Miliampere meter el84pp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pieper

Miliampere meter el84pp

Bericht door Pieper »

Misschien is deze vraag ooit al eens voorbij gekomen maar omdat ik niets kan vinden ga ik hem toch stellen:

Ik wil graag de stroom meten (alleen de el84's) van mijn linker en rechter kanaal. Dit dan dmv een miliampere metertjes voorin de versterker.

Sluit ik de metertjes dan aan in serie met de voedingslijn naar de eind trafo of juist tussen de kathodeweerstand en massa?

Waarom zult u zich afvragen.... Ik heb een kast met voorin twee 100 mili ampère metertjes. Lijkt mij gewoon een leuke toevoeging om de stroom door de el84's te meten :sure:
Ah!buis

Re: Miliampere meter el84pp

Bericht door Ah!buis »

Als die metertjes zo als ze zijn tot 100mA kunnen meten (ingebouwde weerstand) dan gewoon in serie met de kathodeweerstand.
Evt twee diodes anti-parallel over de meter om te voorkomen dat, als de buis sneuvelt, ook de meter eraan gaat.
Anne
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Er zit toch een kathode weerstand voor?

Mag hopen dat die toch een orde van grootte meer is dan de shunt weerstand in het metertje.

Overigens meet je tussen kathode weerstand en massa wel anode + g2.
Aan de anode zijde meet je enkel de anode stroom.
Pieper

Bericht door Pieper »

Bedankt voor de reacties!

De metertjes zijn idd metertjes die geschikt zijn voor 100mA. Dus ingebouwde weerstand.

Ik gebruik het schema van de Philips HF10 met een kathodeweerstand van 270 ohm.

Is er een wezenlijk verschil tussen meten in de anode kring of in kathode kring (anode + g2)?
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

De meter slaat wat verder uit als de schermroosterstroom er ook bij zit. Het is een wat minder goede maat voor de balans van de stromen door de trafo (het is een balanseindtrap toch?).

Correctie: die opmerking over de balans slaat nergens op, want dan heb je vier meters nodig voor een stereoversterker, zie de discussie hieronder.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op za 30 apr 2022, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

HF10 is inderdaad een balanstrap, maar niet ultralineair, dus de schermroosters zitten direct aan een voedingsaftakking, en niet aan een UGT tap.

Je kan anode+schermrooster stroom meten door ówel de meters in serie met de kathodeweerstand de plaatsen, ófwel in de voedingslijn, maar dan vóór de aftakking naar de schermroosters.
Je kan alleen de stroom door de UGT meten door de meters in de voedingslijn te plaatsen ná de aftakking naar de schermroosters

wat je meestal wilt bij een balansschakeling is zorgen dat de stroom in beide helften van de UGT gelijk is om 'bias' te voorkomen.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Maar dan moet je de anodestromen dus apart meten, niet de stroom die de middenaftakking van de primaire van de uitgangstrafo in gaat.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

inderdaad. En er zijn weliswaar 2 metertjes, maar dit is een stereo versterker (HF10 is mono van origine) dus dat zal niet gaan in dit geval....
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Nu begrijp ik uit de eerste post van deze draad dat het voor de sier is, dus dan maakt het allemaal niet zoveel uit.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als 't voor de leut is dan is een stilstaand metertje maar saai.
2M.png
2M.png (8.71 KiB) 258 keer bekeken
Op de manier links geeft een rustige meter, rechts met wat meer beweging :rock:
Anne
Pieper

Bericht door Pieper »

Alle antwoorden en reacties in ogenschouw genomen besef ik dat ik maar twee metertjes tot mijn beschikking heb. Dus per kanaal maar 1 meter.
Gewapend met de kennis die u met mij gedeeld hebt ga ik de meters opnemen in de voedingsdraad naar de uitgangstrafo (middelste aansluiting).
Als het lukt wil ik graag een foto van de kast in kwestie toevoegen maar ik kan nog niet ontdekken hoe dat moet....

Iedereen bedankt voor het meedenken! :proost:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

We zijn gek op foto’s hier, graag :mrgreen:
Foto toevoegen
Pieper

Bericht door Pieper »

Een plaatje