Stereo 6N2 6P15 buizenversterker (tje)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
satbeginner

Stereo 6N2 6P15 buizenversterker (tje)

Bericht door satbeginner »

Hallo allemaal, op 13-jarige leeftijd, net op de LTS, kreeg ik een kapot EL84-gebaseerd mono versterkertje.

Het is me destijds gelukt om hem te repareren, en met spullen die ik kocht op de rommelmarkt in Rotterdam heb ik er nóg een gebouwd om mijn eerste stereo-set te krijgen :D (twee mono-blokken dus)

Nu, vele jaren later (50 jaar later, ja, ik ben 63 :shock: ) wilde ik die ervaring opnieuw beleven, dus bestelde ik een op twee 6P15's en een 6N2 gebaseerde kit uit China.

De 6P15 is (volgens sommigen) een iets betere versie van de EL84, en de 6N2 zou een 6,3V-versie van de ECC83/12AX7 moeten zijn, de gelijkricht buizen zijn Chinese 6Z4's. (2 stuks parallel)
Ik heb hem eerst gebouwd zoals de kit voorschreef, en toen het werkte, besloot ik een paar dingen te veranderen.

Ik heb de eerste HV-filtercondensator verkleind omdat de twee gelijkrichtbuizen de piek laadstroom om de originele 220uF te laden niet lang kunnen volhouden, ook heb ik wat filtering toegevoegd aan het pin 9-rooster van de 6P15's (er zat nog 1Vpp rimpel op de HV), ik heb een 'bleeder' weerstand aan de HV-voeding toegevoegd en een gelijkstroom blokkeer condensator aan de ingangen toegevoegd.

Dat laatste om twee redenen: ik hou niet van het idee dat wanneer er een DC component aan de ingang wordt aangesloten dit de instelling van de ingangstriode kan veranderen, en omdat -hoewel klein- de roosterstroom door de potmeter er op termijn voor zou zorgen dat hij sneller gaat kraken?

Ik hou echt van het geluid van deze kleine versterker, ik speel nu al dagen achter elkaar weer allerlei cd's :rock:

Wat denken jullie ervan?

Groeten vanuit een warm Spanje,

Leo
Bijlagen
Chinese-stereo-6P15-6N2-mod.jpg
Chinese-stereo-6P15-6N2-amp.jpg
IMG_20220905_155303.jpg
nl3prc
Contacteer:

Re: Stereo 6N2 6P15 buizenversterker (tje)

Bericht door nl3prc »

Leuke single end opzet
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heerlijk, dit soort versterkertjes. Daar kun je dagen achtereen naar luisteren.
Wat voor luidsprekers stuur je ermee aan?
satbeginner

Hi Robert,

De zelfbouw uit mijn profiel foto.
Kef woofertje en Audax tweeter, met een passief 18dB/octaaf filter op basis van Linkwitz.
Dat filter houdt de fase van de twee drivers gelijk rond de wissel frequentie.
De wissel frequentie is zo gekozen dat de hartafstand tussen de twee drivers kleiner is dan een kwart golflengte van de wissel frequentie, dit om deuken inhet voorwaartse stralingspatroon te voorkomen.

Het diepteverschil tussen de twee drivers zorgt ervoor dat ze beiden vanuit hetzelfde vlak stralen.
Een dome straalt immers meer van voren dan een conus, daarom is de woofer wat naar voren geplaatst.

De schuine kanten voorkomen reflecties op de randen, wat rechthoekige kasten dus wel hebben.

Groet,

Leo
satbeginner

Hi all,

het versterkertje staat nu al weer een tijdje te spelen zonder dat er gekke dingen zijn gebeurd, maar het begon toch te kriebelen:
Ik heb behoorlijk last van het "Meten is Weten" dingetje in mijn hoofd, dus ben ik wat gaan meten.

En wat bleek, er was (volgens mij tenminste) van alles mis met de frequentie response:
-3dB bij 12Hz, niks mis mee;
+2,2dB bult(je) omhoog bij 28kHz, vind ik niet fijn;
+6,3dB richting de 55kHz en doorgaan tot ver in de 80kHz, vind ik ook niet fijn, het is immers geen radio en oscilleren ligt om de hoek te wachten?

Ik ben daarom gaan spelen en rekenen aan de feedback weerstand van 18kOhm.
Om de bult omhoog rond de 28kHz weg te halen heb ik de weerstand opgedeeld in een gewone weerstand van 15kOhm en één van 3kOhm.
Parallel aan de 3kOhm heb ik 3n9 gezet, dit bracht de bult bij 28kHz terug tot +0,6dB: vond ik OK.

Maar ik wilde ook wat doen aan de -naar mijn mening- volstrekt onnodige response tot ver in de 80kHz, daarom heb ik het geheel wat "getemd" door een 330pF parallel aan de 15kOhm te zetten.

Nu is hij de vlak vanaf -3dB bij 12Hz tot +0,6dB bij 28kHz en bereikt hij -3dB bij 33khz.

Hij klinkt nog steeds super, en op de scope ziet een blokvormig signaal er nu ook goed uit, dat had eerst een enorm "ringing" effect na de steile flanken omhoog en omlaag.

Bijgevoegd het aangepaste schema.

groeten,

Leo
Bijlagen
Chinese-stereo-6P15-6N2-mod-V1.1.jpg
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Mooi opgelost zo!
Plaats reactie