MF Reference 2 speakers
Moderator: Beheerdersteam
MF Reference 2 speakers
Hallo,
Voor 35 euro kon ik het even niet laten: een paar 'near mint' Musical Fidelity Reference 2 speakers. Zelfs het speakerdoek is niet versleten op de hoeken, en dat na 30 jaar.
Het typenummer klinkt nogal pretentieus, maar dit was een typische engelse 2-weg speaker uit die tijd, en een 'instapmodel'.
Even open maken en kijken wat er in zit:
Tweeter:
Woofer:
Nou daar komen we niet veel verder mee.
Het filter er dan maar eens uit: En de boel even uitzoeken:
Nu heb ik 2 vragen:
- zoals je ziet is C1 een combi van een elko gemarkeerd 2.7uF + een parallele 1uF filmcap. Midden rechts op de foto. Het is de enige elko waarvan je de waarde kan aflezen zonder de boel los te bikken. Echter: ik heb wat losgesoldeerd om te kunnen meten - want ik kan de andere waarden niet aflezen- en deze elko meet 'los' 3.8uF. Hoe kan dat nu? Die dingen hebben een vrij grote tolerantie, maar dit is wel heel erg vreemd. Ik heb nog nooit de capaciteit op zien lopen met veroudering. Toch maar vervangen door een nieuwe 2.7uF? Dat wordt dan toch een foliecap.
Ik heb overigens het andere kanaal niet gemeten om te zien of daar zich hetzelfde voordoet.
In de kast zit geen dempingsmateriaal. Niets. Nou heb ik nog wat zakken BAF en baileys wol over. Of zit er een filosofie achter de afweigheid van demping? Nog nooit gezien, eigenlijk.
Voor 35 euro kon ik het even niet laten: een paar 'near mint' Musical Fidelity Reference 2 speakers. Zelfs het speakerdoek is niet versleten op de hoeken, en dat na 30 jaar.
Het typenummer klinkt nogal pretentieus, maar dit was een typische engelse 2-weg speaker uit die tijd, en een 'instapmodel'.
Even open maken en kijken wat er in zit:
Tweeter:
Woofer:
Nou daar komen we niet veel verder mee.
Het filter er dan maar eens uit: En de boel even uitzoeken:
Nu heb ik 2 vragen:
- zoals je ziet is C1 een combi van een elko gemarkeerd 2.7uF + een parallele 1uF filmcap. Midden rechts op de foto. Het is de enige elko waarvan je de waarde kan aflezen zonder de boel los te bikken. Echter: ik heb wat losgesoldeerd om te kunnen meten - want ik kan de andere waarden niet aflezen- en deze elko meet 'los' 3.8uF. Hoe kan dat nu? Die dingen hebben een vrij grote tolerantie, maar dit is wel heel erg vreemd. Ik heb nog nooit de capaciteit op zien lopen met veroudering. Toch maar vervangen door een nieuwe 2.7uF? Dat wordt dan toch een foliecap.
Ik heb overigens het andere kanaal niet gemeten om te zien of daar zich hetzelfde voordoet.
In de kast zit geen dempingsmateriaal. Niets. Nou heb ik nog wat zakken BAF en baileys wol over. Of zit er een filosofie achter de afweigheid van demping? Nog nooit gezien, eigenlijk.
Re: MF Reference 2 speakers
redelijk uitgebalanceerd en vrij natuurlijk en homogeen. Stemmen hebben wat neiging tot sibilance bij uithalen en hoger volume in het algemeen. Dus ze kunnen plotseling wat ' shouty' zijn. In het laag heb ik soms het idee van wat kleuring en een gevoel dat de speaker net wat meer probeert te doen daar dan dat hij kan.
Stereobeeld heeft anders niet veel diepte maar verder wel ok. Concurreren met de 4-weg coaxiaal van Cabasse die ernaast staat is zeker op dat gebied echt wel een illusie
Maar ik heb ze pas een uurtje of 2 aan de Tag Mclaren hangen, en luisteren is casual.
Indertijd zaten ze in de GBP200 categorie, en voor dat geld echt prima hoor.
Stereobeeld heeft anders niet veel diepte maar verder wel ok. Concurreren met de 4-weg coaxiaal van Cabasse die ernaast staat is zeker op dat gebied echt wel een illusie
Maar ik heb ze pas een uurtje of 2 aan de Tag Mclaren hangen, en luisteren is casual.
Indertijd zaten ze in de GBP200 categorie, en voor dat geld echt prima hoor.
- VintageHarry
Het oplopen van de capaciteit is bij de wat oudere Philips C’s in luidsprekerfilters (de aluminium “bekerelco’s”) ook een veel voorkomend verschijnsel.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En hoe moet ik dit verschijnsel mij voorstellen? Capaciteit wordt volgens mij bepaald door oppervlakte van de platen en de afstand daartussen.VintageHarry schreef: ↑zo 14 aug 2022, 16:51Het oplopen van de capaciteit is bij de wat oudere Philips C’s in luidsprekerfilters (de aluminium “bekerelco’s”) ook een veel voorkomend verschijnsel.
Bij elco's zit dat anders. Daar bepaalt o.a. de dikte van het oxidehuidje op het aluminium de capaciteit. In feite is dat de isolator. Dus als dat huidje dunner wordt met de tijd neemt de capaciteit toe.
- VintageHarry
Hier een voorbeeld van een condensator die al in de prullenbak bij de werktafel lag:
12 μF fabrieksopgave, nu (zo’n 50 jaar later) 19,3 μF.
- VintageHarry
Daar kun je niets van zeggen. Dat hangt van het elektrolyt af. Is dat stabiel en lekt de elco nergens lijkt mij dat die niet veranderd. Maar meestal verdampt er wat op den duur en dan kan ie op een gegeven moment gaan toenemen.
- VintageHarry
Ja, meeste elco's vergaan niet zozeer door het gebruik maar door veroudering van de afsluiting en dan verdampt het elektrolyt langzaamaan.
oké, er zit dus niet heel veel anders op dan de elko's voorzichtig los te halen uit de hotglue en de oorspronkelijke waarden af te lezen.
Ik zet er wel wat MKPs in. ik heb genoeg liggen wat alleen of in combinatie de juiste waarde oplevert.
Nu nog even snappen waarom er helemaal geen dempingsmateriaal in die kasten zit.
De speakers zijn overigens geen liefhebber van groter orkestwerk, dat loopt toch wel dicht. Zelfs piano to the max, Liszt bijvoorbeeld, vinden ze niet super amusant.
Ik zet er wel wat MKPs in. ik heb genoeg liggen wat alleen of in combinatie de juiste waarde oplevert.
Nu nog even snappen waarom er helemaal geen dempingsmateriaal in die kasten zit.
De speakers zijn overigens geen liefhebber van groter orkestwerk, dat loopt toch wel dicht. Zelfs piano to the max, Liszt bijvoorbeeld, vinden ze niet super amusant.
Op de laag sectie moet wel wat oppassen met het vervangen van de elco's voor MKP......
Dan ga je echt behoorlijk de klank veranderen....
Dan ga je echt behoorlijk de klank veranderen....
Om dit topic technisch af te ronden:
Dit bleek uiteindelijk het originele filter qua waarden:
in een totaal lege kast als origineel: Even in de la gedoken:
C1 = 3.3uF + 0.47uF
C2 = 6.8uF + 0.22uF
C3 = 6.8uF + 2.2uF En toch maar demping in de kast aangebracht: Scheelt best een hoop, er is heel goed naar deze speakers te luisteren.
Dit bleek uiteindelijk het originele filter qua waarden:
in een totaal lege kast als origineel: Even in de la gedoken:
C1 = 3.3uF + 0.47uF
C2 = 6.8uF + 0.22uF
C3 = 6.8uF + 2.2uF En toch maar demping in de kast aangebracht: Scheelt best een hoop, er is heel goed naar deze speakers te luisteren.
- VintageHarry