Pagina 1 van 14
PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: ma 09 mei 2022, 21:39
door Douwe84
Ik wil al een tijdje andere speakers voor bij de PC, er is niks mis met
de huidige maar als in de huiskamer een veto gebruikt wordt moet je iets anders kiezen om te upgraden
De tweeter is de SB26ADC-C000-4 en de woofer de MW16P-4, beide van SB Acoustics. Ik kocht ze van Olaf voor een erg nette prijs, dat maakt het weer een leuk betaalbaar geheel. Ik gebruik een waveguide van
Somasonus geprint door Bas/ Hardbats van hier. Audiomanics maakt een malletje voor me, als ik eindelijk tijd vind om een pakketje zijn kant op te sturen...
Kastje wordt gesloten, enerzijds omdat de huidige dat ook zijn en het nu ook prima klinkt anderzijds omdat ze anders echt wel te groot worden om bij de PC te gebruiken, bijkomend voordeel is dat er dan wellicht een keer een subwoofer bij gemaakt "moet" worden...
Kastje moet zo worden, 18mm met 22mm front. uiteindelijk zal dat v313 mdf worden verwacht ik. Qua afwerking denk ik aan nardo grey, dat lijkt me leuk met de zwarte woofer en waveguide
Nardo grey (of audi vuilniszakgrijs)
T weekend plankjes gezaagd en net het testkastje gelijmd, het eerste deel.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: ma 09 mei 2022, 22:49
door markbakk
Mooi! Een 6-1 met waveguide, en dan ook nog die van Augerpro. Goede opzet om een top resultaat neer te kunnen zetten. Benieuwd naar het vervolg!
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: di 10 mei 2022, 18:38
door tonvandeacker
Mooi project...zeker met de SB MW16P-4.
Ik vind dit een topper en hij draait bij mij samen met de DXT tweeter.
Toch wel mijn favoriete set waar ik maanden naar kan luisteren...hele fijne bas weergave.
Bij mij zit het in een 16 liter kast met passieve radiator op 36 HZ afgestemd net als bij de SB Ara.
Ga je zeker van genieten.
Ben zeer benieuwd hoe dit klinkt in een gesloten kast.
Gaan we volgen...
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: wo 11 mei 2022, 8:30
door Douwe84
Ik ben er ook erg benieuwd naar na alle goede verhalen over deze drivers!
Wel nog wat vragen ter verduidelijking:
Afstand tweeter boven en zijkant "mag" niet gelijk zijn en afstand tussen tweeter en woofer wil je zo dicht mogelijk op elkaar hebben meen ik, ik zou ook de woofer iets in de waveguide kunnen laten vallen, dat vind ik er ook wel leuk uitzien eigenlijk of heeft dat nadelen die de voordelen teniet doen?
Zoals hier, dit is dan wel de 6"waveguide met MW19P
Gisteren de bracing gezaagd en gelijmd.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: wo 11 mei 2022, 11:41
door Pjotr
Leuk project! Maar is 30cm (ong A4) niet wat fors op het bureau?
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: wo 11 mei 2022, 12:36
door Shadow
groot bureau Peter

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: wo 11 mei 2022, 12:58
door Pjotr
Met groot beeldscherm zeker?

Mijn ervaring is juist dat dieper laag nogal afleidt van je PC-werk. Tenzij dat werk muziek luisteren is natuurlijk

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: wo 11 mei 2022, 13:17
door Douwe84
Het is vrij flink maar past wel, qua diepte zijn ze niet veel groter dan de huidige. De PC wordt toch alleen maar gebruikt voor prive/ plezier dus afleiding met werk is geen issue.
-edit-
Past prima, toch
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: wo 11 mei 2022, 23:47
door markbakk
Douwe84 schreef: ↑wo 11 mei 2022, 8:30Afstand tweeter boven en zijkant "mag" niet gelijk zijn en afstand tussen tweeter en woofer wil je zo dicht mogelijk op elkaar hebben meen ik, ik zou ook de woofer iets in de waveguide kunnen laten vallen, dat vind ik er ook wel leuk uitzien eigenlijk of heeft dat nadelen die de voordelen teniet doen?
Bij zo’n elliptische waveguide speelt het variëren van die afstanden wat minder een rol. En vwb de onderlinge afstand tussen de drivers: zo dicht op elkaar levert niet per se het beste resultaat. Je zou het afstraalgedrag vooraf kunnen simuleren in VituixCad, maar een h.o.h. afstand van 1,2 x tot 1,4 x de golflengte op fx levert vaak goede resultaten.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: do 12 mei 2022, 8:36
door Douwe84
markbakk schreef: ↑wo 11 mei 2022, 23:47
Douwe84 schreef: ↑wo 11 mei 2022, 8:30Afstand tweeter boven en zijkant "mag" niet gelijk zijn en afstand tussen tweeter en woofer wil je zo dicht mogelijk op elkaar hebben meen ik, ik zou ook de woofer iets in de waveguide kunnen laten vallen, dat vind ik er ook wel leuk uitzien eigenlijk of heeft dat nadelen die de voordelen teniet doen?
Bij zo’n elliptische waveguide speelt het variëren van die afstanden wat minder een rol. En vwb de onderlinge afstand tussen de drivers: zo dicht op elkaar levert niet per se het beste resultaat. Je zou het afstraalgedrag vooraf kunnen simuleren in VituixCad, maar een h.o.h. afstand van 1,2 x tot 1,4 x de golflengte op fx levert vaak goede resultaten.
Ik zal inderdaad even wat proberen in Vituixcad.
Ik neem aan dat fx de crossover frequentie is? Hoe bepaal ik dan de golflengte in cm? Ik heb een paar sites met calculators gevonden maar de resultaten maken een wel errug grote speaker..
-edit- Snelheid geluid door lucht delen door crossoverfrequentie geeft golf lengte in meters... 344/2100=0.16. 1.6x1.3= 0.21. 21cm hart op hart.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: do 12 mei 2022, 20:40
door Douwe84
Zit ik met die berekening wel goed? 21cm hart op hart ga ik nooit halen in dit kleine kastje natuurlijk..
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: do 12 mei 2022, 21:21
door OWC
s=v*t -> s = v/f
s = afstand (in meters)
v = snelheid van geluid m/s
t = tijd s
f = freq Hz
Af je kunt VituixCAD, Edge, boxsim pakken natuurlijk
Hoe je precies wilt gaan filteren hangt idd van nogal wat factoren af.
De frequentie waar de speakers interfereren hangt namelijk af van de hoek.
Ik simuleer dit tegenwoordig gewoon, dat gaat een stuk sneller.
Het effect daarvan is sowieso een beetje discutabel als ik zie dat ze pal op het bureau komen, waarvan 1 in de hoek met een schuin plafond er direct naast.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: do 12 mei 2022, 22:09
door OWC
Ik heb nog even achter de oren gekrabd,
Volgens mij moet dit correct zijn mocht je het met de hand uit willen rekenen;
f = v / (2*D*sin(a) )
of
D = v / (2*f*sin(a))
D = afstand tussen geluidsbronnen
a = hoek in graden
f = frequentie
v = geluidssnelheid
Waarbij de laagste frequentie op 90 graden ligt (daar is de sinus namelijk maximaal 1)
In dat geval kun je sin(a) gewoon weglaten.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: do 12 mei 2022, 22:27
door Douwe84
Juist
Ik had vituixcad al even aan gehad, tweeter hoog gaf wel een netter resultaat dan lager op de baffle. Kan ik daar ook de h o h afstand berekenen/ simmen of zal dat meten worden?
Ook weet ik de precieze crossover frequentie natuurlijk nog niet...
Zoals je al zegt, gezien de plaatsing waarschijnlijk toch gerommel in de marge.. maargoed.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: do 12 mei 2022, 22:37
door OWC
Trouwens die formules gelden natuurlijk alleen wanneer je twee dezelfde rondstralers hebt.
In dit geval bundelt the waveguide in de verticale richting een hoop meer.
Helaas staat in het linkje niet hoeveel, maar ik vermoed dat het dan 45, 50 of 60 graden is?
Tweeter hoog beter resultaat is merkwaardig, twee bronnen dichter bij elkaar schuift altijd de frequentie omhoog.
Volgens mij is die waveguide 1 inch hoog (2.54cm) ?
Wat we dus wel kunnen zeggen, is dat als je die vlak boven de woofer plaatst, je uitkomt op 2054Hz
(165/2)+(2.54/2)=8.38cm
Het wordt dan dus sowieso beter dan dat.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: do 12 mei 2022, 22:56
door Douwe84
Ik ben je helemaal kwijt met de grades...
Waveguide is 0.75" diep, 74mm hoog en 149mm breed. Uit m'n hoofd.
Ik denk dat ik het dan verkeerd doe met simmen hoor, met de diffractie tool maar een bron gebruikt, de tweeter.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: do 12 mei 2022, 23:25
door OWC
Hier even boxsim, die is wat sneller in te stellen dan VituixCAD, misschien helpt dat wat.
Willekeurig voorbeeld met twee gelijke bronnen 17,2 cm van elkaar dus f = 344 / (2*0.172) = 1kHz
Als je daadwerkelijke drivers gebruikt, kan het soms wat lastig uitpakken ivm fase.
Een woofer ligt namelijk dieper dan een tweeter, om een goed beeld te krijgen zul je dus moeten compenseren.
Het nare is dus dan wel dat het filter ook een rol gaat spelen.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: vr 13 mei 2022, 0:00
door pvanlingen
Ik altijd maar denken dat een een woofer juist dieper ligt dan een tweeter.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: vr 13 mei 2022, 1:36
door OWC
ja ,typo
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: vr 13 mei 2022, 7:56
door Douwe84
Die compensatie is door het dieper liggen met de waveguide toch een stuk minder?
Ik snap eerlijk gezegd nog niet zo veel van de grades/ tekening

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: vr 13 mei 2022, 9:23
door pvanlingen
Ja, met die waveguide zouden ze wel eens gelijk kunnen liggen.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: vr 13 mei 2022, 10:04
door jvenema
Zit even te kijken in VituixCad, maar zie niet zo snel waar je daarin aan de gang kan met afstraal gedrag met twee drivers op een bepaalde afstand en wat het dan onder hoeken doet.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: vr 13 mei 2022, 10:37
door OWC
Douwe84 schreef: ↑vr 13 mei 2022, 7:56
Die compensatie is door het dieper liggen met de waveguide toch een stuk minder?
Ik snap eerlijk gezegd nog niet zo veel van de grades/ tekening
Wat snap je er niet aan?
En met een waveguide ligt hij idd dieper. Het voorbeeld was ter illustratie.
Het kan dat de waveguide niet exact hetzelfde is.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: vr 13 mei 2022, 10:39
door OWC
jvenema schreef: ↑vr 13 mei 2022, 10:04
Zit even te kijken in VituixCad, maar zie niet zo snel waar je daarin aan de gang kan met afstraal gedrag met twee drivers op een bepaalde afstand en wat het dan onder hoeken doet.
Dat is toch gewoon off-axis graphs bekijken?
Of kan VituixCAD dat enkel met daadwerkelijke data?
Ik gebruik meestal boxsim voor zoiets
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geplaatst: vr 13 mei 2022, 10:43
door jvenema
Volgens mij is dat met de daadwerkelijke data, want je geeft ook nergens de afstand van de drivers op