Pagina 1 van 2
Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: ma 30 mei 2022, 21:33
door Thomox
In opvolging van een klein maar fijn draagbaar bluetooth boxje met twee maal FRS8 speakers moet er nu een deluxe versie komen, aka 2.0.
Eigenlijk ligt er nog niets vast mbt drivers, kast en ontwerp

daar zou ik graag wat ervaringen willen ophalen. Eigenlijk heb ik zelf een FAST systeem in gedachten, maar een actief 2.0 systeem kan uiteraard ook. Tips?
Het enige dat vastligt is de actieve aansturing:
- Wondon JAB4 (AA-JA33285, 4x30W aan 4 Ohm, DSP)
- WONDOM BCPB3 (PS-BC12112, BMS 5x 18650)
- Wondon ICP5 programmer
Formaat

Soort van, uhhh... Portable, maximaal JBL boombox? Kleiner is uiteraard wel beter.
Kosten: max €150 voor een setje goede drivers.
Ik heb evt. nog een paartje LBVS waar ik de drivers van kan gebruiken.
Verder, ik ken REW een beetje, de UMIK1 heb ik reeds in bezit. De actieve filtering is een steile leercurve verwacht ik, maar dat geeft niet. Ik leer graag bij
Eerste opzetje leek me zoiets wel geinig. Ik realiseer me wel dat de afstraling op het hexagon vlak waarschijnlijk niet al te best is, maar ik hoor graag jullie mening.
De driver is een TB W5 1138 x 2 (impulsgecorrigeerd).
Thomas
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: ma 30 mei 2022, 22:52
door Henkjan
gaaf!
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 0:19
door ray5150
De behuizing lijkt me vrij moeilijk te bouwen.
Niet onmogelijk, wel lastig.
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 19:22
door Thomox
@ Henkjan, thnx
@Ray, klopt, is eigenlijk op dit moment enkel een optisch concept. De bordjes van WONDOM moeten er ook nog in, dus wordt even passen en meten als ze binnen zijn

Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 19:33
door Thomox
Iemand ervaring met de Dayton DS135 woofertjes?
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 19:39
door OWC
Thomox schreef: ↑di 31 mei 2022, 19:33
Iemand ervaring met de Dayton DS135 woofertjes?
In welke context, als subjes?
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 19:42
door Thomox
Jup, impulsgecorrigeerd 8ohms versie.. Dus vanaf 40Hz tot met 300a400Hz ofzo?
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 20:16
door OWC
Thomox schreef: ↑di 31 mei 2022, 19:42
Jup, impulsgecorrigeerd 8ohms versie.. Dus vanaf 40Hz tot met 300a400Hz ofzo?
Als het rond hetzelfde budget moet blijven en rond de 5 inch moet zijn.
Zou ik eerder voor die Tangband of een Peerless/Tymphany SDS-135F25CP02-04 gaan
Daar komt veel meer laag uit.
edit; zoiets kan ook nog;
https://www.oaudio.de/en/speaker-diy/om ... -5-01.html
edit; oh, ik zie net dat die Dayton 4.9mm heeft.
Voor de breedbander zou ik trouwens een Beyma ofzo nemen, tenzij je die FRS8 toevallig al hebt.
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 21:00
door Thomox
Thnx voor de tips.
Het probleem is eigenlijk dat ik niet zo goed weet wat ik bij de T/S parameters op moet letten (actieve filtering). Lijkt me dat de Fs, Qts, Qms en Bl in ieder geval belangrijk zijn, maar wat zijn gunstige waarden?
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 21:05
door OWC
Thomox schreef: ↑di 31 mei 2022, 21:00
Thnx voor de tips.
Het probleem is eigenlijk dat ik niet zo goed weet wat ik bij de T/S parameters op moet letten (actieve filtering). Lijkt me dat de Fs, Qts, Qms en Bl in ieder geval belangrijk zijn, maar wat zijn gunstige waarden?
Budget is 150 euro voor enkel de drivers trouwens?
Voor actief hoef je eigenlijk op niks te letten
Beetje lage Fs, en lage Qt is wel fijn (hoge BL) en genoeg xmax.
Zeker met een DSP kun je de rest allemaal wel corrigeren.
Was het idee om het gesloten te doen of BR?
Hoeveel liter?
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 21:15
door Douwe84
Is de reckhorn d-165 iets wellicht?
Tof project, ik heb de w5 ook gesimuleerd met 2 stuks gesloten maar daar gaat aardig wat vermogen in om laag door te lopen op aardig volume, ik weet niet of de sure dat trekt.
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 21:19
door Thomox
Klopt, hout en afwerking is erg afhankelijk van wat het wordt, dat weet ik simpel gezegd nog niet haha. Budget is voor enkel de 3 a 4 drivers (2x full range + 1 of 2 keer sub)
Inhoud ergens tussen de 4 en 6 liter netto voor de sub en 0.5L per fullrange? Ligt nog niet echt vast eigenlijk. Gesloten heeft wel de voorkeur, ook gezien het feit dat ie buiten het meest wordt gebruikt.
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 21:23
door OWC
Thomox schreef: ↑di 31 mei 2022, 21:19
Klopt, hout en afwerking is erg afhankelijk van wat het wordt, dat weet ik simpel gezegd nog niet haha. Budget is voor enkel de 3 a 4 drivers (2x full range + 1 of 2 keer sub)
Inhoud ergens tussen de 4 en 6 liter netto voor de sub en 0.5L per fullrange? Ligt nog niet echt vast eigenlijk. Gesloten heeft wel de voorkeur, ook gezien het feit dat ie buiten het meest wordt gebruikt.
PR kan ook altijd nog, blijft hij ook gesloten

Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 21:25
door Thomox
Douwe84 schreef: ↑di 31 mei 2022, 21:15
Is de reckhorn d-165 iets wellicht?
Tof project, ik heb de w5 ook gesimuleerd met 2 stuks gesloten maar daar gaat aardig wat vermogen in om laag door te lopen op aardig volume, ik weet niet of de sure dat trekt.
Ik ga dit weekend even proberen wat te simuleren op het gebied van inhoud icm vermogen. Even kijken wat ik kwijt kan, etc.
Helaas is die reckhorn wel echt te groot, het loopt al wat uit de hand qua formaat haha. Wel een erg goedkope driver! Thnx
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 21:34
door OWC
Als het niet perse impuls gecorrigeerd hoeft, Dayton E150HE-44
Dan heb je nog 30-40 euro voor wat breedbanders

Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 21:42
door OWC
Of anders 2 x SDS-135F25CP02-04 met een SB Acoustics SB15SFCR-00 passive radiator. (5 inch x 8 inch, dus dat moet wel lukken aan de achter/onderkant?)
Minder strak, maar gaat wel hard

Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 21:50
door Thomox
OWC schreef: ↑di 31 mei 2022, 21:34
Als het niet perse impuls gecorrigeerd hoeft, Dayton E150HE-44
Dan heb je nog 30-40 euro voor wat breedbanders
Mooie driver! Wel nogal een energievreter.. ik heb 60W, even voor de goede orde

Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 21:59
door OWC
Thomox schreef: ↑di 31 mei 2022, 21:50
Mooie driver! Wel nogal een energievreter.. ik heb 60W, even voor de goede orde
Ja ik weet het, dan kun je hem niet helemaal uitsturen 100dB (zonder bafflestep)
Ik kan wel ff WinISD plaatje laten zien, maar uiteindelijk kom je qua vermogen ongeveer uit als twee keer die SDS-135 in een gesloten kast.
Dat komt omdat je ze vrij laag in zet, dan speelt die gevoeligheid en efficiency niet zo mee.
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 22:05
door OWC
Hoe hebben ze die TPA3118 trouwens op het bordje gezet?
Een TPA3118 kan normaal gesproken namelijk wel 60-70W aan 4 ohm leveren in BTL mode en zelfs 90-100W in PBTL mode.
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 22:08
door Thomox
OWC schreef: ↑di 31 mei 2022, 22:05
Hoe hebben ze die TPA3118 trouwens op het bordje gezet?
Een TPA3118 kan normaal gesproken namelijk wel 60-70W aan 4 ohm leveren in BTL mode en zelfs 90-100W in PBTL mode.
Dat was mij ook niet helemaal duidelijk. Ze specificeren ook geen vermogenscurve bij verschillende belastingen. Geen idee of dat vermogen aan 4 of 8 ohm is.
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: di 31 mei 2022, 22:15
door OWC
In hun datasheet staat het een beetje vreemd 2x30W @ 8ohm en 1 x 60W aan ??
In PBTL mode zou dat dan 4 ohm moeten zijn.
Dan zou het sowieso niet uitkomen met 4 ohm speakers ben ik bang.
In het geval van de E150HE-44 zul je twee versterker moeten hebben die 4 ohm aan kunnen (of 1tje van 2ohm of een met 8ohm en heel veel sap)
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: wo 01 jun 2022, 17:03
door Thomox
Hmm.. Prijstechnisch is twee keer DS135-8 (Dayton) nog niet zo verkeerd.. De Peerless die je hierboven aangaf is helaas enkel in 4 ohm beschikbaar, dus die valt impulsgecorrigeerd af als ik het op een bridged channel wil plaatsen. Kan natuurlijk alsnog twee stuks aansluiten op de 'normale' manier, dan heb ik 50W aan 4 Ohm. Dan komt het neer op een 2.2 setup.
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: wo 01 jun 2022, 23:22
door OWC
Thomox schreef: ↑wo 01 jun 2022, 17:03
Hmm.. Prijstechnisch is twee keer DS135-8 (Dayton) nog niet zo verkeerd.. De Peerless die je hierboven aangaf is helaas enkel in 4 ohm beschikbaar, dus die valt impulsgecorrigeerd af als ik het op een bridged channel wil plaatsen. Kan natuurlijk alsnog twee stuks aansluiten op de 'normale' manier, dan heb ik 50W aan 4 Ohm. Dan komt het neer op een 2.2 setup.
Nee, de "normale" manier is juist enkel 8 ohm, niet 4 ohm.
In parallel mode kan het wel 4 ohm @ 60W.
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: do 02 jun 2022, 13:44
door Heatside
Als breedbander kan ik de Faital Pro 3FE22 adviseren. Erg leuke driver voor het geld met neodymium magneet en een mooi rendement. Deze zijn er ook met 4ohm impedantie.
Re: Boombox deluxe, aka v2.0
Geplaatst: do 02 jun 2022, 23:29
door wouter
viewtopic.php?p=1830522#p1830522
Hier heb ik de 8 ohm 3FE22 gemeten vs 4 ohm Vifa TG9... dan nog ruim gevoeliger. Qua goede klank zijn er zat mooie 3" fullranges te vinden.