De eerste planar magnetic point source (bij benadering)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

De eerste planar magnetic point source (bij benadering)

Bericht door WrineX »

Ik wou al heeeeel lang een test setje maken van planars die meer uitgaan van het pointsource principe. de reden is dat de meeste planar speakers line sources zijn, maar niet echt ! ze zijn vaak te klein en dat levert allerlei probleempjes op :)

Ik had wat metaal staan en dacht ik maak 4 kleine bas panelen met sterkere magneten en combineer deze met een tijdelijk mid hoog paneel wat ik ooit gemaakt heb.

hier is het resultaat, heeel erg lelijk :) maar daar gaat het niet om 1 muziekje omdat het kan

Als je wil zien hoe ik ze gemaakt heb kun je video 1-5 kijken hier :)

Part 1 Frame
https://youtu.be/YQKcP8NiPRs

Part 2 Building second frame
https://youtu.be/dxEKBjfbIhA

Part 3 Making the foils
https://youtu.be/UfGfbWKtXTs

Part 4 stretching the foils
https://youtu.be/382VcPLphz8

Part 5 Demo with 3 tunes.
https://youtu.be/tGW1R17ZGNA

Groetjes Joppe
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: De eerste planar magnetic point source (bij benadering)

Bericht door Tweety »

Wow gaaf dit. Voor mij best wel een verrassing hoe hiermee zo'n stevige basweergave bereikt wordt. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht van een planar, (zal mijn gebrek aan ervaring hiermee zijn..)

Ik heb door allerlei verplichtingen die ik verder heb, nog niet de tijd gehad alles af te kijken. Dus misschien dat je het ergens nog toelicht. Vroeg me namelijk af hoe je met de uitslagen die ik het membraan op je registratie zag maken, dan toch zeker stelt dat je onder het niveau van (blijvende) plastische deformatie van de folie blijft.

Enne, verder veel succes met je verdere pionierswerk.

Groeten
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: De eerste planar magnetic point source (bij benadering)

Bericht door richard »

Voor zover de weergave via mijn 3" computerspeakers een referentie is, klinkt het best wel goed. Toch meen ik wat resonantie of bult te waarnemen ergens tussen de 100 en 150 Hz wat hier een te vet effect geeft.

Een verticale opstelling heeft ook tot voordeel dat de tweeter wat hoger komt. Zelf vind ik wel prettig dat de projectie recht voor me of van iets boven me komt. Ik zit liever niet op het balkon (van onderen).

Get dicht zetten van de gaten of aanbrengen van zijpanelen heeft tot voordeel dat weglengte voor kortsluiting langer wordt en de onderste grensfrequentie wat naar beneden gaat. Maar ze moeten wel heel groot worden om een groot verschil te maken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: De eerste planar magnetic point source (bij benadering)

Bericht door richard »

Is er een kans dat je een ritje naar Beetsterzwaag wil maken?
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De eerste planar magnetic point source (bij benadering)

Bericht door WrineX »

richard schreef: do 19 mei 2022, 0:46
Is er een kans dat je een ritje naar Beetsterzwaag wil maken?
Heeeeeeel kleine kans want dat zou per fiets moeten plaatsvinden :)

eerder andersom vermoed ik.
Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Re: De eerste planar magnetic point source (bij benadering)

Bericht door eppo34 »

Super gaaf dit.
Leuk dat je dat zelf kunt.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De eerste planar magnetic point source (bij benadering)

Bericht door WrineX »

eppo34 schreef: do 02 jun 2022, 18:25
Super gaaf dit.
Leuk dat je dat zelf kunt.
dank je ze zijn inmiddels kapot.... althans 1 , viel om... naja geoeg testjes gedaan wat betreft wat leuker klinkt :) maar had graag nog wat andere mensen laten luisteren. ach ja. volgens ker maar weer :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”