Multi-tone testing

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Multi-tone testing

Bericht door Pjotr »

Omdat een plaatje 1000x meer kan zeggen dan een getal ben ik wel fan van multi-tone testen als het om vervormingsmetingen gaat. Het laat heel duidelijk de intermodulatietroep zien wat een apparaat genereert. M.i. maskeren dergelijke IM-producten het fijne detail en doet het afbreuk aan de resolutie. De gebruikelijke 2-tone IM test laat dit ook al wel zien, echter is die minder inzichtelijk dan een multi-tone test: Hoe minder "gras" tussen de tonen, des te beter!

Op het ASR forum lopen er twee interessante draadje hier over:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ing.12865/
https://www.audiosciencereview.com/foru ... are.27844/
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Multi-tone testing

Bericht door OWC »

Nogal oud nieuws, daar was men 15-20 jaar ook al volop mee bezig?

Sterker nog, bij luidsprekers was het op een gegeven moment hot topic.
Toole heeft een uitgebreid stuk staan in z'n boek.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: wo 25 mei 2022, 11:46
Omdat een plaatje 1000x meer kan zeggen dan een getal ......
Bijlagen
bron: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/multi-tone-audio-testing.12865/
bron: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/multi-tone-audio-testing.12865/
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Als leek zet het je wel aan tot denken, welke moet ik dan nemen, die met de minste inkt.?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het minste "gras" tussen de tonen! Die tonen op 0dB zijn het signaal wat aangeboden wordt, wat daar tussenin zit is vervorming en ruis wat je apparaat produceert.
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

hannesie schreef: za 28 mei 2022, 0:05
Als leek zet het je wel aan tot denken, welke moet ik dan nemen.
Die het beste klinkt :D

Rob
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ja, snap ik, maar je gaat aan/inkopen, en dan beslissen, dan zijn er factoren waar je op letten kunt :mrgreen: :-"
Rob Dingen
Contacteer:

Ik vind meten en simuleren bijzonder belangrijk bij het ontwerpen van speakers versterkers enz.
Zonder meten kom je er niet verder mee.
Maar ik hou ook van muziek en wil hetgeen ontworpen is met meten en simuleren ook even beoordelen door een subjectieve luister sessie.
Waarbij de laatste bij mij de doorslag geeft.
Het wil niet per definitie zeggen als iets goed meet ook goed klinkt, dat weten volgens mij de meeste hier ondertussen wel.

Over kopen en dan beslissingen nemen op het meet resultaat lijkt me niet verstandig.
Wel kun je zeggen ik wil niets wat heel slecht meet en daar een stel users reviews bij lezen en dan zelf beluisteren.
Maar dan nog is het moeilijk een Ongaku komt dan nooit aan bod bijv.

Rob
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Rob Dingen schreef: za 28 mei 2022, 15:23
Ik vind meten en simuleren bijzonder belangrijk bij het ontwerpen van speakers versterkers enz.
Zonder meten kom je er niet verder mee.
Maar ik hou ook van muziek en wil hetgeen ontworpen is met meten en simuleren ook even beoordelen door een subjectieve luister sessie.
Waarbij de laatste bij mij de doorslag geeft.
Het wil niet per definitie zeggen als iets goed meet ook goed klinkt, dat weten volgens mij de meeste hier ondertussen wel.

Over kopen en dan beslissingen nemen op het meet resultaat lijkt me niet verstandig.
Wel kun je zeggen ik wil niets wat heel slecht meet en daar een stel users reviews bij lezen en dan zelf beluisteren.
Maar dan nog is het moeilijk een Ongaku komt dan nooit aan bod bijv.

Rob
Je hebt het dan eigenlijk over smaak. Sorry Rob maar meten is nooit een smaakmaker. Al doen sommigen er verstandig aan om 1 theelepel zout bij de aardappelen te doen, niet zomaar een flinke scheut tot een half pak :D Leuke van z'n multitone test is dat het een breedspectrum signaal is, net zoals muziek dat eigenlijk ook is.
Rob Dingen
Contacteer:

Dat klopt allemaal maar wat probeer je uit de meting te halen en wat zegt dat jou dan.
Waneer is iets goed en waneer is iets slecht of wat klinkt dan beter of slechter.
En uiteindelijk draait het inderdaad om smaak net zoals bij vrouwen anders hadden we allemaal dezelfde.

Rob
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

smaak komt imho pas in beeld als de basis in orde is, dus bv lage vervorming, response vlak genoeg, etc
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Rob Dingen schreef: zo 29 mei 2022, 13:14
Dat klopt allemaal maar wat probeer je uit de meting te halen en wat zegt dat jou dan.
Waneer is iets goed en waneer is iets slecht of wat klinkt dan beter of slechter.
En uiteindelijk draait het inderdaad om smaak net zoals bij vrouwen anders hadden we allemaal dezelfde.

Rob
Dat hangt dus van je smaak af. De mijne is i.i.g. hoe minder vervorming hoe liever ik dat heb. Voor anderen kan het weer niet genoeg vervormen met buizensmaak. Zo'n plaatje geeft i.i.g. vergelijkenderwijs voor een deel een richting.
Rob Dingen
Contacteer:

Ik wil ook minder vervorming maar dat was mijn vraag niet.
Wat probeer je uit de meting te halen en wat zegt dat jou dan.
Waneer is iets goed en waneer is iets slecht of wat klinkt dan beter of slechter
Rob
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Solo piano levert altijd een verhelderende en meedogenloze multi-tone vervormingstest. Vooral die waarbij de pianist bijna alle vingers gebruikt zoals werken van Liszt, of de Vingt regards de Jesus Christ van Messiaen. De klank moet ongekleurd en transparant zijn. Heb je een verder hoogstaande audioketen, dan hoor je bijvoorbeeld duidelijk het verschil tussen een ferrietkernspoel, of een luchtkernspoel naar de woofer. Met de ferrietkernspoel loopt de klank dicht in luide passages. De test toont niet aan waar het probleem zit. Dat moet je trail en error vinden. Hier bleek het niet een trillende kast, maar dus de kern van de spoel
Laatst gewijzigd door Wieger61 op wo 29 jun 2022, 10:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die multi tone test is niet zo bedoeld voor voor speakers maar leuk dat het op die manier ook uitpakt en waarneembaar is. Al kun je het dan niet zichtbaar maken. Hij was oorspronkelijk bedoeld om communicatie kanalen te kunnen testen, zoals verstaanbaarheid bij telefonie.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Het mooie van de pianotest is inderdaad dat je de klank die je met je oren hoort beoordeelt en niet enkel cijfers bekijkt, hoe waardevol die ook zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zeker, niet voor niets is piano bij uitstek een goed instrument om gehoormatig te kunnen beoordelen. Goeie tip trouwens van List!
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Met deze pianotest viel bij mij ooit een Cambridge Audio 540 versterker kompleet door de mand. Je hoorde een afschuwelijke brei aan klanken. Nu geniet ik na jaren zoeken met een Fusion Amp, Purifi woofers, Mundorf Amt's en C.E.C. bron van de klankenrijkdom van vleugels op CD.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

De opname is op mijn proefopstelling al zo realistisch dat de hond nieuwsgierig is naar het geritsel op Schubert-opname van Andras Schiff ...
IMG_20220626_122229~2.jpg
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Bij een vergelijkbare, gemeten frequentiekarateristiek bleek een baffle van 58 x 36 overigens de vleugel meer body te geven dan eentje van 37 x 23. Verdere tests staan gepland.
satefan

Bericht door satefan »

Wieger61 schreef: wo 29 jun 2022, 10:00
De opname is op mijn proefopstelling al zo realistisch dat de hond nieuwsgierig is naar het geritsel op Schubert-opname van Andras Schiff ...IMG_20220626_122229~2.jpg
Grappig - hier zit de hond ook regelmatig naar mn speakers te staren als ik muziek luister. Vooral als mn zoon (14 jaar en Beatles fan) Blackbird op zet en het vogeltje voorbijkomt.

Ook Fusion Amp modules, Bliesma Berillium tweeter en ook 6.5 Purifi woofers :rofl:

Satefan
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Mooi spul .... :)
John P

Bericht door John P »

Dat hondje komt bekend voor:
HMV.jpg
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Hahaha. Die hond was vooral geboeid door het gekraak uit de luidspreker, denk ik :-)
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Jouw spreuk 'Waar een weg is is ook een omweg' herinner ik me als 'Waar geen weg is, is een omweg' uit een interview ooit met natuurkundige Hendrik Casimir van het beroemde oude Natlab van Philips.
Plaats reactie