50-Hz Storing bij versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

50-Hz Storing bij versterker

Bericht door AudioMan »

Heb onderstaande plankjesversterker in elkaar geklust, het is obv een stereo LM3886-bordje van Ali. Met 40 euri (100 compleet) spotgoedkoop maar vooralsnog mijn beste amp ooit. Loopt niet dicht, strak en diep laag en totaal geen agressie.

Echter.... heb een 50Hz-storing op de speakers. Het is geen brom maar je hoort het 'tikken' (moeilijk uit te leggen). Best subtiel, je hoort het pas op 1m van de speakers, maar toch. Heb de boosdoener opgespoord: het is mijn sub, als je die afkoppelt is de storing weg.

Wat me al eerder opviel: als je je hand dicht bij de ingang houdt (potmeter, RCA-pluggen), dan neemt het geluid van de storing toe. Leg je echter je vinger op de buitenkant van de RCA-luggen (= gemeenschappelijke min), dan is het geluid praktisch helemaal weg, dus het lijkt een aardingsdingetje. Als je een draad verbindt met de min-ingang (luidsprekerdraad van 1m lang, verder nergens mee verbonden), dan is het ook (bijna helemaal) weg, op zich al vreemd.

Toen kwam ik op het lumineuze idee om de ingangs-min te verbinden met de 'aarde' van de net-terminal; gebruik een geaard netsnoer (3-aderig), maar het stopcontact zelf is niet geaard, dus aardedraad zit nergens aan vast. Dat werkt op zich (storing is bijna helemaal weg), maar is net als die luidsprekerdraad best raar: gewoon het aansluiten van een losse draad (nergens aan gekoppeld) werkt op zich om de storing (zeer) sterk te verminderen.

Mijn vraag aan jullie.... Is dit probleem herkenbaar? En hebben jullie nog andere suggesties om de storing (nog verder) te verhelpen? Hetzij in de versterker, hetzij in de sub....

PS Heb van de sub al geprobeerd de stekker om te draaien (iets met grondlus). En om deze te aarden (aan de verwarming). Gaf beiden geen soulaas helaas....
Bijlagen
lm3886.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 50-Hz Storing bij versterker

Bericht door Shadow »

De signaal massa kun je het beste met een condensator van 100nF en een weerstand van 100 Ohm paralel aan de kast massa koppelen, dan ben je, als je geen problemen elders hebt, overal vanaf.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: 50-Hz Storing bij versterker

Bericht door AudioMan »

Een plankjesversterker heeft geen kast.... maar mss dat dezelfde truc ook ook werkt met die losse draad. Waar ik me over verbaasde dat dat überhaupt werkt om storing tegen te gaan, Ga eens op zoek naar die componentjes....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 50-Hz Storing bij versterker

Bericht door ray5150 »

Wisselspanning voerende bedrading in elkaar twisten.
En afgeschermde kabel gebruiken voor de audio bedrading.
Dat zal ook een duit in het zakje doen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 50-Hz Storing bij versterker

Bericht door Shadow »

AudioMan schreef: wo 18 mei 2022, 18:59
Een plankjesversterker heeft geen kast.... maar mss dat dezelfde truc ook ook werkt met die losse draad. Waar ik me over verbaasde dat dat überhaupt werkt om storing tegen te gaan, Ga eens op zoek naar die componentjes....
Oh ja ](*,)
Kastmassa is net aarde dan :dank:
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: 50-Hz Storing bij versterker

Bericht door AudioMan »

ray5150 schreef: wo 18 mei 2022, 20:32
Wisselspanning voerende bedrading in elkaar twisten.
Ja, dat zie ik wel eens vaker. Kan ik makkelijk uitvoeren.
En afgeschermde kabel gebruiken voor de audio bedrading.
Dat zal ook een duit in het zakje doen.
Zal dan op zoek moeten naar afgeschermde kabel, is niet echt standaard te koop dacht ik
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: 50-Hz Storing bij versterker

Bericht door Jerommel »

Heb je geen tulp snoertje over om te gebruiken?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 50-Hz Storing bij versterker

Bericht door ray5150 »

AudioMan schreef: wo 18 mei 2022, 22:50
Zal dan op zoek moeten naar afgeschermde kabel, is niet echt standaard te koop dacht ik
https://www.eoo-bv.nl/audio-kabelsnoer/ ... tereo.html

Vrijwel iedere elektronica zaak heeft dit soort kabel in huis.
Met een beetje mazzel ook te vinden bij grotere bouwmarkten zoals Hornbach.

Ander gewoon een standaard tulp kabeltje nemen en de stekkers eraf knippen.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: 50-Hz Storing bij versterker

Bericht door AudioMan »

De tulp-stekkertjes die ik heb, zijn vast niet geïsoleerd. Maar idd mss wel in de bouwmarkt. Eerst maar eens twisten. En aarden via een weerstandje en elcco.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 50-Hz Storing bij versterker

Bericht door ray5150 »

Nee, geen elco. een condensatortje van 100 nanofarad gebruiken.
https://www.eoo-bv.nl/301-mkt-vanaf-100nf
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: 50-Hz Storing bij versterker

Bericht door AudioMan »

Ja bedoelde dat ook. Toen ik 'elco' schreef dacht ik, daar ga ik commentaar op krijgen :D Komt goed!
Zal nog terugkoppelen wat (in mijn geval) wel of niet werkt. Iedereen alvast bedankt voor de tips.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: 50-Hz Storing bij versterker

Bericht door AudioMan »

Het twisten van de ingangsdraden werkt goed. Nu icm met de aardingsdraad die ik al eerder had, is de storing vrijwel verdwenen, je moet nu je oor op de speaker leggen om het te horen. Wat wel blijft, is dat de storing harder wordt als je met je hand dichtbij komt; alhoewel veel minder dan eerst. Ben eigenlijk al een heel eind tevreden nu.

Ga die aardingsdraad nog eens voorzien van een weerstand en condensator. En dan nog een afgeschermde ingangskabel. Eens kijken of het nóg beter kan......
Plaats reactie