zijn door PAP. Heb ze gebouwd toen ook PAP nog in de kinderschoenen stond en heb ook de mogelijkheid gehad ze met diverse PAP's te vergelijken. Ook de quintet voxativ. Overigens is PAP ook ooit begonnen als actief aangestuurde luidsprekers. En tegenwoordig kun je daar ook een acief filter bestellen.
Het is simpel: actief aangestuurd klinken ze gewoon veel beter. Zelf gebruik ik 2x de 15" Aplha's waar ook PAP mee begonnen is. De FR driver is nu nog een Lowther, maar binnenkort wordt dat een field coil full range.
Het meest interessante voor jou is dat ik inderdaad een DIY analoog actief filter gebruik. Met dipole loss compensatie. Versterkers zijn Hypex op het laag tot 150hz en daarboven buizen op de Lowther.
Mijns inziens ben je op de goede weg: maak een prioriteit van het filter.
Re: TabCam stelt zichzelf voor
hoe vind jij Quintet Voxativ en heb je de hoorn1 ook beluisterd? Was altijd benieuwd hoe de Voxatiefvariant zou klinken. Vind Voxativ op shows totnogtoe tegenvallen maar weet ook hoe moeilijk plaatsen in een vreemde ruimte kan zijn.MickRS schreef: ↑ma 06 feb 2023, 17:19Ha, en zo kom ik dit draadje tegen nav zaterdag jl.
Ik heb zelf open baffles staan die alleen qua uiterlijk geinspireerd zijn door PAP. Heb ze gebouwd toen ook PAP nog in de kinderschoenen stond en heb ook de mogelijkheid gehad ze met diverse PAP's te vergelijken. Ook de quintet voxativ. Overigens is PAP ook ooit begonnen als actief aangestuurde luidsprekers. En tegenwoordig kun je daar ook een acief filter bestellen.
Het is simpel: actief aangestuurd klinken ze gewoon veel beter. Zelf gebruik ik 2x de 15" Aplha's waar ook PAP mee begonnen is. De FR driver is nu nog een Lowther, maar binnenkort wordt dat een field coil full range.
Het meest interessante voor jou is dat ik inderdaad een DIY analoog actief filter gebruik. Met dipole loss compensatie. Versterkers zijn Hypex op het laag tot 150hz en daarboven buizen op de Lowther.
Mijns inziens ben je op de goede weg: maak een prioriteit van het filter.
Ik heb bedacht me laatst dat ik geen Quintet meer heb maar een Sextet en heb er nu een actief aangestuurde drieeneenhalfweg van gemaakt. Nu nog digitaal maar ben erg benieuwd naar jouw analoog actieve filter!
Re: TabCam stelt zichzelf voor
gebruik je al dsp? dan kun je namelijk je woofers lekker diep recht filteren, richting 10hz ga je dan best nog wat van de xmax gebruiken - ruimtelijk geeft dat een bijzonder realistisch effect dat je niet kent van boxspeakers
zelf gebruik ik een minidsp opendrc da8 met 8 ucd versterkers om een 4-weg open baffle aan te sturen
zelf gebruik ik een minidsp opendrc da8 met 8 ucd versterkers om een 4-weg open baffle aan te sturen
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Ben al erg tevreden met de bas, alleen de 20 Hz haal ik niet, laat staan de 10. Ik boost de bas niet al te veel. Ik zou ooit nog wel met MFB aan de slag willen.architect schreef: ↑ma 06 feb 2023, 19:19gebruik je al dsp? dan kun je namelijk je woofers lekker diep recht filteren, richting 10hz ga je dan best nog wat van de xmax gebruiken - ruimtelijk geeft dat een bijzonder realistisch effect dat je niet kent van boxspeakers
zelf gebruik ik een minidsp opendrc da8 met 8 ucd versterkers om een 4-weg open baffle aan te sturen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: TabCam stelt zichzelf voor
MFB zou met een OB prima moeten lukken, mits je uiteraard de opnemer goed kan monteren op je woofers.
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Ik heb met motorindo (chris) staan praten op DAE en zei dat er op op het vlak van OB bass niet veel te winnen valt 't.o.v. een goede OB woofer. Ik had namelijk ook het idee om mijn 12inch OB woofers uit te voeren met MFB.
Re: TabCam stelt zichzelf voor
mijn broer is ook aan de slag geweest met mfb van piratelogic op open baffle bas, maar dat komt niet van de grond, hij heeft er ook niet alle vertrouwen meer in dat dit goed gaat werken
Re: TabCam stelt zichzelf voor
De kit van Chris is een development kit, daar moet je zelf wel wat mee kunnen spelen wil je dat goed werkend krijgen, omdat er voor iedere driver een andere regel lus benodigd is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: TabCam stelt zichzelf voor
Probleem is meer is dat het in theorie zou moeten werken maar niemand het ooit werkend heeft gekregen of geprobeerd.
