Pagina 1 van 6
Restauratie IMF
Geplaatst: ma 01 aug 2022, 9:04
door AlexM
Nieuw hier en op zoek naar tips !
Sinds vorige week ben ik bezig een set IMF studio monitor te repareren.
Ik heb deze set voor een leuke prijs weten te bemachtigen maar de kasten waren niet heel mooi.
De middentoners zijn inmiddels voorzien van een nieuwe foamrand.
Filters worden deze week vernieuwd en verbeterd.
Nu het volgende, hoe zouden jullie de kast af gaan werken, fineer of spuiten.
Tevens wil ik graag de baffles vervangen door MDF ipv het originele spaanplaat.
Daarbij zoek ik iemand ( het liefst in de provincie Groningen ) die de baffles voor mij zou kunnen frezen.
Tussen de baffle en de kast zat een laag kit oid ( geel , rubberachtige substantie ) en om deze weer luchtdicht te kunnen plaatsten zoek ik kit of een andere oplossing.
Hebben jullie tips, waar moet ik om denken en wat gebruiken jullie als afdichting ?
Mvg Alex
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: ma 01 aug 2022, 9:21
door Henkjan
hoi Alex, welkom hier
freeswerk: forumlid Audiomanics a.k.a. Freeskees woont in Appelscha, en levert topwerk.
http://www.techgraphix.nl/
kit: acrylkit blijft enorm lang soepel
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: ma 01 aug 2022, 9:37
door AlexM
Dankjewel !
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: ma 01 aug 2022, 9:57
door richard
Bedenk wel dat MDF niet meteen beter is dan spaanplaat. Wel makkelijker af te werken als je wil gaan schilderen.
Persoonlijk zou ik proberen de fineer te restaureren. Dan houd je het toch origineel.
Als pakking heb ik ook wel EPDM-rubber vijverfolie gebruikt. Een stukje bij het tuincentrum en de pakking uittekenen en uitknippen.
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: ma 01 aug 2022, 10:06
door AlexM
Dank voor je reactie.
Het fineer is helaas te slecht.
Ik ging er een beetje van ui dat door de dichtheid het beter zou zijn dan spaanplaat.
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: ma 01 aug 2022, 10:23
door ray5150
Is, dacht ik, vrijwel hetzelfde.
Fabrikanten gebruiken het omdat het goedkoper is dan MDF.
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: ma 01 aug 2022, 11:15
door Pjotr
Acoustisch is spaanplaat en MDF i.d.d. identiek. Spaanplaat zijn geperste houtsplinters. Is meer "hout" zeg maar. MDF is meer kartonachtig. MDF kun je fijner afwerken maar als je gaat fineren heeft dat geen voordeel. Als de baffles er nog goed uitzien heeft het weinig nut om die door MDF te gaan vervangen. Bij het zagen en frezen stoft spaanplaat aanzienlijk minder dan MDF en ik geef daarom persoonlijk de voorkeur aan spaanplaat.
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: ma 01 aug 2022, 11:27
door ray5150
Een webshop die fineer verkoopt :
https://hout-fineer.nl/
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: ma 01 aug 2022, 12:10
door AlexM
Dank voor jullie reacties, fijn om te zien dat er een plek is waar ik waardevolle tips kan krijgen.
De baffle ga ik dus niet vervangen door MDF.
Zouden jullie de kasten verder acoustisch veranderen / verbeteren ( loodbitumen bv ) of het originele ontwerp behouden ?
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: ma 01 aug 2022, 12:42
door Pjotr
Voor de afdichting van het front zou ik geen kit meer gebruiken maar EPDM schuimrubberstrip: Hier op rol in alle maten on-line verkrijgbaar:
https://www.technirub.nl/celrubber-materialen.html
Het is natuurlijk wel een klassieker van de oude stempel met een eigen geluid. Daar valt weinig aan te verbeteren. Dan wordt het een heel ander ding. Het is vooral reflecties dempen met tandenschuim op de wanden en achterkant en verder naar smaak opvullen met BAF o.i.d.
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: ma 01 aug 2022, 15:23
door richard
Op de foto ziet het schuim er nog prima uit. Of verpulvert het tussen de vingers?
In ieder geval geen schuim van de Gamma gebruiken, dat is rommel.
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: di 02 aug 2022, 6:05
door SARK
richard schreef: ↑ma 01 aug 2022, 9:57
Persoonlijk zou ik proberen de fineer te restaureren. Dan houd je het toch origineel.
Ik zou dit ook eerst proberen, behalve de verkleuring zie ik geen ernstige beschadigingen. Doe anders eerst een proefstukje met wat staalwol en olie om te zien of je er weer wat "leven" in kan krijgen.
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: di 02 aug 2022, 6:20
door AlexM
Er zijn stukken geschuurd door de vorige eigenaar dus herstel is helaas niet mogelijk.
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: di 02 aug 2022, 9:02
door ray5150
Daar is op de foto's anders niet veel van te zien.
Oftewel, op de foto's ziet het fineer er nog heel behoorlijk uit.
Wat het schuim en de demping betreft sluit ik me aan bij Pjotr en Richard.
Zolang het niet verpulverd tussen de vingers is er geen aanleiding deze te vervangen.
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: di 02 aug 2022, 10:25
door Henkjan
is het fineer gelakt?
als ik deze foto zo bekijk dan sluit ik me aan bij eerdere schrijvers dat het er niet slecht uit ziet. wat opschuren en dan weer olie of lak er over zou het er weer mooi uit moeten laten zien (voor zover ik het van de foto af kan beoordelen)

Re: Restauratie IMF
Geplaatst: di 02 aug 2022, 11:42
door AlexM
Deze baffle is het mooist, de ander zijn stukken fineer van af en de kast op zich is op sommige plekken geschuurd, door het fineer heen.
Ik zal ze dus of moeten spuiten/ verven of opnieuw fineren maar dat is nier heel gemakkelijk lees ik ?
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: di 02 aug 2022, 11:55
door ray5150
Leeswerk over fineren :
Al doende leert men.
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: di 02 aug 2022, 11:57
door AlexM
Dank !
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: di 02 aug 2022, 12:29
door wouter
Fineren is makkelijker dan een gefineerde kast herstellen. Alles er af halen is meestal een kriem.
Hoe goed krijg je alles los, en wat is je exacte doel? nieuwstaat of optisch onopvallend hersteld? Dan kun je met kleur vrij veel doen, in dat laatste geval. Of zelfs met een penseel en wat oefenen een houtlook krijgen.
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: di 02 aug 2022, 12:42
door AlexM
Ik wil deze zo netjes mogelijk hebben...op welke manier maakt me niet zoveel uit en ja, het fineer compleet verwijderen is wel een hele klus.
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: di 02 aug 2022, 12:49
door ray5150
Met een vlakschuurmachine en korrel 60 of 40 is het er zo af.
Of er overheen fineren. is hout op hout feitelijk. mits er geen grote putten of dalen in zitten.
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: di 02 aug 2022, 15:18
door ds23man
Er overheen fineren zou ik niet doen, je weet nooit of er boenmiddel met siliconen is gebruikt.
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: di 02 aug 2022, 15:32
door Pjotr
En of de bestaande lijm niet vergaan is... Is altijd een beetje tricky. Fineer werd nog wel eens met beenderlijm gedaan en dat is niet erg vochtbestendig.
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: di 02 aug 2022, 15:53
door AlexM
Dus...wat is het handigst om te doen
Re: Restauratie IMF
Geplaatst: di 02 aug 2022, 17:20
door ray5150
ds23man schreef: ↑di 02 aug 2022, 15:18
Er overheen fineren zou ik niet doen, je weet nooit of er boenmiddel met siliconen is gebruikt.
Pjotr schreef: ↑di 02 aug 2022, 15:32
En of de bestaande lijm niet vergaan is... Is altijd een beetje tricky. Fineer werd nog wel eens met beenderlijm gedaan en dat is niet erg vochtbestendig.
Ja, inderdaad. had ik zo niet effe bij stilgestaan.