Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door meiborg »

Hallo forum genoten,

De bassist van ons bandje is over een tijdje jarig. Hij speelde de afgelopen jaren met oerol op straat, met een oud Behringer ding. Die heeft nu definitief de geest gegeven.

Het leek mij leuk om voor zijn verjaardag (en voor Oerol als dat nog lukt) en cheap en dirty basrig te bouwen voor onze straatmuziek.

Ik dacht an een enkele Senon 12" breedbander met een klasse D setje met rudimentair eq.

Zou dat voor niet veeleisende toepassingen kunnen werken?

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door Pjotr »

Tegen een nieuwe Behringer kun je eigenlijk niet op bouwen denk ik... zeker niet op korte termijn.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door markbakk »

+1. En voor een diy-er lopen alle extra’s voor een PA-speaker snel op (grips, hoekbeschermers, grille én veilig op 250V)… maar: wat is je budget?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door OWC »

Budget is idd wel belangrijk om te weten.

Om welke breedbander gaat het precies?
Doorgaans hebben die niet al te veel xmax, dus help je ze zo naar de knoppen.
Idem voor het versterkertje.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door ray5150 »

Gebruik de kast van de oude Behringer, en bouw daar wat nieuws in.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door Henkjan »

wat ik zo begreep van Wouter (en anderen) die zelf bassrigs bouwen ben je beter af met een 2weg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door meiborg »

Het zou om deze breedbander gaan:

Rockwood / Senon DY 1256 U 35,-- EUR

mittelhart
15.5cm Magnet
89dB/W
Fs:49.0Hz
Qts:1.03
Vas:76.2l
150/300 W/8 Ohm
3.68kg
Durchmesser 304mm/280mm
46-12000 Hz
beschichtete Pappmembran mit großem Hochtonkegel, Polkernbohrung.

Erstaunlich linearer Breitbänder, allerdings mit starker Richtwirkung im Mitteltonbereich. Geeignet als PA-, Beschallungs- und Gitarrenlautsprecher oder für Breitbandexperimente.

Inderdaad, het loopt al snel op en ik zag inderdaad voor weinig van alles op Bax bijvoorbeeld.

Echter, het is een oude kraker, het hoeft allemaal niet hard en hij houdt van steampunk achtige toestanden.

Ik heb nog enkele spulletjes op de plank, wat ringkernen met voedingsprintjes en wat klasse D meuk. Ik ben timmerman dus hout genoeg, zo'n Senon kost geen drol. Ik dacht, met een low pass filter om de boel te beschermen, gewoon ff wat in elkaar fietsen in een U- dipole kastje.

Als jullie zeggen: niet doen. Bouw ik wel iets van Marktplaats om.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door Pjotr »

Och als je allemaal nog hebt liggen kost het je weinig. Met een UcD180 kom je hier al een heel eind samen met een HR speaker. Zit je toch nog wel een beetje met de ingangsversterker/toonregeling met de gitaaraanpassing. Zou hier vanwege betrouwbaarheid niet zo'n allergoedkoopst HK-bordje in zetten. Je kunt anders ook even gewoon bij de reguliere muziekhandel binnen kunnen lopen en eens kijken wat daar zoal aan 2e, 3e --- xe hands aan spul staat voor niet al te veel.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door meiborg »

Nou inderdaad, op Marktplaats wordt ook al snel veel geld gevraagd voor in mijn ogen een studie versterker. Maar een muziekhandel zit er wel hier in Eindhoven. Het hoeft niet HARD, aan de andere kant het is wel op straat natuurlijk. Vandaar dat zo'n bundelende breedbander me wel handig leek, beetje directioneel in de richting van je publiek.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door FR_Aad »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door Pjotr »

Op Marktplaats zie je nogal wat spijtoptanten en scharrelaars, bij een goed gesorteerde muziekhandel is het doorgaans inruilspul.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door OWC »

meiborg schreef: zo 29 mei 2022, 21:13
Het zou om deze breedbander gaan:

Rockwood / Senon DY 1256 U 35,-- EUR

mittelhart
15.5cm Magnet
89dB/W
Fs:49.0Hz
Qts:1.03
Vas:76.2l
150/300 W/8 Ohm
3.68kg
Durchmesser 304mm/280mm
46-12000 Hz
beschichtete Pappmembran mit großem Hochtonkegel, Polkernbohrung.

Erstaunlich linearer Breitbänder, allerdings mit starker Richtwirkung im Mitteltonbereich. Geeignet als PA-, Beschallungs- und Gitarrenlautsprecher oder für Breitbandexperimente.

Inderdaad, het loopt al snel op en ik zag inderdaad voor weinig van alles op Bax bijvoorbeeld.

Echter, het is een oude kraker, het hoeft allemaal niet hard en hij houdt van steampunk achtige toestanden.

Ik heb nog enkele spulletjes op de plank, wat ringkernen met voedingsprintjes en wat klasse D meuk. Ik ben timmerman dus hout genoeg, zo'n Senon kost geen drol. Ik dacht, met een low pass filter om de boel te beschermen, gewoon ff wat in elkaar fietsen in een U- dipole kastje.

Als jullie zeggen: niet doen. Bouw ik wel iets van Marktplaats om.

Mvg Reinder
1.5mm xmax en een mega hoge Q, dat lijkt mij niet heel geschikt.

Als het om een eenmalig projectje gaat, kun je voor 35 euro beter nog een Mivoc woofer ergens op de kop tikken voor dat bedrag.
Ik heb daar (heel) vroeger eens een basgitaar combo mee gemaakt, dat ging prima.
Ik neem aan dat het ongeveer rond de 35 euro moet kosten, of mag het een onsje meer zijn?
Hoe groot mag het zijn? (we moeten het wel met minimale informatie doen)

edit:
Zoiets zou het tov die Senon nog beter doen;
https://www.soundimports.eu/en/grs-8pt-8.html
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door meiborg »

Veel groter dan een 12" wil ik niet gaan, liefst in zo'n klein mogelijk pakketje uiteraard.

Het mag wel een 150,- kosten, we gaan er toch met een paar man voor potten.

Goede suggestie die mivoc trouwens

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door Pjotr »

Voor dat bedrag heb je tegenwoordig net hout, schroeven en verf bij elkaar...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door ray5150 »

Is dat niet wat heel negatief gesteld ?
Schroeven, lijm en verf benodigdheden zijn voor weinig te halen bij de Action.
Een plaatje multiplex van 122x61 centimeter bij 15 mm dikte kost ongeveer 22 Euro bij de Gamma.

(Tuurlijk weet ik dat het altijd wat duurder word dan dat je in eerste instantie had gedacht...)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door Pjotr »

Wat duurder? Meestal flink duurder!!! Over het algemeen zijn zelfbouwers erg opportunistisch :lol: Bovendien in een goede vv gaat ook het nodige werk nog zitten, al hoeft dat niet veel te kosten. Dat kan wel met een Fender schema'tje van het net geplukt.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door meiborg »

Ik heb ook nog vier 6,5" midbasjes Vifa m18wh-08, zou ik dat iets mee kunnen? Gecombineerd met een diva full range 4" ofzo.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door Pjotr »

Nee joh. Voor een basgitaarspeaker heb je gewoon een 12" nodig of 2x een 10". Zeker als ie ook op straat speelt. Anders wordt het echt niks.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door ray5150 »

Is het trouwens de bedoeling om de versterker alleen op netspanning te laten draaien, of is accu voeding ook een eis ?
Ingeval van het tweede word het natuurlijk een beetje ingewikkelder en ook waarschijnlijk wat duurder.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door OWC »

Als ik dit zo lees, zou ik eerst een nieuwe of 2e hands basgitaar combo op de kop tikken foor iets van 50-100 euro.
Daar vervolgens een andere speaker in zetten (zoals die GRS).

Kun je het kastje even ook nog zelf leuk afwerken.
Dan heb je iig een versterker + nodige bas-EQ ed
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door jvenema »

Ik heb ooit een Roland bas ding aangepast. Piezo tweeter eruit, fatsoenlijke tweeter erin en fatsoenlijk filter ontworpen ervoor. Verder paar braces erin en wat bitumen tegen de kast trillingen en het geluid was ineens wel te pruimen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door wouter »

Voor basgitaar ken ik wel wat leuke opties.

1x8 kun je in de vorm van Oberton 8MB201 doen, en iets krachtiger en meer hoog: FaitalPRO 8PR200.
Die laatste heb ik er nog 3 van, en mag wel 1 weg voor leuke prijs.
Heb ook nog de Monacor SP8/150PRO in verkooptopic hangen, doet het vrij aardig maar niet echt fullrange denk ik. viewtopic.php?t=30350

Uiteindelijk is de meest ultieme 8" voor ons (Acoustic Alignment) de FaitalPRO 8PR320.

Een heel prettige 10" ongefilterd is de B&C 10CL51
http://www.loudspeakerdatabase.com/BC/10CL51

(Beyma heeft ook nog een tweetal aantrekkelijke opties (beide nooit in handen gehad):
http://www.loudspeakerdatabase.com/Beyma/10WR300
http://www.loudspeakerdatabase.com/Beyma/10CMV2

Een killer van 12" fullrange is deze: http://www.loudspeakerdatabase.com/LaVoce/FSF122.02
https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html
https://www.rgsound.it/fsf122-02_lavoce-id-46165.html


Wel ca 50 - 60 liter kastje omheen, heb ik de maten van de baspoort voor je. Leuke prijs kan ik ze ook wel voor leveren.

Als je wat gebouwde voorbeelden zoekt kan ik wel linkjes plaatsen.

Zeker voor buiten is het wel nodig dat een kast de woofer goed ondersteund, een potente 8" stelt buiten amper nog wat voor als je lekker wilt spelen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door OWC »

wouter schreef: di 31 mei 2022, 17:44
Voor basgitaar ken ik wel wat leuke opties.

1x8 kun je in de vorm van Oberton 8MB201 doen, en iets krachtiger en meer hoog: FaitalPRO 8PR200.
Die laatste heb ik er nog 3 van, en mag wel 1 weg voor leuke prijs.
Heb ook nog de Monacor SP8/150PRO in verkooptopic hangen, doet het vrij aardig maar niet echt fullrange denk ik. viewtopic.php?t=30350

Uiteindelijk is de meest ultieme 8" voor ons (Acoustic Alignment) de FaitalPRO 8PR320.

Een heel prettige 10" ongefilterd is de B&C 10CL51
http://www.loudspeakerdatabase.com/BC/10CL51

(Beyma heeft ook nog een tweetal aantrekkelijke opties (beide nooit in handen gehad):
http://www.loudspeakerdatabase.com/Beyma/10WR300
http://www.loudspeakerdatabase.com/Beyma/10CMV2

Een killer van 12" fullrange is deze: http://www.loudspeakerdatabase.com/LaVoce/FSF122.02
https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html
https://www.rgsound.it/fsf122-02_lavoce-id-46165.html


Wel ca 50 - 60 liter kastje omheen, heb ik de maten van de baspoort voor je. Leuke prijs kan ik ze ook wel voor leveren.

Als je wat gebouwde voorbeelden zoekt kan ik wel linkjes plaatsen.

Zeker voor buiten is het wel nodig dat een kast de woofer goed ondersteund, een potente 8" stelt buiten amper nog wat voor als je lekker wilt spelen.
Prima speakertjes, het merendeel heb ik ook al aan zitten denken, maar voor 150 euro in totaal, wordt het wel erg moeilijk.
Vandaar dat ik uitkwam op het GRS speakertje.

Of je full-range wilt, hangt trouwens zeer sterker van de muziekstijl af.
Als je toch niet veel in hoog speelt, of geen slapping technieken gebruikt, heeft het niet zoveel zin.
Een ander goedkoop alternatief, is een simpel breedbandertje gebruiken icm met een woofer.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door wouter »

Die 12" is echt een goede, die 10" heb ik van de week nog tweeterloos aan een klant afgeleverd.
Met 1x8" ben ik momenteel ook bezig, alleen dan icm 12" PR ipv poort.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Gepaste driver voor goedkope portable basgitaar rig

Bericht door meiborg »

Dank voor alle tips! Ik wil deze week even langs om keymusic om te kijken voor iets tweedehands, eventueel om dan de hardware te gebruiken in een ander kastje met een van de genoemde opties, heb er zin in!

Mvg Reinder
Plaats reactie