Pagina 1 van 7
miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 11:19
door jeroen_d
Nog niet veel gezien hier over dit nieuwe apparaat van miniDSP.
De metingen zijn zeer veelbelovend. Een high end DSP DAC voor een low end prijs.
Ook de jitter is zeer laag!
https://www.audiosciencereview.com/foru ... dsp.30804/
Heeft iemand hem al eens getest in een high end setup?
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 11:36
door Shadow
Er zit een hoop dna van de SHD in en die was al goed...deze blijkbaar nog beter...

Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 11:58
door Pjotr
Had hem ook al gezien! Ziet er goed uit. Alleen ook beperkt tot 4 uitgangen, dussss....... geen stereo X-over + subwoofer. Of het een of het ander. En hier in euri 2 zo duur

Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 12:08
door Shadow
Dat is altijd het probleem ja

Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 12:59
door OWC
Voor 500 899 euro zie ik de low end prijs niet.
Een DCX2496 heeft nagenoeg dezelfde performance. Met een CS5381/AK5393 ADC en AK4393 DAC. Heeft daarnaast nog de mogelijkheid om componenten te tweaken (er zijn kits te koop) en kost de helft.
Is wel minder all-in-one solution (wat niks met de high end performance te maken heeft natuurlijk), maar heeft wel meer uitgangen.
Hij heeft wel ook een digitale ingang.
Als ik de handleiding begrijp heeft deze minidsp wel Bluetooth maar geen streaming over wifi. Beetje gemiste kans. Houd er rekening mee dat de performance via Bluetooth significant slechter is. Ook heeft hij wel mogelijkheid om FIR filters in te stellen, hoewel dat een beetje aan het einde van de handleiding wordt besproken.
Voor de handige harry en minder luie mensen onder ons valt natuurlijk iets moois neer te zetten met een minipc en een externe (of interne) geluidskaart.
Of twee geluidskaarten mocht je meer kanalen nodig hebben. Streaming ed is dan uiteraard allemaal mogelijk. Veel mensen gebruiken dat inmiddels ook direct als bron (dus geen inputs nodig). FIR filters zijn ook allemaal mogelijk.
Dezelfde performance is ook zeker te behalen.
Dat zou zelfs met een raspberry pi kunnen, hoewel die op dit moment zeer moeilijk te krijgen zijn.
Om het allemaal maar weer even in perspectief te zien. Er zijn meer wegen naar Rome.
Geen ervaring met dit minidsp product.
Op papier ziet het er prima uit, dus komt het uiteindelijk neer op gebruikers ervaring, service en betrouwbaarheid.
Wat persoonlijk en professioneel niet al te best was met minidsp, maar er zijn uitzonderingen.
Edit: nog vergeten toe te voegen. Er zijn overigens ook versterkers met geïntegreerde (DIRAC) dsp en een uitgang naar 1 of meerdere versterkers.
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 13:06
door OWC
Pjotr schreef: ↑do 05 mei 2022, 11:58
Had hem ook al gezien! Ziet er goed uit. Alleen ook beperkt tot 4 uitgangen, dussss....... geen stereo X-over + subwoofer. Of het een of het ander. En hier in euri 2 zo duur
Het idee achter 4 uitgangen is denk ik dat mensen hun huidige passieve speakers kunnen blijven gebruiken.
Dus 2 voor stereo, zijn er nog twee over voor de subs. Gooi je wel twee DSP kanalen weg voor enkel een simpel highpass filtertje. Uiteraard valt er meer te corrigeren, maar in de praktijk doen mensen dat maar zeer zelden.
Overigens is de gevoeligheid van het gehoor onder 100Hz en tevens de gevoeligheid van de meeste subs zoveel lager, dat je met een stuk mindere SNR prima uit de voeten kunt.
Voor de subs zou dus een DSP volstaan die wat simpeler is.
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 13:12
door Pjotr
OWC schreef: ↑do 05 mei 2022, 12:59
Om het allemaal maar weer even in perspectief te zien. Er zijn meer wegen naar Rome.
Dat is een mooi perspectief Bart

Klein dingetje, wij zelfbouwers zijn nogal geneigd alle wegen tegelijk te willen nemen en dan komen we nooit aan in Rome. Dus eigenlijk liever wat minder wegen...
B.t.w. Ik zie prijzen van 899 euries als ik rond kijk. Waar zie jij 500 euries?
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 13:47
door OWC
In de audioscience review staat het bedrag in dollars. Dat bedrag heb ik overgenomen.
Blijkbaar is deze DSP binnen EU een stuk duurder en verdampt er ergens ruim 400 euro.
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 14:01
door Henkjan
in USD is de prijs ex-fabriek iets meer dan de helft van de prijs van een SHD Studio. die laatste kost in NL €1070.
maar volume leveringen via dealers is nog niet aan de orde (ondanks dat audiophonics al wel optimistisch heeft staan dat ze m over 2 weken hebben)
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 14:19
door Pjotr
Afwachten dan maar...... Zie dat die ouwe DCX2496 die Bart noemde nu voor rond de 250 gaat. Is niet helemaal het zelfde maar qua performance beslist een goed ding.
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 15:09
door OWC
Henkjan schreef: ↑do 05 mei 2022, 14:01
in USD is de prijs ex-fabriek iets meer dan de helft van de prijs van een SHD Studio. die laatste kost in NL €1070.
maar volume leveringen via dealers is nog niet aan de orde (ondanks dat audiophonics al wel optimistisch heeft staan dat ze m over 2 weken hebben)
Sorry, dan hebben ze de distributie toch wel zeer slecht in elkaar.
Als je een beetje weet hoe zulke dingen werken dan kom je echt niet op 400 euro shipping + import BTW
miniDSP bestaat inmiddels ook al iets langer dan vandaag.
leuk als er dadelijk iets mis mee is ook.....
maar ik had al aangegeven dat mijn ervaring direct met minidsp nogal wisselend is.
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 15:21
door OWC
Als het een onsje meer mag zijn is er voor 400-1000 euro natuurlijk nog veel meer mooi spul (incl FIR)
Alleen zonder bluetooth connectie, sja....
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 15:36
door jeroen_d
Op audiosciencereview zie ik geen test van de dcx2496, wel van de deq2496. En die heeft een performance waar ik hard van weg loop, dan kijk ik niet eens meer naar de prijs.
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 15:46
door jeroen_d
Wel jammer dat het inderdaad 899,- is voor de gebalanceerde versie. Niet meer echt low end maar dan nog steeds zeer goed voor de prijs.
2.2 qua uitgangen is prima voor mij persoonlijk. Ik vind nog altijd dat passief gefilterd midhoog mooier klinkt.
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 16:00
door Henkjan
OWC schreef: ↑do 05 mei 2022, 15:09
Sorry, dan hebben ze de distributie toch wel zeer slecht in elkaar.
...
je doelt met "ze" op wie? audiophonics?
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 16:08
door OWC
Henkjan schreef: ↑do 05 mei 2022, 16:00
OWC schreef: ↑do 05 mei 2022, 15:09
Sorry, dan hebben ze de distributie toch wel zeer slecht in elkaar.
...
je doelt met "ze" op wie? audiophonics?
nee minidsp
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 16:19
door Pjotr
jeroen_d schreef: ↑do 05 mei 2022, 15:46
Wel jammer dat het inderdaad 899,- is voor de gebalanceerde versie. Niet meer echt low end maar dan nog steeds zeer goed voor de prijs.
2.2 qua uitgangen is prima voor mij persoonlijk. Ik vind nog altijd dat passief gefilterd midhoog mooier klinkt.
Ben ik roerend met je eens. Maar je zit dan nog steeds dat het mid/hoog op zich wel weer digitaal HP gefilterd is t.o.v. het laag. En hoe verder de filter frequentie af staat van de samplefrequentie (of beter hoe groter de verhouding is) des te lastiger wordt het om een nauwkeurig IIR filter te maken. Aan de andere kant zou een 2.2 opzet w.m.b. wel goed kunnen met een passief mid/hoog X-over filter. Je hebt dan altijd nog de DSP om de onvolkomenheden van het PF te corrigeren zonder dat het karakteristieke van het PF verloren gaat.
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 17:36
door OWC
daarvoor hebben ze double precision uitgevonden.
In de praktijk valt het reuze mee tenzij je grote Q-factor gaat gebruiken (boven de 3 ofzo).
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 18:06
door holco
Leuk apparaat, het is dat ik net een SHD aangeschaft heb anders had deze Flex een goede kandidaat geweest.
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 19:31
door Pjotr
holco schreef: ↑do 05 mei 2022, 18:06
Leuk apparaat, het is dat ik net een SHD aangeschaft heb anders had deze Flex een goede kandidaat geweest.
Zat ik ook al naar te kijken. Dit lijkt het zelfde maar dan zonder streamer. Werkt die SHD een beetje vlotjes met Volumio? Ik heb begrepen dat het een aangepaste versie is en Tidal en Qobus integratie niet zo soepeltjes lopen.
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 21:26
door holco
Sorry, geen ervaring met de ingebouwde streamer, gebruik de SHD enkel om het laag van de C1's te ontdoen van wat vervelende room modes.
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 21:33
door Pjotr
Ah ok. Ja dan is die Flex wel logischer.
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 22:27
door holco
En goedkoper.
Re: miniDSP flex
Geplaatst: do 05 mei 2022, 23:14
door OWC
http://www.earlevel.com/main/2003/02/28/biquads/
https://www.ranecommercial.com/legacy/note157.html
Het is idd geen probleem (zoals ik al ook zei), maar je krijgt op een gegeven moment afwijkingen enzo
Met FIR heb je dan weer een berg meer taps nodig om het in het laag een beetje goed te krijgen.
Een beetje afhankelijk van het window type, maar een highpass rond de 100Hz red je het niet met 1024 taps op 48kHz, terwijl 1kHz nog wel kan met 128 taps.
Dus het lijkt idd een beetje door elkaar gehaald te zijn.
edit; bericht is weg, maar alsnog laat ik de uitleg staan.
Re: miniDSP flex
Geplaatst: vr 06 mei 2022, 14:02
door Henkjan
Pjotr schreef: ↑do 05 mei 2022, 19:31
holco schreef: ↑do 05 mei 2022, 18:06
Leuk apparaat, het is dat ik net een SHD aangeschaft heb anders had deze Flex een goede kandidaat geweest.
Zat ik ook al naar te kijken. Dit lijkt het zelfde maar dan zonder streamer. Werkt die SHD een beetje vlotjes met Volumio? Ik heb begrepen dat het een aangepaste versie is en Tidal en Qobus integratie niet zo soepeltjes lopen.
qobuz ging wwel, maar op een bepaald moment waren er wel wat issues met Tidal. zouden na de jongste update opgelost moeten zijn.
Zelf gebruik ik Volumio alleen om er squeezelite mee op te starten zodat ik gewoon LMS kan gebruiken (LMS draait ook prima op die nanoPi, zo stond het bijvoorbeeld op de miniDSP demo op t DAE, alles in de SHD zonder externe server, Qobuz ook via LMS/Volumio, Tidal doe ik niet aan )