Informatie over D&B LAB versterkers gezocht

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Piet1950

Informatie over D&B LAB versterkers gezocht

Bericht door Piet1950 »

Hallo forumleden,

Ik heb 2 versterkers verkregen van het merk D&B LAB. Deze zijn van binnen behoorlijk verbouwd. Ook de buizen zijn mogelijk niet origineel meer (6L6 varianten en 12AX7/ECC83). Ik ben daarom op zoek naar informatie. Bij voorkeur een schema. Ik heb wel enkele plaatjes van vergelijkbare versterkers van dit merk gevonden. En ik heb ook een (oude) website van de ontwerper gevonden. Maar het adres en de e-mail kloppen niet meer.
http://www.arduman.com/aa/Sayfalar/peop ... /deger.htm

Wie weet meer over dit merk, of heeft een tip of hint, waar ik meer kan vinden?

Piet
d&b lab 1 - kopie.JPG
d&b lab 2.JPG
d&b lab onderzijde.JPG
Pjotr

Re: Informatie over D&B LAB versterkers gezocht

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij meer een one-off knutsel eigenlijk. De uitsparingen in het chassis zien er uit alsof ze er met de knabbelschaar in gebatst zijn. Maar mooi dat je er überhaupt nog wat over gevonden hebt. Vrees dat je voor het schema zelf wat moet gaan reverse engineeren.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Mogelijk dat 1 van de Nederlandse relaties wel wat meer weten.

http://www.arduman.com/aa/Sayfalar/edgar/edgar.htm
http://www.arduman.com/aa/Sayfalar/jan/jan.htm
http://www.arduman.com/aa/Sayfalar/jan/jan.htm , heeft als Belg ook wel veel contacten in Nederland.
Voor zover ik dat weet dan.
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Het is al weer even geleden, dat ik informatie gevraagd heb over D&B LAB monoblokken. Veel heb ik niet kunnen vinden, dus uiteindelijk maar geheel gesloopt, tot het laatste draadje en schroefje aan toe. En toen weer helemaal opnieuw begonnen.

De kasten met kappen, de voedingstrafo's en de smoorspoelen zijn hergebruikt. De rest is nieuw.
Voor de uitgangstrafo's heb ik de AD9047 gekozen. Dat zijn Philips ultra lineaire uitgangen voor EL34. Trafo's met zeer goede specificaties, die ik in een eerdere versterker ook al eens gebruikt had.

De eindtrap heeft dus 2 stuks EL34's gekregen, die in klasse A staan. Het uitgangsvermogen is hierbij 30W. In de voeding heb ik een extra smoorspoel opgenomen. Het doel is om de hoogspanning door middel van een schakelaar eenvoudig te kunnen veranderen. Het filter in de voeding werkt als CLC, een geeft dan ongeveer 420V. Het maximale vermogen is dan 30W. Of als LLC, en geeft dan ongeveer 300V. Het maximale vermogen is dan ongeveer 15W. De anode dissipatie van de buizen halveert dan echter ook, wat goed is voor de levensduur. Een 2-kleuren LED geeft de stand aan.

De voortrap is opgebouwd rond 2 stuks ECC83, die als een soort cascode geschakeld staan. Deze schakeling is niet mijn eigen ontwerp, maar ik heb dit schema ooit ergens gevonden. Volgens mij is het van Franse afkomst. Ik heb het slecht minimaal gewijzigd om het aan te passen op mijn uitgangstrafo's. Deze schakeling blijkt heel tolerant te zijn naar de gebruikt buizen toe. Variaties in specificaties van de buizen of buishelften hebben nauwelijks invloed op de specificaties van de versterker. De ECC83's kunnen eventueel vervangen worden door 2 stuks ECC81 of zelfs 2 stuks ECC82. Met ECC82 wordt de ingangsgevoeligheid wel minder door de lagere versterking.

Ik heb wat foto's en het schema bijgevoegd. Dus zo krijgen deze monoblokken toch weer een nieuw leven.

Piet
AD9047 vooraanzicht.JPG
AD9047 vooranzicht detail.JPG
AD9047 onder 4.JPG
EL34 versterker AD9047.jpg
EL34 voeding rechts AD9047.jpg
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Heel mooi gedaan Piet. Je bent een vakman.
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Helaas bleek mij, dat na het aanbrengen van de dunne bodemplaten, deze als membraan voor 100Hz werkten. Een zachte, maar duidelijke bromtoon. De oorzaak bleek de originele spoel te zijn, die iets dichter bij de bodem was gekomen. En dus een te sterker magnetische koppeling gekregen had. De spoel zelf had dus eigenlijk geen mechanische brom. Omdat het mechanisch niet echt handig was, om de spoel te kantelen, zijn beide spoelen verwijderd, en vervangen door een enkele nieuwe spoel. Deze kon met passen en meten in de juiste stand gemonteerd worden. Probleem opgelost. Het schema is daardoor overigens een klein beetje simpeler geworden.

Piet
AD9047 onderaanzicht nieuwe spoel.JPG
EL34 voeding rechts AD9047.jpg
Plaats reactie