Pagina 1 van 1

Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Geplaatst: zo 17 apr 2022, 23:33
door OWC
Kwam dit artikeltje tegen;

https://audioxpress.com/article/next-ge ... are-coming

Nieuwe materiaal genaamd Niron, dat potentieel een goedkoper en duurzamer alternatief zou moeten bieden voor neodymium.
Als we het hebben over nieuwe technologie dat het verschil zou kunnen maken, maakt mij zulk soort nieuws een stuk blijer dan het wiel opnieuw uitvinden op een over-gecompliceerde manier.

Hopelijk maakt het allemaal allemaal weer wat meer betaalbaar, niet alleen professioneel maar ook voor de hobbyist :)
Of betere prestaties voor hetzelfde geld, dat is altijd mooi meegenomen! :)

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Geplaatst: ma 18 apr 2022, 1:05
door Henkjan
veelbelovend

ze doe wel erg optimistisch over de productie scale-up

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Geplaatst: ma 18 apr 2022, 1:11
door OWC
Henkjan schreef: ma 18 apr 2022, 1:05
veelbelovend

ze doe wel erg optimistisch over de productie scale-up
Ja I know, dat dacht ik ook toen ik het las, vandaar "potentieel" :lol:

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Geplaatst: ma 18 apr 2022, 9:20
door ds23man
Ziet er veel belovend uit. Scale up zal denk ik niet zo'n probleem zijn.

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Geplaatst: ma 18 apr 2022, 11:09
door Henkjan
er stond erg weinig materiaalkunde in t stuk, maar scale-up is wel vaker het meest onderschatte deel van een nieuw product. maar hek kan als het 1op1 gebruik kan maken van al bewezen technieken mss wel vlot

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Geplaatst: ma 18 apr 2022, 13:36
door markbakk
Moet ik dit nu zien als in: ijzervijlsel met nitride bedekken, daarnaar het geheel in magneetvormen persen en vervolgens magnetiseren? Maar het zou wel mooi zijn als dit gaat waarmaken wat het belooft. Van neodymium worden we op den lange duur niet gelukkiger, denk ik.

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Geplaatst: ma 18 apr 2022, 14:03
door ds23man
Volgens mij is het een mix van ijzer met nitride, geen laagje.

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Geplaatst: ma 18 apr 2022, 14:32
door OWC
markbakk schreef: ma 18 apr 2022, 13:36
Moet ik dit nu zien als in: ijzervijlsel met nitride bedekken, daarnaar het geheel in magneetvormen persen en vervolgens magnetiseren? Maar het zou wel mooi zijn als dit gaat waarmaken wat het belooft. Van neodymium worden we op den lange duur niet gelukkiger, denk ik.
Volgens de website gaat het om een Fe16N2 structuur;
https://nironmagnetics.com/scientific-publications/

Dat suggereert volgens mij dat het om bepaalde atoom structuren gaat en dus idd een "mix".
Maar mijn chemische kennis is na al die jaren wat stroef. :sure: O:)

Als je zin hebt om meer te lezen;
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5319325454

https://ieeexplore.ieee.org/document/8508460

enz enz enz

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Geplaatst: ma 18 apr 2022, 16:17
door Henkjan
ik zal eens gaan lezen (en m'n anorganische materiaalkunde kennis ernstig af moeten stoffen)

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Geplaatst: ma 18 apr 2022, 18:48
door markbakk
Bij nitrideren gaat het metaal (aan de oppervlakte) ook een verbinding aan met het stikstof. Één van de methoden volgens de link van Bart is het nitrideren van een ijzerfolie. Die folie kunnen ze vervolgens stapelen en verlijmen' om zo tot magneten te komen.

Het lijkt alsof na de ontdekking ervan in 1951 iedereen is vergeten om de magnetische eigenschappen verder te onderzoeken. Mooi dat het draadje weer is opgepakt. Goed gezien Bart!

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Geplaatst: ma 18 apr 2022, 19:25
door Pjotr
Dacht eigenlijk dat metaalnitriden keramieken zijn. B.v. aluminiumnitride wat bekend staat om zijn hoge warmtegeleiding en piezo-elektrische eigenschappen. Maar goed, Ferriet is tenslotte ook een keramiek.

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Geplaatst: di 26 apr 2022, 22:05
door richard
OWC schreef: ma 18 apr 2022, 14:32
...
Volgens de website gaat het om een Fe16N2 structuur;
https://nironmagnetics.com/scientific-publications/

Dat suggereert volgens mij dat het om bepaalde atoom structuren gaat en dus idd een "mix"....
Blijkbaar een verbinding van ijzer- en stikstofatomen, met met gelijke spin van de elektronen.

Blijkbaar gaat het specifiek om de Fe16N2, welke je blijkbaar van de vier andere ijzernitriden moet scheiden voor het beste resultaat:
https://phys.org/news/2010-03-iron-nitr ... agnet.html

Dit is ook al 12 jaar oud, wellicht hebben ze het scheiden inmiddels onder de knie.

Leuk voor luidsprekers, maar als ze het voor elkaar krijgen zal het belang voor het elektrificeren van ons transport ook enorm zijn.

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Geplaatst: wo 27 apr 2022, 12:23
door hannesie
Je bedoelt dan om te gebruiken in de elektromotoren van de EV?

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Geplaatst: wo 27 apr 2022, 18:41
door richard
Ja.