Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Bericht door OWC »

Kwam dit artikeltje tegen;

https://audioxpress.com/article/next-ge ... are-coming

Nieuwe materiaal genaamd Niron, dat potentieel een goedkoper en duurzamer alternatief zou moeten bieden voor neodymium.
Als we het hebben over nieuwe technologie dat het verschil zou kunnen maken, maakt mij zulk soort nieuws een stuk blijer dan het wiel opnieuw uitvinden op een over-gecompliceerde manier.

Hopelijk maakt het allemaal allemaal weer wat meer betaalbaar, niet alleen professioneel maar ook voor de hobbyist :)
Of betere prestaties voor hetzelfde geld, dat is altijd mooi meegenomen! :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Bericht door Henkjan »

veelbelovend

ze doe wel erg optimistisch over de productie scale-up
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Bericht door OWC »

Henkjan schreef: ma 18 apr 2022, 1:05
veelbelovend

ze doe wel erg optimistisch over de productie scale-up
Ja I know, dat dacht ik ook toen ik het las, vandaar "potentieel" :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Bericht door ds23man »

Ziet er veel belovend uit. Scale up zal denk ik niet zo'n probleem zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Bericht door Henkjan »

er stond erg weinig materiaalkunde in t stuk, maar scale-up is wel vaker het meest onderschatte deel van een nieuw product. maar hek kan als het 1op1 gebruik kan maken van al bewezen technieken mss wel vlot
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Bericht door markbakk »

Moet ik dit nu zien als in: ijzervijlsel met nitride bedekken, daarnaar het geheel in magneetvormen persen en vervolgens magnetiseren? Maar het zou wel mooi zijn als dit gaat waarmaken wat het belooft. Van neodymium worden we op den lange duur niet gelukkiger, denk ik.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Bericht door ds23man »

Volgens mij is het een mix van ijzer met nitride, geen laagje.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Bericht door OWC »

markbakk schreef: ma 18 apr 2022, 13:36
Moet ik dit nu zien als in: ijzervijlsel met nitride bedekken, daarnaar het geheel in magneetvormen persen en vervolgens magnetiseren? Maar het zou wel mooi zijn als dit gaat waarmaken wat het belooft. Van neodymium worden we op den lange duur niet gelukkiger, denk ik.
Volgens de website gaat het om een Fe16N2 structuur;
https://nironmagnetics.com/scientific-publications/

Dat suggereert volgens mij dat het om bepaalde atoom structuren gaat en dus idd een "mix".
Maar mijn chemische kennis is na al die jaren wat stroef. :sure: O:)

Als je zin hebt om meer te lezen;
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5319325454

https://ieeexplore.ieee.org/document/8508460

enz enz enz
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Bericht door Henkjan »

ik zal eens gaan lezen (en m'n anorganische materiaalkunde kennis ernstig af moeten stoffen)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Bericht door markbakk »

Bij nitrideren gaat het metaal (aan de oppervlakte) ook een verbinding aan met het stikstof. Één van de methoden volgens de link van Bart is het nitrideren van een ijzerfolie. Die folie kunnen ze vervolgens stapelen en verlijmen' om zo tot magneten te komen.

Het lijkt alsof na de ontdekking ervan in 1951 iedereen is vergeten om de magnetische eigenschappen verder te onderzoeken. Mooi dat het draadje weer is opgepakt. Goed gezien Bart!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Bericht door Pjotr »

Dacht eigenlijk dat metaalnitriden keramieken zijn. B.v. aluminiumnitride wat bekend staat om zijn hoge warmtegeleiding en piezo-elektrische eigenschappen. Maar goed, Ferriet is tenslotte ook een keramiek.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Bericht door richard »

OWC schreef: ma 18 apr 2022, 14:32
...
Volgens de website gaat het om een Fe16N2 structuur;
https://nironmagnetics.com/scientific-publications/

Dat suggereert volgens mij dat het om bepaalde atoom structuren gaat en dus idd een "mix"....
Blijkbaar een verbinding van ijzer- en stikstofatomen, met met gelijke spin van de elektronen.

Blijkbaar gaat het specifiek om de Fe16N2, welke je blijkbaar van de vier andere ijzernitriden moet scheiden voor het beste resultaat:
https://phys.org/news/2010-03-iron-nitr ... agnet.html

Dit is ook al 12 jaar oud, wellicht hebben ze het scheiden inmiddels onder de knie.

Leuk voor luidsprekers, maar als ze het voor elkaar krijgen zal het belang voor het elektrificeren van ons transport ook enorm zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Bericht door hannesie »

Je bedoelt dan om te gebruiken in de elektromotoren van de EV?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Niron, nieuw alternatief voor Neodymium (en ferriet)

Bericht door richard »

Ja.
Plaats reactie