Noob met vragen over speaker behuizing

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Zwan123
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 10:16

Noob met vragen over speaker behuizing

Bericht door Zwan123 »

Hey!
Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste set 2-weg speakers.
Maar ik twijfel of ik niet iets over het hoofd gezien heb.

Het volume en port lengte heb ik berekend met WinISD.
Het ''houten'' gedeelte wil ik van hardhout maken', waarschijnlijk walnoot.
de rest van 18mm MDF
normal 2.PNG
exploded view.PNG
dwarsdoorsnede.PNG
back removed 3.PNG
achterkant.PNG

Ik zou graag feedback ontvangen over dit ontwerp!
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Noob met vragen over speaker behuizing

Bericht door jvenema »

Massief hout kan weleens de neiging hebben om te scheuren onder invloed van wisselende temperaturen en vochtigheid. De gevoeligheid hiervoor zal per houtsoort wel verschillen, maar ben daar geen expert in. Dit is misschien ook te ondervangen door b.v. twee wat dunnere lagen haaks op elkaar te verlijmen. Verder kan de berekende poort lengte in de praktijk wat afwijken van wat de theorie als lengte geeft. Dit kan allerlei reden hebben, iets afwijken de TS parameters van de driver, het verloop van de poort aan de uiteinden, als poort binnenin dicht bij achterwand zit of niet etc.

Als je dan ontwerp heb, waarbij je nog gemakkelijk de lengte van de poort kan aanpassen dan is dat fijn. Of je moet een beproefd ontwerp hebben waarbij dit al uitgeprobeerd is, of zelf een proef kastje maken om dit uit te proberen. Als je dan een achterwand heb die te verwijderen is, dan zou je eventueel gemakkelijk verschillende lengtes van poort plankje kunnen uitproberen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Noob met vragen over speaker behuizing

Bericht door OWC »

Als je massief hout gaat nemen, dan zou ik het wat dunner nemen en vervolgens op een mdf/multi plex plaat verlijmen.

Op die manier valt de werking nog mee.
Anders loop je namelijk het risico dat er op een gegeven moment scheuren in gaan zitten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Noob met vragen over speaker behuizing

Bericht door Walt »

Eens met bovenstaande, we hebben reeds verschillende mooie projecten zien stranden wegens deze ellende. Fineren is eigenlijk de meeste veilige optie als alternatief voor massief hout.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Noob met vragen over speaker behuizing

Bericht door Walt »

Zo'n dunne lange poort die tot dicht bij de achterkant doorloopt, is in de praktijk vaak veel te lang voor de gewenste afstemming. Beter eerst een simpel proefkastje om de tuning te checken.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Noob met vragen over speaker behuizing

Bericht door jvenema »

Heb zelf een keer de voorkant gemaakt van twee op elkaar gelijmde bamboe snijplanken van de Ikea. Dat gaat op zich goed, alleen is bamboe wat lastiger te bewerken.
Beschrijving van dat project is hier wel te vinden bij de showcases als je op STX zoekt.
46E1AB9F-5CCF-49AD-8C80-917442B22DE6.jpeg
73593E33-D76A-44C0-A732-846271E37AC5.jpeg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Noob met vragen over speaker behuizing

Bericht door ray5150 »

Welke drivers gaan er eigenlijk gebruikt worden ?
Zwan123
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 10:16

Re: Noob met vragen over speaker behuizing

Bericht door Zwan123 »

ray5150 schreef: ma 13 jun 2022, 9:04
Welke drivers gaan er eigenlijk gebruikt worden ?
Dayton Audio DC130A-8 (woofer)
Dayton Audio ND25FW-4 (tweeter)
Zwan123
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 10:16

Re: Noob met vragen over speaker behuizing

Bericht door Zwan123 »

jvenema schreef: ma 13 jun 2022, 8:55
Heb zelf een keer de voorkant gemaakt van twee op elkaar gelijmde bamboe snijplanken van de Ikea. Dat gaat op zich goed, alleen is bamboe wat lastiger te bewerken.
Beschrijving van dat project is hier wel te vinden bij de showcases als je op STX zoekt.
46E1AB9F-5CCF-49AD-8C80-917442B22DE6.jpeg73593E33-D76A-44C0-A732-846271E37AC5.jpeg

ahh oke! Dus bamboe heeft het probleem wat het meeste hardhout heeft niet?
Is bamboe ook geschikt om met een cnc te bewerken?
Zwan123
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 10:16

Re: Noob met vragen over speaker behuizing

Bericht door Zwan123 »

jvenema schreef: zo 12 jun 2022, 23:33
Massief hout kan weleens de neiging hebben om te scheuren onder invloed van wisselende temperaturen en vochtigheid. De gevoeligheid hiervoor zal per houtsoort wel verschillen, maar ben daar geen expert in. Dit is misschien ook te ondervangen door b.v. twee wat dunnere lagen haaks op elkaar te verlijmen. Verder kan de berekende poort lengte in de praktijk wat afwijken van wat de theorie als lengte geeft. Dit kan allerlei reden hebben, iets afwijken de TS parameters van de driver, het verloop van de poort aan de uiteinden, als poort binnenin dicht bij achterwand zit of niet etc.

Als je dan ontwerp heb, waarbij je nog gemakkelijk de lengte van de poort kan aanpassen dan is dat fijn. Of je moet een beproefd ontwerp hebben waarbij dit al uitgeprobeerd is, of zelf een proef kastje maken om dit uit te proberen. Als je dan een achterwand heb die te verwijderen is, dan zou je eventueel gemakkelijk verschillende lengtes van poort plankje kunnen uitproberen.
Bedankt voor de tip!
nog tips hoe ik de port kan vastzetten zodat ik hem er ook weer uit kan halen? of gewoon schroeven?
Zwan123
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 10:16

Re: Noob met vragen over speaker behuizing

Bericht door Zwan123 »

Walt schreef: ma 13 jun 2022, 7:06
Eens met bovenstaande, we hebben reeds verschillende mooie projecten zien stranden wegens deze ellende. Fineren is eigenlijk de meeste veilige optie als alternatief voor massief hout.
Dat zou inderdaad zonde zijn!
Ik wilde hardhout gebruiken zodat met name de voorkant wat contrast zou hebben met de rest van de speaker.
Zijn er andere materialen die beter geschikt zijn om dit te doen?
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Noob met vragen over speaker behuizing

Bericht door jvenema »

Gewoon schroeven en wellicht wat foam tape voor luchtdichte afsluiting. En de bamboe is gelijmd uit een hoop stroken, waardoor het een soort multiplex word.
CNC zal wel moeten lukken het uitfrezen van de gaten met boven frees ging bij mij ook goed. Frees moet wel goed scherp zijn want bamboe wil wat makkelijker splinteren, hangt ook af of je met nerf mee of er dwars op zit.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Noob met vragen over speaker behuizing

Bericht door OWC »

Bamboe is volgens mij sowieso zeer stabiel.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Noob met vragen over speaker behuizing

Bericht door jvenema »

De Dayton Audio ND25FW-4 heb ik ook een keer gebruikt, best een leuk ding zeker voor het geld en heeft ook waveguide, wat help met time alignment en gaat ook diffractie effecten tegen. Heb hem gebruikt om de originele tweeter van een Elac te vervangen, die speaker klonk voor geen meter. Heb die speaker actief gemaakt en deze tweeter erin gezet en alles netjes gemeten en ingesteld en klonk toen verrassend goed. Bleek dat ik verloop in het hoog bij deze tweeter het best weer recht kon krijgen met een asymmetric shelf een linkwitz transform dus maar dan omgekeerd, dus niet om het laag wat op te halen, maar het hoog. Passief is dat natuurlijk weer heel anders.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”