Noob met vragen over speaker behuizing
Moderator: Beheerdersteam
Noob met vragen over speaker behuizing
Hey!
Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste set 2-weg speakers.
Maar ik twijfel of ik niet iets over het hoofd gezien heb.
Het volume en port lengte heb ik berekend met WinISD.
Het ''houten'' gedeelte wil ik van hardhout maken', waarschijnlijk walnoot.
de rest van 18mm MDF
Ik zou graag feedback ontvangen over dit ontwerp!
Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste set 2-weg speakers.
Maar ik twijfel of ik niet iets over het hoofd gezien heb.
Het volume en port lengte heb ik berekend met WinISD.
Het ''houten'' gedeelte wil ik van hardhout maken', waarschijnlijk walnoot.
de rest van 18mm MDF
Ik zou graag feedback ontvangen over dit ontwerp!
Re: Noob met vragen over speaker behuizing
Massief hout kan weleens de neiging hebben om te scheuren onder invloed van wisselende temperaturen en vochtigheid. De gevoeligheid hiervoor zal per houtsoort wel verschillen, maar ben daar geen expert in. Dit is misschien ook te ondervangen door b.v. twee wat dunnere lagen haaks op elkaar te verlijmen. Verder kan de berekende poort lengte in de praktijk wat afwijken van wat de theorie als lengte geeft. Dit kan allerlei reden hebben, iets afwijken de TS parameters van de driver, het verloop van de poort aan de uiteinden, als poort binnenin dicht bij achterwand zit of niet etc.
Als je dan ontwerp heb, waarbij je nog gemakkelijk de lengte van de poort kan aanpassen dan is dat fijn. Of je moet een beproefd ontwerp hebben waarbij dit al uitgeprobeerd is, of zelf een proef kastje maken om dit uit te proberen. Als je dan een achterwand heb die te verwijderen is, dan zou je eventueel gemakkelijk verschillende lengtes van poort plankje kunnen uitproberen.
Als je dan ontwerp heb, waarbij je nog gemakkelijk de lengte van de poort kan aanpassen dan is dat fijn. Of je moet een beproefd ontwerp hebben waarbij dit al uitgeprobeerd is, of zelf een proef kastje maken om dit uit te proberen. Als je dan een achterwand heb die te verwijderen is, dan zou je eventueel gemakkelijk verschillende lengtes van poort plankje kunnen uitproberen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Noob met vragen over speaker behuizing
Als je massief hout gaat nemen, dan zou ik het wat dunner nemen en vervolgens op een mdf/multi plex plaat verlijmen.
Op die manier valt de werking nog mee.
Anders loop je namelijk het risico dat er op een gegeven moment scheuren in gaan zitten.
Op die manier valt de werking nog mee.
Anders loop je namelijk het risico dat er op een gegeven moment scheuren in gaan zitten.
Re: Noob met vragen over speaker behuizing
Eens met bovenstaande, we hebben reeds verschillende mooie projecten zien stranden wegens deze ellende. Fineren is eigenlijk de meeste veilige optie als alternatief voor massief hout.
Re: Noob met vragen over speaker behuizing
Zo'n dunne lange poort die tot dicht bij de achterkant doorloopt, is in de praktijk vaak veel te lang voor de gewenste afstemming. Beter eerst een simpel proefkastje om de tuning te checken.
Re: Noob met vragen over speaker behuizing
Heb zelf een keer de voorkant gemaakt van twee op elkaar gelijmde bamboe snijplanken van de Ikea. Dat gaat op zich goed, alleen is bamboe wat lastiger te bewerken.
Beschrijving van dat project is hier wel te vinden bij de showcases als je op STX zoekt.
Beschrijving van dat project is hier wel te vinden bij de showcases als je op STX zoekt.
Re: Noob met vragen over speaker behuizing
jvenema schreef: ↑ma 13 jun 2022, 8:55Heb zelf een keer de voorkant gemaakt van twee op elkaar gelijmde bamboe snijplanken van de Ikea. Dat gaat op zich goed, alleen is bamboe wat lastiger te bewerken.
Beschrijving van dat project is hier wel te vinden bij de showcases als je op STX zoekt.
46E1AB9F-5CCF-49AD-8C80-917442B22DE6.jpeg73593E33-D76A-44C0-A732-846271E37AC5.jpeg
ahh oke! Dus bamboe heeft het probleem wat het meeste hardhout heeft niet?
Is bamboe ook geschikt om met een cnc te bewerken?
Re: Noob met vragen over speaker behuizing
Bedankt voor de tip!jvenema schreef: ↑zo 12 jun 2022, 23:33Massief hout kan weleens de neiging hebben om te scheuren onder invloed van wisselende temperaturen en vochtigheid. De gevoeligheid hiervoor zal per houtsoort wel verschillen, maar ben daar geen expert in. Dit is misschien ook te ondervangen door b.v. twee wat dunnere lagen haaks op elkaar te verlijmen. Verder kan de berekende poort lengte in de praktijk wat afwijken van wat de theorie als lengte geeft. Dit kan allerlei reden hebben, iets afwijken de TS parameters van de driver, het verloop van de poort aan de uiteinden, als poort binnenin dicht bij achterwand zit of niet etc.
Als je dan ontwerp heb, waarbij je nog gemakkelijk de lengte van de poort kan aanpassen dan is dat fijn. Of je moet een beproefd ontwerp hebben waarbij dit al uitgeprobeerd is, of zelf een proef kastje maken om dit uit te proberen. Als je dan een achterwand heb die te verwijderen is, dan zou je eventueel gemakkelijk verschillende lengtes van poort plankje kunnen uitproberen.
nog tips hoe ik de port kan vastzetten zodat ik hem er ook weer uit kan halen? of gewoon schroeven?
Re: Noob met vragen over speaker behuizing
Dat zou inderdaad zonde zijn!
Ik wilde hardhout gebruiken zodat met name de voorkant wat contrast zou hebben met de rest van de speaker.
Zijn er andere materialen die beter geschikt zijn om dit te doen?
Re: Noob met vragen over speaker behuizing
Gewoon schroeven en wellicht wat foam tape voor luchtdichte afsluiting. En de bamboe is gelijmd uit een hoop stroken, waardoor het een soort multiplex word.
CNC zal wel moeten lukken het uitfrezen van de gaten met boven frees ging bij mij ook goed. Frees moet wel goed scherp zijn want bamboe wil wat makkelijker splinteren, hangt ook af of je met nerf mee of er dwars op zit.
CNC zal wel moeten lukken het uitfrezen van de gaten met boven frees ging bij mij ook goed. Frees moet wel goed scherp zijn want bamboe wil wat makkelijker splinteren, hangt ook af of je met nerf mee of er dwars op zit.
Re: Noob met vragen over speaker behuizing
De Dayton Audio ND25FW-4 heb ik ook een keer gebruikt, best een leuk ding zeker voor het geld en heeft ook waveguide, wat help met time alignment en gaat ook diffractie effecten tegen. Heb hem gebruikt om de originele tweeter van een Elac te vervangen, die speaker klonk voor geen meter. Heb die speaker actief gemaakt en deze tweeter erin gezet en alles netjes gemeten en ingesteld en klonk toen verrassend goed. Bleek dat ik verloop in het hoog bij deze tweeter het best weer recht kon krijgen met een asymmetric shelf een linkwitz transform dus maar dan omgekeerd, dus niet om het laag wat op te halen, maar het hoog. Passief is dat natuurlijk weer heel anders.
