Pagina 1 van 9
Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: zo 25 sep 2022, 17:58
door Shadow
Gister was ik dus bij Walter voor de Audio Research buizen voorversterker op te pikken,
had ie z'n wedstrijdspeakers uit 2014 nog staan, of ik er iets mee kon...
Nou m'n vriend Edwin was mee en die
denkt dacht nog dat z'n soundbar leuk
klinkt klonk.
Dus daar kunnen we wel wat mee om die aan de goeie speakers te krijgen
De aanwinst van gister
Nu zijn er tijdens de bouwwedstrijd beschuldigingen gemaakt aan het adres van Walter, hij zou de Scamo 15 nabouwen met een goedkopere tweeter. Ik wil dat bij deze even ontzenuwen, zowel de kast, het filter, de reflexbuis, het is allemaal anders
Wat niet wil zeggen beter trouwens, ik heb daarom de zaag maar eens aangeslingerd:
Baffles losgezaagd
Alles ff afsteken
Zo moet het worden
Filters lossteken
Dit zijn Scamo 15 baffles!
Die zijn onderweg
originele artikel;
tekening;
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker
Geplaatst: zo 25 sep 2022, 18:06
door Walt
2014 alweer, wat gaat het hard. Aardig verbouwingsprojectje zo! Is er nog iets uit de filters herbruikbaar voor de Scamo opzet?
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker
Geplaatst: zo 25 sep 2022, 18:08
door Shadow
Geen idee, ik denk ook niet dat er veel hetzelfde was in de Scamo 15....
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker
Geplaatst: zo 25 sep 2022, 18:15
door Walt
Ik zie een nette 10uF, en fraaie 4,7 en 2.2uF die komen vast wel weer eens van pas.
Die spoelen komen nog uit die starterset die Roland van Caps and Coils toen had samengesteld.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker
Geplaatst: ma 26 sep 2022, 22:22
door Shadow
Walt schreef: ↑zo 25 sep 2022, 18:15
Ik zie een nette 10uF, en fraaie 4,7 en 2.2uF die komen vast wel weer eens van pas.
Die spoelen komen nog uit die starterset die Roland van Caps and Coils toen had samengesteld.
Maar er zit 1,8mH in en die hoort niet in de Scamo
De 10uF zal de enige zijn die herbruikbaar is, maar da's geen dure jongen...
Tweeter vraagt 5,6uF en dan Audyn of beter...
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker
Geplaatst: ma 26 sep 2022, 23:12
door ray5150
Maar dit gaat dus een soundbar worden, begrijp ik ?
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker
Geplaatst: ma 26 sep 2022, 23:24
door pappaleo
Het ziet er nu meer uit als een ob'tje
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker
Geplaatst: di 27 sep 2022, 8:36
door Shadow
ray5150 schreef: ↑ma 26 sep 2022, 23:12
Maar dit gaat dus een soundbar worden, begrijp ik ?
Pardon? de Scamo 15 is toch gewoon een monitor speaker?
pappaleo schreef: ↑ma 26 sep 2022, 23:24
Het ziet er nu meer uit als een ob'tje
Ja, kastje te groot, baffle 2cm te breed en te hoog, dat heb ik er al afgezaagd...nu een nieuw kastje bouwen.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker
Geplaatst: di 11 okt 2022, 9:33
door Shadow

- filter Scamo 15.JPG (13.61 KiB) 754 keer bekeken
Volgens de opgave zijn het;
L1; 2,2mH luchtspoel 1,4mm
L2; 0,47mH luchtspoel 0,7mm
L3; 0,68mH luchtspoel 0,7mm (optie)
C1; 10uF MKP
C2; 5,6uF
C3; 0,68uF
C4; 22uF MKP (optie)
R1; 4,7 Ohm 5W MOX*
R2; 8,2 Ohm 20W (optie)
*Tweeter level aanpasbaar +2 / +1 / 0 / -1 / -2 dB met 3,3 / 3,9 / 4,7 / 5,6 / 6,8 Ohm
Waar optie bij staat is voor een impedantie correctie tbv buizenversterkers.
Er is nog een optionele kring om het mid-laag wat te temmen tussen 100 en 500Hz, maar je houd geen ruimte over met zo'n ijzerwinkel aan filteronderdelen

- filter Scamo 15-2.JPG (19.68 KiB) 754 keer bekeken
Dan komt er nog bij;
L4; 15mH luchtspoel 0,7mm
C5; 150uF elko ruw
R3; 4,7 Ohm 10W MOX
Misschien schakelbaar maken voor het gemak om aan te kunnen passen aan de ruimte

Eens kijken wat er allemaal op voorraad is bij Rudy

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: di 11 okt 2022, 18:47
door Walt
Nu weet ik het weer, ik heb toen zitten testen met 2.2mH en 1,8mH, vond het met de 1,8mH toch een meer open geluid.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: di 11 okt 2022, 18:53
door Shadow
Da's lastig vergelijken met een grotere kast, grotere poort en een ander filter

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: di 11 okt 2022, 18:56
door Walt
Denk dat die 2cm verschil in breedte van de baffle niet zoveel verschil maakt, maar zelfs met die 1.8mH vond ik het nog wat donker.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: di 11 okt 2022, 18:59
door Shadow
Walt schreef: ↑di 11 okt 2022, 18:56
Denk dat die 2cm verschil in breedte van de baffle niet zoveel verschil maakt, maar zelfs met die 1.8mH vond ik het nog wat donker.
Niet die 2cm breedte, vooral in de hoogte was ie groter en de poort was te groot en te kort...plus om binnen het budget te blijven had je de tweeter en het filter versimpeld. Niks mis mee voor de wedstrijd, maar nu wordt het een echte Scamo 15...
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: wo 12 okt 2022, 11:22
door Shadow
Naar goed voorbeeld de boel eens in excel gezet;
Normaal
Normaal met opties
Luxe met Alumen Z-cap en Silver Z-cap
Luxe met opties
De tweeter cap is voor mij dan een keuze, Audyn Plus zit in mijn huidige speakers ook, maar de Alumen Z-cap wil ik ook wel eens proberen, de variant met opties is dan inclusief impedantie correctie en de kring om 100-500Hz af te vlakken.
Prijzen zijn van 11-10-2022 Rumoh's website.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: wo 12 okt 2022, 12:05
door Hans Nootdorp
Tja, het type condensator bepaalt wel erg de prijs, he.
Ik heb voor mijzelf afgelopen week een vergelijking gemaakt met prijs en "oordeelcijfer" van Tony Gee / HumbleHomemadeHifi.
Die ken je vast wel:
https://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Als je wilt kan ik mijn overzichtje wel delen...
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: wo 12 okt 2022, 12:13
door Shadow
Hans Nootdorp schreef: ↑wo 12 okt 2022, 12:05
Tja, het type condensator bepaalt wel erg de prijs, he.
Ik heb voor mijzelf afgelopen week een vergelijking gemaakt met prijs en "oordeelcijfer" van Tony Gee / HumbleHomemadeHifi.
Die ken je vast wel:
https://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Als je wilt kan ik mijn overzichtje wel delen...
Nee dank je, ik hecht aan mijn eigen oordeel.
De spoelen kunnen eventueel nog als litze of foliespoel uitgevoerd worden, maar dat staat niet in verhouding tot de drivers vind ik.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: wo 12 okt 2022, 12:55
door Leeuwarden
Hans Nootdorp schreef: ↑wo 12 okt 2022, 12:05
Tja, het type condensator bepaalt wel erg de prijs, he.
Ik heb voor mijzelf afgelopen week een vergelijking gemaakt met prijs en "oordeelcijfer" van Tony Gee / HumbleHomemadeHifi.
Die ken je vast wel:
https://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Als je wilt kan ik mijn overzichtje wel delen...
Dit is Tony zijn ervaring die ikzelf als handige leidraad gebruik indien nodig. Je hebt echter wel een uitgangspunt nodig om voor jezelf een keuze te maken. Zo heb ik in het verleden een een C voor de tweeter vervangen die bij Tony een 6+ kreeg, vervangen door een die een 8 kreeg. Prijsverschil was niet dramatisch maar de stap in weergave een bijzonder fijne stap. En dan nog, gebruik van een betere C in een filter ten opzichte van eentje met een lager cijfer wil nog steeds niet zeggen dat je hele grote stappen maakt. Kan, maar hoeft niet…
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: wo 12 okt 2022, 13:01
door Shadow
Mijn standaard - voor zover ik daarvan wil spreken - is de Audyn Cap plus, voor tweeters en serie C's bij mids de basis.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: wo 12 okt 2022, 14:20
door Hans Nootdorp
Ik zal toch mijn lijstje delen. Baat het niet dan schaadt het niet.
De prijzen zijn actueel van Rumoh.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: wo 12 okt 2022, 14:24
door Shadow
De Clarity Cap SA / ESA komt er ook goed uit zie ik

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: wo 12 okt 2022, 18:03
door wouter
Lieve help, hoe kun je nu prijs kwaliteit een cijfer geven zonder de piramide van de laatste stap geeft de kleinste verbetering in verhouding tot de kosten?
2x zo goed mag dan wellicht 10x zo duur zijn... dit lijstje is wat dat betreft gewoon een verzonnen manier waarbij je altijd bij duurder lager uitkomt. Gewoon bepalen welk cijfer je zou willen behalen, bijv een 9. En dan kun je zien welke onderdelen/merken/types rond de 9 scoren.
10-30% in een high end waarde en de resterende capaciteit betrekkelijk eenvoudig zit hier nog niet eens bij.
De lijst van Tony is vrij helder, de vertaalslag die ik hier zie lijkt me weinig zinvol. Wellicht om onderling te vergelijken, maar dan nog ?!
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: wo 12 okt 2022, 19:07
door Walt
5.6uF is ook net zo’n waarde die zelden gebruikt wordt, dus weinig kans op tweedehands aanschaf.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: wo 12 okt 2022, 19:08
door Walt
In mijn filter zat al 4.7uF audyn plus, je kan ook 1.0uF parallel zetten, 5.7uF valt wel binnen de tolerantie.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: do 13 okt 2022, 0:46
door Hans Nootdorp
wouter schreef: ↑wo 12 okt 2022, 18:03
...... Gewoon bepalen welk cijfer je zou willen behalen, bijv een 9. En dan kun je zien welke onderdelen/merken/types rond de 9 scoren.....
Wouter, zo gebruik ik dit overzichtje zelf ook.
Die verhouding kwaliteit/prijs is misschien niet zo zinvol... Maar het scheidt wel de bokken van de schapen (in een bepaalde range).
Maar het lijstje geeft toch een aardig inzicht, vind ik.
En voor andere waardes zullen de verhoudingen wel zo'n beetje gelijk zijn.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Geplaatst: do 13 okt 2022, 22:07
door wouter
Eens hoor, zo gebruik ik die lijst ook. Maar prijs/kwaliteit laat zich niet in een getal uitdrukken op deze manier.
Zo ikeerder de prijs x 1,5 doen bij een verhoging van 0,5 punt.
Bijvoorbeeld:
cijfer 8,0 kost ca 7,50 (in een bepaalde, vergelijkbare waarde)
cijfer 8,5 kost ca 11,25
cijfer 9,0 kost ca 16,90
cijfer 9,5 kost ca 25,30
cijfer 10 kost ca 38
10,5 --> 57
11 --> 85
11,5 --> 128
12 --> 192
Als je hiervan dan een grafiekje maakt, zie je wel welke wanneer er bovenuit springen. Het liefst wil je dat het cijfer hoger is terwijl je op de lijn blijft of wanneer je op de het juiste cijfer zit, de prijs eronder zit (linker deel onder de schuin oplopende grafiek dus).
Heel leuk, maar niet perse nodig. Sorry voor de topic vervuiling
