Impedantie aanpassen bij buizenversterker?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pibri
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 03 okt 2022, 17:27

Impedantie aanpassen bij buizenversterker?

Bericht door Pibri »

Hallo,

Mijn eerste post, ik volg het forum al wel een tijd.

Ik heb afgelopen winter de Visaton Clou gemaakt maar dan met de speakers van mijn vorige box de Experience V17.
Dus in plaats van 2x WS17E en SC10N heb ik gebruikt 2x W170S en G25FFL. Op aanraden van Visaton heb ik het scheidingsfilter onveranderd gebruikt van de experience omdat die voor die speakers ontwikkeld was. Ik wilde eens een gesloten box maken, de Clou is gesloten, de vorige was een BR.
Klank is prima, mooie strakke droge bas en helder hoog.
Mijn versterker is een huizenversterker Dynavox VR70II.

Nu komt mijn vraag..

Bij het Clou ontwerp zegt men dat er een impedantie aanpassing nodig is om een buizenversterker te gebruiken.
1. Is dit inderdaad noodzakelijk? en bij niet, schadelijk?
2. Is dit hoorbaar?
3. hoe ontwerp ik het..

Als ik een berekeningstool gebruik kan ik waardes invoeren vd speaker: Rdc, Qes, Qms en fs
Maaaaar het zijn 2 W170S parallel 2 x 8 ohm dus 4 ohm. Welke waardes moet ik nu gebruiken? of moet ik ze maal 2 doen of juist delen.
Hoop dat jullie me kunnen helpen..

Vriendelijk groet, Pieter
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Impedantie aanpassen bij buizenversterker?

Bericht door OWC »

Hoi Pieter, welkom hier!

Voor buizenversterkers;

1 - Niet noodzakelijk, vaak wel gewenst, schadelijk is het zo goed als niet
2 - Dat is zeker hoorbaar
3 - Je hebt hier voornamelijk de impedantie van de speaker voor nodig.

Als de Visaton Clou bijvoorbeeld al in het programma Boxsim geopend kan worden (of anders gesimuleerd), is dat een manier.
Beter is om de daadwerkelijke impedantie op te meten. Dat is niet heel ingewikkeld.

De Rdc, Qes, Qms en fs hebben hier in principe niet veel mee te maken, tenzij je lage impedantie piek ook wilt corrigeren.
Dat is echter niet aan te raden
Pibri
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 03 okt 2022, 17:27

Re: Impedantie aanpassen bij buizenversterker?

Bericht door Pibri »

Dank voor je snelle reactie OWC.
Je bedoelt met de impedantie van de speaker de complete luidspreker box, zoals ik die op de versterker aansluit.

Als je me wilt helpen hoe ik die kan opmeten, graag.
Ik zal ook eens in Boxsim kijken
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Impedantie aanpassen bij buizenversterker?

Bericht door OWC »

Pibri schreef: ma 03 okt 2022, 18:10
Dank voor je snelle reactie OWC.
Je bedoelt met de impedantie van de speaker de complete luidspreker box, zoals ik die op de versterker aansluit.
Ja precies dat! :)

Ik weet niet waar je huis woont, maar eventueel kan ik of andere leden ook helpen
Pibri
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 03 okt 2022, 17:27

Re: Impedantie aanpassen bij buizenversterker?

Bericht door Pibri »

Inmiddels heb ik boxen van een zelfbouwer overnomen met Visaton B200 breedbanders erin. 6 ohm op mijn 4 ohm buizenversterker uitgang.
Klinkt als een klok. Er zit alleen een baffle step in, spoel met parallel weerstand. Zodra ik een impedantie aanpassing doe gaat het ten koste van het geluid, dus doe ik niet. Het klinkt super open, direct, snel en ongelooflijk ruimteljik met heel veel details, komt echt los van de speakers.
Ben zo langzamerhand van mening dat elk extra component meer weerstand oplevert en te koste gaat van de geluidskwaliteit ;)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”