NAD C658 Streaming DAC voorversterker

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Muug
Contacteer:

NAD C658 Streaming DAC voorversterker

Bericht door Muug »

Van het ene uiterste ben ik gerold naar het andere uiterste zeg maar. Van een zelf (na)gebouwde integrated buizenversterker naar een NAD C658 voorversterker met een NAD C272 eindversterker. En over die eerste NAD wil ik het even hebben.
Dat het een spectaculair polyvalent toestel is, zeg ik u. Het bevat analoge ingangen, optische en coax ingangen, heeft Bluetooth en wifi, en ook een RJ45 poort. Usb- aansluiting ookv jawel. En ook een phono MM preamp, hoppa. Wat er nog ontbreekt? Ik zou het niet weten.
De DAC is een ESS Sabre. Van het beste dus.
De app die erbij hoort is de BluOS app. Een enorm krachtige en zeer intuïtieve app, heel eenvoudig en heel logisch opgebouwd. Op een wip bedien je het toestel alsof je nooit anders gedaan hebt. Zo kan je niet aangesloten inputs verbergen, zodat je enkel tussen aangesloten sources moet scrollen. Je regelt de tonen, de balans, het volume, je kan zelfs een eigen naam geven aan de inputkanalen, iets wat vrouw en kinders wel kunnen appreciëren!
Plus, de ultieme kers op de taart: als je het echt wilt, luistert dat ding naar de akoestiek van je kamer en regelt zichzelf bij waar het nodig is. De bassen wat optrekken bvb. Een luisterende equalizer als het ware. Daartoe installeer je op een laptop de Dirac Live software (99 euro voor de full frequency licentie), plaatst de bij de pre-amp meegeleverde micro waar Dirac je het zegt, en een kwartiertje en tig metingen later is je gepersonaliseerde filter in werking. Niet tevreden? Dan tweak je de filter zelf wat, tot je tevreden bent. De NAD kan vijf verschillende filters onthouden, bvb eentje mét de subwoofer, eentje zonder, eentje met een heel smalle luisterplaats, eentje met een brede luisterplaats.... In de BluOSapp klik je gewoon de filter aan die je wilt horen. Zo eenvoudig allemaal.
Echt. Waw.
En terwijl ik dit hier schrijf, ben ik naar een plaat aan het luisteren (mbv mijn PhonoDude, want mijn MC element is te zwak voor de ingebouwde phonotrap). Het geluid van de plaat wordt momenteel omgezet naar digitaal, dan wordt de filter erover gezet, terug converten naar analoog, waarop het geoptimaliseerde signaal naar de speakers wordt gestuurd. Maar ik kan dat ook bypassen, zodat het geluid van de plaat recht naar de speakers gaat. Alles kan. Ongelooflijk.
Echt, ik ben onder de indruk.
Laatst gewijzigd door Muug op zo 04 sep 2022, 12:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Shadow

Re: NAD C658 Streaming DAC voorversterker

Bericht door Shadow »

Ik had er ook al eens naar geluisterd, heel mooi apparaat idd :goedzo:
John P

Bericht door John P »

Ik herinner mij deze post: viewtopic.php?p=2020022&hilit=C658#p2020022
Leeuwarden schreef: ma 29 nov 2021, 17:28
Lees je even in over eventuele storingen bij de C658. Ik heb zo’n ding bekeken bij een dealer, omdat de C658 ook op mijn shortlist stond, die er niet enthousiast over was omdat hij er al een paar met storing retour had gekregen. Geen idee of dat maatgevend is voor het apparaat trouwens. Als het je mede gaat om het gebruik van Dirac zou ik er nog een keer over nadenken. Ik heb ooit Dirac op een MacMini geprobeerd en ik kon er niet enthousiast over worden. Maar ik ben ook niet zo van de dsp…
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ja, die herinner ik me ook… :lol:
dre

Bericht door dre »

De problemen moet nu toch wel aardig opgelost zijn?
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Meestal ga je nat met die dingen
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

John P schreef: zo 04 sep 2022, 13:27
Ik herinner mij deze post: viewtopic.php?p=2020022&hilit=C658#p2020022
Leeuwarden schreef: ma 29 nov 2021, 17:28
Lees je even in over eventuele storingen bij de C658. Ik heb zo’n ding bekeken bij een dealer, omdat de C658 ook op mijn shortlist stond, die er niet enthousiast over was omdat hij er al een paar met storing retour had gekregen. Geen ide3
e of dat maatgevend is voor het apparaat trouwens. Als het je mede gaat om het gebruik van Dirac zou ik er nog een keer over nadenken. Ik heb ooit Dirac op een MacMini geprobeerd en ik kon er niet enthousiast over worden. Maar ik ben ook niet zo van de dsp…
De toekomst zal het uitwijzen. Er zijn dit jaar wel ferme updates en upgrades geweest als ik me niet vergis.
Voorlopig verkoop ik mijn Yamaha CX-1000 nog niet. 8)
Shadow

Bericht door Shadow »

De Yamaha WXC50 had in het begin ook wel eens een hickup, dat is nu ook over.
Plaats reactie