Impedantie aanpassen bij buizenversterker?
Geplaatst: ma 03 okt 2022, 17:47
Hallo,
Mijn eerste post, ik volg het forum al wel een tijd.
Ik heb afgelopen winter de Visaton Clou gemaakt maar dan met de speakers van mijn vorige box de Experience V17.
Dus in plaats van 2x WS17E en SC10N heb ik gebruikt 2x W170S en G25FFL. Op aanraden van Visaton heb ik het scheidingsfilter onveranderd gebruikt van de experience omdat die voor die speakers ontwikkeld was. Ik wilde eens een gesloten box maken, de Clou is gesloten, de vorige was een BR.
Klank is prima, mooie strakke droge bas en helder hoog.
Mijn versterker is een huizenversterker Dynavox VR70II.
Nu komt mijn vraag..
Bij het Clou ontwerp zegt men dat er een impedantie aanpassing nodig is om een buizenversterker te gebruiken.
1. Is dit inderdaad noodzakelijk? en bij niet, schadelijk?
2. Is dit hoorbaar?
3. hoe ontwerp ik het..
Als ik een berekeningstool gebruik kan ik waardes invoeren vd speaker: Rdc, Qes, Qms en fs
Maaaaar het zijn 2 W170S parallel 2 x 8 ohm dus 4 ohm. Welke waardes moet ik nu gebruiken? of moet ik ze maal 2 doen of juist delen.
Hoop dat jullie me kunnen helpen..
Vriendelijk groet, Pieter
Mijn eerste post, ik volg het forum al wel een tijd.
Ik heb afgelopen winter de Visaton Clou gemaakt maar dan met de speakers van mijn vorige box de Experience V17.
Dus in plaats van 2x WS17E en SC10N heb ik gebruikt 2x W170S en G25FFL. Op aanraden van Visaton heb ik het scheidingsfilter onveranderd gebruikt van de experience omdat die voor die speakers ontwikkeld was. Ik wilde eens een gesloten box maken, de Clou is gesloten, de vorige was een BR.
Klank is prima, mooie strakke droge bas en helder hoog.
Mijn versterker is een huizenversterker Dynavox VR70II.
Nu komt mijn vraag..
Bij het Clou ontwerp zegt men dat er een impedantie aanpassing nodig is om een buizenversterker te gebruiken.
1. Is dit inderdaad noodzakelijk? en bij niet, schadelijk?
2. Is dit hoorbaar?
3. hoe ontwerp ik het..
Als ik een berekeningstool gebruik kan ik waardes invoeren vd speaker: Rdc, Qes, Qms en fs
Maaaaar het zijn 2 W170S parallel 2 x 8 ohm dus 4 ohm. Welke waardes moet ik nu gebruiken? of moet ik ze maal 2 doen of juist delen.
Hoop dat jullie me kunnen helpen..
Vriendelijk groet, Pieter