Pagina 1 van 2
Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 17:51
door SSassen
Ik wil binnenkort weer eens verder met een tweetal versterkers en omdat de kast boven en onder ontluchting nodig heeft wilde ik daar ventilatie gaten/sleuven in frezen. Nu kan ik natuurlijk een verspringend patroon van (ronde of vierkante) gaten gebruiken, of simpele sleuven, maar ik zoek iets wat meer tot de verbeelding spreekt, want waarom heb je anders een CNC machine tenslotte? Dus mijn vraag ligt, dat gezegd hebbende, voor de hand: ik zoek suggesties ter inspiratie voor ventilatie gaten/sleuven patronen.
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 18:24
door pappaleo
4 ¾ cirkels (C) van verschillende grootte die concentrisch geplaatst worden, elk met de open (in jouw geval gesloten) zijde naar een andere windrichting wijzend.
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 18:29
door John P
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 18:38
door Barry2001
Heb eens een TPA3255 versterker gebouwd, en dit in patroon uitgeboord in de topplaat. Bodem zaten al sleuven in. Heb perfo alu gebruikt als mal, geen cnc dus, maar misschien als idee.
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 18:39
door dre
Misschien bliksemschichten of een U-patroon.
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 18:43
door pappaleo
Jij (John P) ziet het woord 'windrichting' en gaat gelijk los
Bedoel meer zoiets (heb geen tekenprog bij de hand, maar de bedoeling is duidelijk, hoop ik)

- images.png (3.05 KiB) 539 keer bekeken
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 18:45
door dre
Die kant zat ik ook op Leo!
Net aan,tijd voor vakantie....

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 19:18
door ray5150
Ik stel een Bijlmermeer patroon voor.
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 19:39
door SSassen
ds23man schreef: ↑zo 31 jul 2022, 19:20
ray5150 schreef: ↑zo 31 jul 2022, 19:18
Ik stel een Bijlmermeer patroon voor.
Volgens mij ga je nu een bepaalde bevolkingsgroep over je heen krijgen.....
Over de Bijlmermeer gesproken, laatst een interessante docu zitten kijken hierover, moraal van het verhaal is dat er in korte tijd een heleboel woonruimte uit de grond is gestampt, maar dat basale voorzieningen zoals een supermarkt, parkeergelegenheid maar ook openbaar vervoer, pas jaren na de oplevering van de woningen gereed kwam, dan is meteen helder waarom de Bijlmer niet zo'n succes is geworden als aanvankelijk gedacht. En ja, da's weer te danken aan een stel luie ambtenaren zonder visie, zoals gewoonlijk.
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 19:45
door SSassen
P.s. ook zijn er op YouTube een aantal interssante docu's te vinden over de Bijlmerramp, als je ziet hoe men daar gewoon zonder enige bescherming tegen het inademen van giftige gassen en rook urenlang bezig is om de vlammen te doven snap ik wel waarom er veel brandweerlieden en andere hulpverleners later aan kanker etc. zijn overleden. Dit was in 1992, dertig jaar geleden, ik was toch sterk onder de indruk dat men toen ook dondersgoed wist dat het inademen van allerlei giftige gassen en rook een serieus gezondheidsrisico met zich meedroeg?
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 20:40
door Henkjan
ray5150 schreef: ↑zo 31 jul 2022, 19:18
Ik stel een Bijlmermeer patroon voor.
je bedoelt zoiets dan neem ik aan:
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 21:51
door hannesie
SSassen schreef: ↑zo 31 jul 2022, 19:45
P.s. ook zijn er op YouTube een aantal interssante docu's te vinden over de Bijlmerramp, als je ziet hoe men daar gewoon zonder enige bescherming tegen het inademen van giftige gassen en rook urenlang bezig is om de vlammen te doven snap ik wel waarom er veel brandweerlieden en andere hulpverleners later aan kanker etc. zijn overleden. Dit was in 1992, dertig jaar geleden, ik was toch sterk onder de indruk dat men toen ook dondersgoed wist dat het inademen van allerlei giftige gassen en rook een serieus gezondheidsrisico met zich meedroeg?
Over de inhoud/lading van dat vliegtuig is toen ook veel discussie geweest, men zou dat normaal als brandweer direct kunnen terug vinden, net als bij vracht en tankwagens met de verplichte codering, maar daar werd toen erg geheimzinnig over gedaan.
Ook de Israëlische inlichtingendienst had daar toen mee te maken, en dat maakte het wel bijzonder/eigenaardig.
Wat vervoerd Israël via Schiphol.?????
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 21:55
door SSassen
Oh absoluut Hans, dat komt ook naar voren in die docu's, maar ik blijf mij afvragen waarom het toen geen protocol was om bescherming te dragen tegen het inhaleren van rookgassen etc. Men staat gewoon doodleuk urenlang in de rook de boel (na) te blussen.
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 21:59
door hannesie
30 jaar geleden was rook vaak gewoon rook?
wat dan nog niet zo bekend is?
Bij een condensator die de geest geeft of kortsluiting heb je ook wel een onaangename lucht, en tegenwoordig zuigen wij het af bij een beetje solderen, maar toen?
Hoe herken je chemisch gevaarlijk spul, de geur zal geen factor zijn, neem ik aan.
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 22:06
door SSassen
hannesie schreef: ↑zo 31 jul 2022, 21:59
30 jaar geleden was rook vaak gewoon rook?
Nee, volgens mij niet, immers ook op Schiphol had men uitgebreide maatregelen om vliegtuigbranden te blussen, incl. persoonlijke bescherming voor de ademhaling etc. De 747 die neergestort is in de Bijlmer was net afgetankt, dus alleen de kerosine al die verdampt en verbrandt zorgt natuurlijk voor serieuze problemen met je ademhaling. Deze kennis was er toen ook al, en daarom snap ik niet waarom op de beelden slechts een deel van de hulpverleners voldoende bescherming dragen.
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 22:10
door Henkjan
de "gewone" brandweer is vaal beschamend slecht op de hoogte van dit soort bijzondere risico's. ook voor industriebranden bv
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: zo 31 jul 2022, 22:20
door ray5150
Henkjan schreef: ↑zo 31 jul 2022, 20:40
ray5150 schreef: ↑zo 31 jul 2022, 19:18
Ik stel een Bijlmermeer patroon voor.
je bedoelt zoiets dan neem ik aan:
1024px-Zuidoostelijke_stadsuitbreiding_van_Amsterdam,_maquette_zuidoostelijk_stadsdeel,_Bestanddeelnr_917-8365.jpg
Ja, inderdaad. een honingraat patroon dus.
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: za 20 aug 2022, 17:10
door Seed7
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: za 20 aug 2022, 17:42
door Pjotr
Nog even en we zijn bij de vissen en vogels van Escher

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: za 20 aug 2022, 18:15
door ds23man
Heb nu al een uur hoofdpijn....
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: za 20 aug 2022, 18:17
door dre
Ik ben gehypnotiseerd!

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: za 20 aug 2022, 19:20
door Seed7
Pjotr schreef: ↑za 20 aug 2022, 17:42
Nog even en we zijn bij de vissen en vogels van Escher
Konijntjes?
Visjes? Met wat inlevingsvermogen,

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: za 20 aug 2022, 20:43
door ray5150
Lijkt eerder op Space Invaders, het computer spelletje uit de jaren '70.
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: za 20 aug 2022, 22:36
door pvanlingen
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Geplaatst: za 20 aug 2022, 23:10
door ray5150
En daar zien we de hand van de heer Escher weer terug...