Pagina 1 van 3

Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 9:59
door dre
Ondertussen ben ik een begonnen met het opbouwen van een Twisted Pear audio Buffalo 3 dac.....
En met mijn beperkte kennis loop ik gelijk tegen een 'probleem' aan..... :mrgreen:

Een van de 2 voeding heeft onderstaand schema.
Placid HD-BP.JPG
Hier zie ik een invoer van 2x 15V,dus met 2 wikkelingen.
Mijn trafo heeft 15V-0-15V.....
Kan ik de 0 tap gewoon doorverbinden of geeft dat vuurwerk?

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 10:41
door douwebakker
Dat gaat idd niet goed komen op die manier.
Je zou een andere trafo moeten gebruiken of je moet 1 brug gebruiken.

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 10:46
door dre
Bedankt voor je minder leuke reactie! :mrgreen:

Andere trafo dus.....

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 11:02
door Pjotr
dre schreef: vr 22 apr 2022, 10:46
Bedankt voor je minder leuke reactie! :mrgreen:

Andere trafo dus.....
Ho ho ff wachten... kijk er even naar.

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 11:08
door dre
Niet te spannend maken! :lol:

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 11:12
door Pjotr
Het gaat het er dan toch nog van komen O:) De brugcellen niet in de print solderen. Dat gaat niet goed nee... Gewoon 1 brugcel gebruiken en die apart aansluiten op de gebruikelijke manier: 0V van de trafo aan de GND, 15V wikkelingen van de trafo aan de wisselstroom aansluiting van de brug en + en - van de brug als gebruikelijk aan de +V en -V op de print.

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 11:16
door douwebakker
Ah Peter, ik was net aan het bedenken hoe ik het Dre moest uitleggen.
Gelukkig heb jij het al gedaan.

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 11:27
door Pjotr
Is het een dubbelzijdig doorgemetalliseerde print Dre? Dan moet je idd die brugcel even los monteren. Bij een enkelzijdige print zou je de GND aansluiting van de brugcel er af kunnen knippen, zodat dat daar geen verbinding gemaakt wordt op de print.

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 11:32
door dre
Geen idee....
Ik ga even nadenken of ik niet een andere trafo ga bestellen.

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 12:12
door Pjotr
Waarom zou je dat doen? Die doet het echt niet beter waarschijnlijk. Plaatje van de huidige?

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 12:31
door ray5150
De welbekende ringkerntransformatoren van Amplimo hebben allemaal gescheiden secundaire wikkelingen.

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 13:18
door dre
Pjotr schreef: vr 22 apr 2022, 12:12
Waarom zou je dat doen? Die doet het echt niet beter waarschijnlijk. Plaatje van de huidige?
https://www.audiophonics.fr/en/r-core-t ... -9758.html
r-core-transformer-60va-15-0-15v.jpg

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 13:41
door ray5150
Dat is er inderdaad eentje met een centertap.

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 14:04
door douwebakker
@Dre, ik merk dat je een beetje twijfelt. Toch als je de tekening bekijkt is het echt niet moeilijk. Je hoeft zelfs niet de reeds bestaande bruggen op de print niet te verwijderen.
voor Dre.png

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 14:09
door ray5150
Misschien is het ook handig als Dre een foto plaatst van de PCB, en dan met name de gelijkrichting en dergelijke.

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 14:22
door dre
Ik vind dat gewoon zonde.
Het is nu een mooie print,dan ziet het na de 'modificatie' niet meer uit.
Er gaat een andere trafo komen.
Liefst weer een R-core,anders een ringkern.

In de buurt: https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... 45826d5acd

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 14:38
door ray5150
Nette prijs en lekker in de buurt. :goedzo:

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 14:53
door Pjotr
Zonde van die R-Core want die heeft een aanzienlijk lagere koppelcapaciteit tussen pri en sec dan die ringkern.

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 14:59
door dre
Ja,maar het is niet anders.
Of ik moet deze bestellen: https://www.audiophonics.fr/en/r-core-t ... -8540.html

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 15:23
door Pjotr
Yep, zit je zeker goed. Je gaat zo'n chique Draai Pear toch geen afgedragen Zeeman sokken aan doen voor die paar eurootjes? Zou wel even checken, want het afgebeelde op de foto is wat anders dan wat ze aanbieden.

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 15:25
door ray5150
Is het ook bekend hoeveel stroom er voor de voeding en de DAC benodigd is ?

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 15:27
door dre
Lijkt goed te gaan.
R-core.JPG

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: zo 24 dec 2023, 21:59
door dre
Ondertussen deze maar weer eens oppakken.....
Blijkbaar zit de verkeerde(oude) firmware op de dac.

http://www.twistedpearaudio.com/power/trident-sr.aspx
Hier kan je de firmware kopen.....
Maar die moet dus ingelezen worden op een chip....
En daar weet ik niets van.... :mrgreen:

Welke chip,en wie kan mij daar bij helpen...... 8-[

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: zo 24 dec 2023, 23:03
door ray5150
Je zou het eens aan knuisje kunnen vragen.
Die is wel aardig thuis in DAC's die op firmware draaien.

Re: Twisted Pear DAC.

Geplaatst: ma 25 dec 2023, 9:44
door Pjotr
dre schreef: zo 24 dec 2023, 21:59
Blijkbaar zit de verkeerde(oude) firmware op de dac.
Lijkt mij dat dan toch http://www.twistedpearaudio.com het eerst aangewezen aanspreekpunt is...