Pagina 1 van 5

omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: za 09 jul 2022, 16:45
door Jacob
Bij het plaatsen van dit onderwerp in de luidspreker showcases had ik mij niet gerealiseerd dat reacties op showcases niet mogelijk zijn.
Omdat ik toch graag nuttige feedback krijg plaats ik het onderwerp alsnog hier:
Omni Directionele Luidspreker.pdf
(391.68 KiB) 297 keer gedownload

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: zo 10 jul 2022, 10:10
door Ouwebok
Hoi Jacob, ik vind het leuk dat je dit zo documenteert. Vind je je muziekbeleving met deze opzet beter dan met ‘standaard’ luidsprekers?

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: zo 10 jul 2022, 11:06
door Jacob
Jazeker, hiervoor had ik zelfgebouwde 4-weg vloerstaanders. Deze staan nu in de kelder.

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: ma 11 jul 2022, 16:30
door Shadow
'In tegenstelling tot traditionele boxen die alleen naar voren stralen'
Dan stop ik al met lezen hoor...

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: ma 11 jul 2022, 16:39
door ds23man
+1

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: ma 11 jul 2022, 17:58
door rikpost
Oh !!!?
Ik dacht eigenlijk , leuk interessant !

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: ma 11 jul 2022, 18:11
door Shadow
Ziet er hardstikke leuk uit idd en als ze beter klinken als wat je daarvoor had is dat helemaal mooi meegenomen, maar het afstraalgedrag van een 'traditionele' luidspreker is niet slechts enkel naar voren, dat wou Bose ons ook al wijs maken [-(

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: ma 11 jul 2022, 18:46
door rikpost
Dat is natuurlijk wel zo maar een traditionele luidspreker doet dat wel met pieken en dalen daar de kast in de weg zit .
En een dipool geeft een lobbig patroon .
En wanneer je een conus luidspreker op zijn kant tegen een kegel laat reflecteren beperk je wel erg het verticale afstraal gedrag .
MBL lijkt een aantal van deze onvolkomenheden omzeild te hebben .

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: ma 11 jul 2022, 21:41
door Jacob
Sorry, ik ben nieuw op dit forum en traag van begrip.
Maar wat betekent "MBL" ?
en wat 1s "+1" ?

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: ma 11 jul 2022, 21:47
door beijert
Bij +1 denkt die persoon er exact zo over.

MBL maakt redelijk geslaagde rondstralers
621mbl.bac.jpg

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: ma 11 jul 2022, 23:00
door jeroen_d
rikpost schreef: ma 11 jul 2022, 18:46
Dat is natuurlijk wel zo maar een traditionele luidspreker doet dat wel met pieken en dalen daar de kast in de weg zit .
En een dipool geeft een lobbig patroon .
En wanneer je een conus luidspreker op zijn kant tegen een kegel laat reflecteren beperk je wel erg het verticale afstraal gedrag .
MBL lijkt een aantal van deze onvolkomenheden omzeild te hebben .
Rondstralers klinken mooi, maar geven een te diffuus stereobeeld naar mijn smaak, tenzij je er dicht op gaat zitten. Ook MBL, hoewel dit een zeer mooie uitvoering is van het concept. Toch liever een normale 2 of 3-weg met smalle baffle voor het mooiste stereobeeld (of natuurlijk open baffle :mrgreen: )

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: ma 11 jul 2022, 23:05
door wouter
sowieso leuk dat je het hier ook deelt, buiten het showcase topic.

In mijn studententijd heb ik een set tetraeders op standaards gebouwd met 4x 4" en deze zijn bij speaker&co doorgemeten. Wat ik hoopt gebeurde: onder vrijwel elke mic positie en hoek gaf de meting hetzelfde resultaat. Dat komt ook doordat je bijna altijd een som krijgt van luidsprekers onder een hoek, of 1 luidspreker optimaal.

Heb het project nooit afgemaakt, wel een tijdje actief gedraaid met Hypex home modules en een caraudio tweeter op de punt. Het idee was ook nog met 4 tweeters te gaan werken en de achterste woofer van de rechter box het signaal te geven van de linker box, evt uit fase. Ik zat een beetje in een Sonab periode en wilde een groots geluid. Pinpoint imaging was niet direct een ontwerpdoel. Oja, Linkwitz Pluto, inspireerde me ook.

Inmiddels zou ik juist liever de kamer minimaal "aanspreken".

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: ma 11 jul 2022, 23:28
door hannesie
Jacob schreef: ma 11 jul 2022, 21:41
Sorry, ik ben nieuw op dit forum en traag van begrip.
Maar wat betekent "MBL" ?
en wat 1s "+1" ?

Het jargon is inderdaad best wel pittig, maar dat heb je ook bij een Auto of gehoorapparaten topic/forum, zo heb ik kort geleden ontdekt.
Dus gewoon volhouden en zoeken wat de termen betekenen, doe ik ook nog wel eens als er kreten voorbij komen.


Maar welkom, het gaat vast wel lukken om hier te wennen. O:)

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: ma 11 jul 2022, 23:31
door rikpost
jeroen_d schreef: ma 11 jul 2022, 23:00
rikpost schreef: ma 11 jul 2022, 18:46
Dat is natuurlijk wel zo maar een traditionele luidspreker doet dat wel met pieken en dalen daar de kast in de weg zit .
En een dipool geeft een lobbig patroon .
En wanneer je een conus luidspreker op zijn kant tegen een kegel laat reflecteren beperk je wel erg het verticale afstraal gedrag .
MBL lijkt een aantal van deze onvolkomenheden omzeild te hebben .
Rondstralers klinken mooi, maar geven een te diffuus stereobeeld naar mijn smaak, tenzij je er dicht op gaat zitten. Ook MBL, hoewel dit een zeer mooie uitvoering is van het concept. Toch liever een normale 2 of 3-weg met smalle baffle voor het mooiste stereobeeld (of natuurlijk open baffle :mrgreen: )
Tja je laat de ruimte natuurlijk wel maximaal roet in het eten gooien met rondstralers .
en opnamen zijn er ook al niet op afgemixed .
maar ik heb er nog nooit 1 op mijn gemak beluisterd :)

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: ma 11 jul 2022, 23:41
door Henkjan
jeroen_d schreef: ma 11 jul 2022, 23:00
rikpost schreef: ma 11 jul 2022, 18:46
Dat is natuurlijk wel zo maar een traditionele luidspreker doet dat wel met pieken en dalen daar de kast in de weg zit .
En een dipool geeft een lobbig patroon .
En wanneer je een conus luidspreker op zijn kant tegen een kegel laat reflecteren beperk je wel erg het verticale afstraal gedrag .
MBL lijkt een aantal van deze onvolkomenheden omzeild te hebben .
Rondstralers klinken mooi, maar geven een te diffuus stereobeeld naar mijn smaak, tenzij je er dicht op gaat zitten. Ook MBL, hoewel dit een zeer mooie uitvoering is van het concept. Toch liever een normale 2 of 3-weg met smalle baffle voor het mooiste stereobeeld (of natuurlijk open baffle :mrgreen: )
ik herinner me die jij een keer mee had naar Breda nog wel, een zeer bijzondere ervaring, klonken erg mooi, en overal in de ruimte

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: ma 11 jul 2022, 23:56
door hannesie
Zo, dat noemen ze ouden koeien uit de sloot halen. :shock: :shock:

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: di 12 jul 2022, 0:27
door markbakk
Goh, Vectors… ik proef de koffie en ruik de shag vermengd met soldeerhars bij Walter weer…

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: di 12 jul 2022, 8:57
door Ouwebok
Over Walter gesproken: Jacobs’s werk deed me denken aan de Magnaspheres [url https://magnathifimuseum.wordpress.com/ ... l-4746/url] waar Rolph toedertijd aan gewerkt heeft.

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: di 12 jul 2022, 11:30
door MichaelB
Shadow schreef: ma 11 jul 2022, 18:11
Ziet er hardstikke leuk uit idd en als ze beter klinken als wat je daarvoor had is dat helemaal mooi meegenomen, maar het afstraalgedrag van een 'traditionele' luidspreker is niet slechts enkel naar voren, dat wou Bose ons ook al wijs maken [-(
Volgens mij was het Bose meer te doen om de reflecties. Die zijn in de meeste ruimtes overheersender dan het direct afgestraalde geluid.
Door hier juist gebruik van te maken creëerde hij een ruimtelijker geluid (wat bij sommige ontwerpen en juiste plaatsing een zeer verdienstelijk geluid opleverde).

En ach, ik denk er altijd zo over:
"zelfs de mooiste opnames worden in een bepaalde ruimte opgenomen, door merk X microfoons, bewerkt door studio X, in die studio beluisterd op merk X speakers vaak in een monitor opstelling. Dit wordt dan gemixed naar het gehoor van de aanwezigen."

Er zijn dan al zoveel keuzes gemaakt dat de laatste stap er ook nog wel bij kan.

Ik ben van mening: of je maakt een luidspreker die "alles" zoveel mogelijk gelijkmatig rondstraalt OF je maakt een sterk bundelende luidspreker.

Ik vind dit wel een leuke oplossing :goedzo:
Grundig had ook van die bolletjes voor aan het plafond en op voet.
grundig 1.jpg
grundig 2.jpg
grundig 2.jpg (4.4 KiB) 1395 keer bekeken
Grundig-Audiorama-9000-Speakers.jpg

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: di 12 jul 2022, 11:46
door hannesie

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: di 12 jul 2022, 13:37
door Jacob
MichaelB screef:
Ik ben van mening: of je maakt een luidspreker die "alles" zoveel mogelijk gelijkmatig rondstraalt OF je maakt een sterk bundelende luidspreker.

Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb eens mijn boxen voorzien van 4 cm dempingsmateriaal om een sterkere bundeling te krijgen. Dit met name om de directe reflecties wat te dempen zonder mijn kamer te hoeven behangen met dempingsmateriaal (zie foto). Mijn ervaring is ook dat dit een duidelijke verbetering bracht.
melamine front.JPG

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: di 12 jul 2022, 15:07
door Chocomel
Ha leuk, een omnipool. Ik kan me helemaal vinden in je omschrijving van de luisterervaring, al heb ik een ander setje gehoord. Er is iets aan het geluid wat gewoon klopt en wat veel andere luidsprekers niet hebben, een bepaalde openheid.

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: di 12 jul 2022, 21:15
door jeroen_d
Henkjan schreef: ma 11 jul 2022, 23:41
jeroen_d schreef: ma 11 jul 2022, 23:00
rikpost schreef: ma 11 jul 2022, 18:46
Dat is natuurlijk wel zo maar een traditionele luidspreker doet dat wel met pieken en dalen daar de kast in de weg zit .
En een dipool geeft een lobbig patroon .
En wanneer je een conus luidspreker op zijn kant tegen een kegel laat reflecteren beperk je wel erg het verticale afstraal gedrag .
MBL lijkt een aantal van deze onvolkomenheden omzeild te hebben .
Rondstralers klinken mooi, maar geven een te diffuus stereobeeld naar mijn smaak, tenzij je er dicht op gaat zitten. Ook MBL, hoewel dit een zeer mooie uitvoering is van het concept. Toch liever een normale 2 of 3-weg met smalle baffle voor het mooiste stereobeeld (of natuurlijk open baffle :mrgreen: )
ik herinner me die jij een keer mee had naar Breda nog wel, een zeer bijzondere ervaring, klonken erg mooi, en overal in de ruimte
Ja, dat is het sterke punt van rondstralers, dat beschreef de topic starter ook al.

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 18:03
door richard
beijert schreef: ma 11 jul 2022, 21:47
...
MBL maakt redelijk geslaagde rondstralers

621mbl.bac.jpg
Welke een godsvermogen kosten. Ze hebben ook een stevige aandrijving nodig.

De Ohm Walsh luidsprekers hebben ook een rondom stralend patroon.

Reflecties zijn niet meteen slecht, ze moeten alleen niet te snel zijn zodat je ze niet kan onderscheiden van het direct gestraalde geluid. Als ze wat later komen geven ze klank aan de ruimte.

Re: omni directionele luidspreker: Reactietopic

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 21:58
door Kappa7
Een omnidirectionele speaker heeft vooral de eigenschap om alle reflecties van de ruimte waarin de speaker staat te laten horen. Dat heeft als effect dat het geluid dat je hoort ook overeen komt met de ruimte waar je in staat. Dat kan prettig over komen, het geluid klopt immers met wat je ziet.
Het heeft dus eigenlijk te maken met wat wil je horen, is dat het hier en nu of het daar en toen.
Een speaker die de ruimte minder aanspreekt zal dus eerder het daar en toen laten horen.
Voor beide is wat te zeggen maar stellen wel andere eisen aan de opname. luister je naar een opname in eek kerk dan zal de omnidirectionele speaker da akoestiek van de kerk meer vermengen met die van de luisterruimte dat kan wat verwarrend overkomen aangezien beide nog al anders zijn. De speaker die de ruimte minder aanspreekt zal dan beter instaat zijn om de ruimte van de kerk te laten horen. maar luister je naar een droge studio opname waar weinig ruimte in aanwezig is dan kan je de beleving krijgen van het optreden in jou ruimte.
De speaker die de ruimte minder aanspreekt zal dan een saaie opname laten horen terwijl de omnidirectionele speaker daar nog iets van kan maken.
Voor beide is wel iets te zeggen en het komt uiteindelijk neer op wat luister je meestal.
Wel stellen de onmidirectionele speakers meer eisen aan de ruimte waar ze in staan. ze hebben vooral veel ruimte nodig om goed tot zijn recht te komen. minimaal een meter wordt gezegd maar meer is hier ook echt beter.