hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Rik171
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 apr 2022, 17:03

hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Rik171 »

Goedemiddag!

Ik heb hier een setje Philips EL7024/01's (zelfde als AD9710) liggen waar er eentje van stuk is. Ze waren ooit van mijn opa die bij philips werkte als onderhoudsmonteur, ik vermoed dat ze daar eens over zijn gebleven. Ze hingen altijd in zijn werkkamer. Hij heeft mij veel geleerd, maar ik zit nu met een probleem waar ik geen raad mee weet. Omdat ik het hem ook niet meer kan vragen richt ik de vraag hier eens op.

De speakers komen uit zelfbouwkasten (ook van de hand van diezelfde opa) die ik, ontwetend van wat voor speakers erin zaten, lang in mijn keuken had hangen. Tot het onvermijdelijke huisfeestje een van de spoelen deed verongelukken. Dat is een reparatie die ik wel van mijn opa had geleerd, en met de demonteerbare magneet dacht ik er slim aan te doen om die los te maken in plaats van de conus. Zo gezegd zo gedaan. Toen daarna de speaker nog maar héél in de verte wat geluid gaf, ben ik er op het internet achter gekomen dat de alnico magneet zichzelf demagnetiseert zonder z'n naburige staalplaten. En daar houdt het voor mij nu dus op. Ze liggen nu al een jaar op de plank nadat er uit dezelfde nalatenschap nog een set 7024 opdook die ik dan in de oude kasten heb gemonteerd. Maar ik zou graag de originele set ook nieuw leven inblazen. Ik heb er niet direct een bestemming voor, maar ze waar toch van opa...

Weet iemand een specialist of ander adres die de magneet zou kunnen herstellen? En hoe weet ik dat de sterkte dezelfde zal zijn als de andere van de set? Komt dat nauw? Zouden ze best beiden opnieuw gemagnetiseerd worden?

Dit zijn ze:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd of jullie me ermee kunnen helpen!

Alvast bedankt en een vriendelijke groet,
Rik
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Jerommel »

Heb je de hele magneet assembly dan uit elkaar gehad?
Ik weet van oude Wharfdales dat wanneer je de korf (met conus) losschroeft van de magneet assembly dat dan alles los komt en je de poolkern maar weer moet zien te centreren, wat eigenlijk alleen met een passende manchet gaat.
Of zijn de achterplaat (met de poolkern) en de voorste poolplaat nooit van de magneet zelf af geweest?
Gelukkig zit dat meestal gelijmd namelijk.
En dan zou het niet mogen uitmaken of de magneet assembly nu wel of niet op de korf zit geschroefd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door OWC »

Gaat het om 1 speaker?

Ik heb zelf nog een 9710 liggen waarvan de conus helemaal vergaan is.
Je kunt dan van twee, 1 maken natuurlijk.
Probleem hier is natuurlijk de alnico magneet, maar die kun je incl poolplaat er wel vanaf halen.
(als het goed is zouden ze dan niet moeten demagnetiseren)

Magneten opnieuw laten magnetiseren is wel idd zeer specialistisch, ik ken zelfs niemand dat dat nog echt doet vandaag de dag.
Ik kan ze wel voor je nameten, stuur anders even een PM :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Henkjan »

Welkom Rik!

OWC schreef: wo 06 apr 2022, 17:34
...
(als het goed is zouden ze dan niet moeten demagnetiseren)

Magneten opnieuw laten magnetiseren is wel idd zeer specialistisch, ik ken zelfs niemand dat dat nog echt doet vandaag de dag.
...
http://www.troelsgravesen.dk/9710.htm
Troels schreef:
If you disassemble the magnet structure you will need to have it remagnitised due to the alnico magnet rapidly loosing its strength. I lost 4-5 dB sensitivity from doing so and I had to take the magnet to a driver manufacturer and have them remagnetised. Thanks Per!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door OWC »

Henkjan schreef: wo 06 apr 2022, 20:03
Welkom Rik!

OWC schreef: wo 06 apr 2022, 17:34
...
(als het goed is zouden ze dan niet moeten demagnetiseren)

Magneten opnieuw laten magnetiseren is wel idd zeer specialistisch, ik ken zelfs niemand dat dat nog echt doet vandaag de dag.
...
http://www.troelsgravesen.dk/9710.htm
Troels schreef:
If you disassemble the magnet structure you will need to have it remagnitised due to the alnico magnet rapidly loosing its strength. I lost 4-5 dB sensitivity from doing so and I had to take the magnet to a driver manufacturer and have them remagnetised. Thanks Per!
Ja dat verhaal is mij bekend.
Het gaat dan wel om de hele structure volgens mij?

Ik heb hier een andere Philips alnico uit elkaar gehad, waarbij de poolplaat aan de achterkant bleef zitten.
Voor- en na gemeten, specs waren min of meer hetzelfde.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Pjotr »

Als een Alnico magneetsysteem uit elkaar geweest is is het zijn magnetisatie grotendeels kwijt. Het wordt lastig denk ik om nog bij Philips langs te gaan met een speaker uit de jaren '60... Dacht trouwens dat Philips zijn eigen Ticonal gebruikte. Het opnieuw magnetiseren doe je niet zomaar. Er heeft hier ooit een linkje naar een Youtube filmpje van van het magnetiseren van een luidspreker gestaan. Was een Franse fabrikant van breedbanders. PHL of zo iets ???
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Jerommel »

...maar is de magneet assembly / stator (dus magneet met poolplaten en kern) van een 9710 nou af fabriek gelijmd of niet?
Rik171
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 apr 2022, 17:03

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Rik171 »

Goeiemorgen allemaal en super bedankt voor de reacties en de welkom! Heel erg leuk om zo'n reservoir liefhebbers te ontdekken.

Het gaat om één van de twee speakers, de andere is nog in orde. Van die ene heb ik de volledige magneet assembly uit elkaar gehad (poolplaat, magneet, achterplaat en het koperen schildje ertussen), daarvan was en is niks gelijmd. Voor hermontage heb ik inderdaad een nylon manchet gemaakt. Ik weet nog goed hoe indrukwekkend sterk de magneet was bij demontage en hoe het me bij hermontage opviel dat het wel meeviel met de sterkte...
Ik heb dat toen zo gedaan omdat ik niet kon zien hoe het los zou komen als ik de drie platte schroefjes langs zij zou losmaken, en ik via de achterkant met de drie bouten voorzichtiger te werk kon gaan met minder kans dat ik wat stuk zou maken. Maar toen wist ik dus nog niet dat deze magneten zichzelf kunnen demagnetiseren. Via die Troels Gravesen ben ik er ook achtergekomen.

Ik zal eens opzoek gaan naar dat Franse filmpje, en een berichtje aan OWC sturen.

Fijne dag allemaal!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Pjotr »

Was even zoeken, hier is dat filmpje:



Het magnetiseren gebeurt op ong 2 min. Bernard Salabert zelf is helaas een paar jaar geleden overleden. Naar het schijnt zet zijn vrouw en zoon het bedrijfje voort: http://www.phy-hp.com/ Dus wellicht maak je daar een kansje?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Jerommel »

Wat laat, maar wilde dit nog zeggen:
Ik heb een tijdje terug een paar Philips AD10100/W4 gekocht en grondig gereviseerd.
Lelijk gelijmde gaasdoppen (vervangers van de originele) verwijderd en netjes nieuwe hard papieren doppen er op gezet.
Maar met 2" spreekspoel heeft de motor dan wel adenhalingsproblemen, dus ik heb het gaatje achterin de magneet doorgeboord en uitgeboord tot 13 mm (verder gaat mijn borenset helaas niet) en ook de spreekspoeldrager van gaten voorzien.
(Zijn overigens de kranigste papieren spreekspoeldragers die ik ooit ben tegengekomen).
Maargoed, dat was leuk om te doen, maar de magneten moesten er wel af om ze onder m'n kolomboorgeval te kunnen krijgen.
Omdat ik niet zeker wist of de stators (magneet met poolplaten) gelijmd waren heb ik eerst de naden tussen magneet en poolplaten vol gezet met secondelijm.
Dat heb ik een paar dagen laten drogen en toen pas de magneten van de korven los geschroefd.
Misschien was het niet nodig, maar ik zag geen lijmverbindingen of lijmsporen in de stators van de 10100's.
Dus ik wilde dat nog even als tip opwerpen voor als je de magneet van OCW van die oude korf af haalt.
Maargoed, je hebt al een centreer manchet, dus noodzakelijk is het niet.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door VintageHarry »

Jerommel schreef: za 09 apr 2022, 0:57
nieuwe hard papieren doppen er op gezet.
Allemaal netjes gedaan met die extra ventilatie, maar waarom heb je er dan niet opnieuw gaasdoppen opgezet?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Jerommel »

VintageHarry schreef: za 09 apr 2022, 9:46
Jerommel schreef: za 09 apr 2022, 0:57
nieuwe hard papieren doppen er op gezet.
Allemaal netjes gedaan met die extra ventilatie, maar waarom heb je er dan niet opnieuw gaasdoppen opgezet?
Ik vind het vermakelijk om speakers te tweaken.
Ik heb ook nog gaten in de korf bij de magneet gemaakt.
Verder is het een kwestie van persoonlijke voorkeur en bijna 20 cm^2 (bijna 7%) conusoppervlak extra.
Ik vind gaasdoppen een beetje een halve oplossing.
Doet een gaasdop nou mee of niet?
En zo ja, vanaf welke frequentie en in hoeverre?
Dus voor een woofer liever een dichte dop, of voor (laag)mid een faseplug (kegel)
Maar een manier om fasepluggen zelf te maken heb ik nog niet gevonden.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door VintageHarry »

Jerommel schreef: za 09 apr 2022, 11:46
Ik vind het vermakelijk om speakers te tweaken.
Dat is natuurlijk prima dan! :goedzo:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door OWC »

Jerommel schreef: za 09 apr 2022, 11:46
Maar een manier om fasepluggen zelf te maken heb ik nog niet gevonden.
Draaibank.
Als je beetje zoekt zijn ze ook wel op Aliexpress te vinden.

Als je ze van hout maakt kan het op gewoon een boormachine. Vroeger heel veel houten schijfjes op die manier gemaakt.

Er is idd vrij weinig voordeel aan een poreuze stofkap.

Buiten dat tweaken vermakelijk is, kan het ook erg leerzaam zijn wanneer je de T/S parameters (en evt freq resp) na elke tweak meet.

Bij het openmaken van de motor schiet vaak de Qms omhoog. Heeft ook een gunstige invloed op de vervorming, maar (afhankelijk van de motor) kan nadelige gevolgen hebben op de warmte dissipatie (bij meerdere gaten dan)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Jerommel »

Ja, draaibank.
Maar krappe beurs en ruimtegebrek...

Je doelt wat betreft de koeling zeker op de lucht die tussen de luchtspleet en de spreekspoel door wordt geforceerd door de pompende werking van een enigzins asthmatische motor.
Die weking is er nu inderdaad niet meer.
Maar voor een woofer met 2" spreekspoel en vrij korte X max lijkt me dat geen issue.
Het is met een wattje of 30 in gesloten kast denk ik wel bekeken met de headroom.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door OWC »

Jerommel schreef: za 09 apr 2022, 12:46
Ja, draaibank.
Maar krappe beurs en ruimtegebrek...

Je doelt wat betreft de koeling zeker op de lucht die tussen de luchtspleet en de spreekspoel door wordt geforceerd door de pompende werking van een enigzins asthmatische motor.
Die weking is er nu inderdaad niet meer.
Maar voor een woofer met 2" spreekspoel en vrij korte X max lijkt me dat geen issue.
Het is met een wattje of 30 in gesloten kast denk ik wel bekeken met de headroom.
Oh ja met die lage vermogens en geringe xmax zal het idd wel loslopen :lol:

Is er geen DIY maker community in de buurt?
Die hebben meestal wel een draaibank staan.

Als je niet vies bent van wat werk, kan het ook wel met de hand. Een aluminium staf vastklemmen en een grove vijl.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Jerommel »

Ik heb weleens rondgekeken voor een gebruikte 'tafelmodel' draaibank.
Ze worden wel aangeboden op marktplaats.
Maar met alleen een motor en kop zou ik denk ik ook wel uit de voeten kunnen.

Eigenlijk nooit gezocht naar een diy maker community in de buurt.
Goed idee.
Ik moet namelijk nog 2 fasepluggen hebben voor een setje 7" focal midwoofers.
Alleen de diameter moet 37 mm zijn, dus dan zou ik waarschijnlijk uit moeten gaan van 40mm staf van het één of ander.
Ø 40mm aluminium staf is duur, ook al heb ik maar ca. 2 x 50 mm lengte nodig.
Hout is mooi, maar ook wat vorm instabiel tgv vocht.
Kan zodoende loslaten van de poolkern.
Zit weleens te denken aan 2k plamuur.
2 grove oversized gietsels met een bout er in om met de 'mc Gyver draaibank' (boormachine en slijptol) tot het gewenste resultaat te komen.
Maar de kans op een faalproject is zeker aanwezig...
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Tom Magchielse »

Oorspronkelijk hadden de AD 10100W (en ook de AD12100 W ) geen gaasdoppen, maar doppen uit een of ander vaag kunststof materiaal, dat helaas spontaan desintegreert. Dat materiaal was niet luchtdoorlatend.
Een vorige eigenaar had ze dus al eens vervangen door gaasdoppen, maar dat gaas was niet nodig geweest. Gegeven de Xmax van ongeveer 3 mm, en de stevige spreekspoeldragers, was het niet zo nodig om zoveel moeite te doen voor de koeling. De TS parameters van de 10100W maken hem zeer geschikt voor een basreflex kast van 30-50 liter.
Deze drivers hadden natuurlijk keramische magneten, die niet demagnetiseren als je ze los maakt.
En ten overvloede, de oudere Philips drivers uit de " kroon" reeks hadden magneten uit Ticonal, een legering van kobalt, nikkel, aluminium en titanium.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Jerommel »

Ik vind de 10100 wel erg soepel voor een br systeem.
Maar dat kan ook met de leeftijd en levenservaring van mijn exemplaren te maken hebben.

Ja, die doppen rotten bij de voorganger met Ticonal magneten ook al weg.
Je ziet eigenlijk nooit exemplaren met de originele doppen.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Tom Magchielse »

De TS parameters vertonen nogal wat spreiding, zoals gewoonlijk. Die spreiding zit m vooral in de ophangstijfheid, die bij een vijftal exemplaren 10100 W4 ( destijds in de aanbieding bij Radio Twenthe) bleek te variëren tussen 1500 N/m en 2600 N/m.
De conusmassa varieerde veel minder, tussen 33 g en 37 g. In overeenstemming daarmee lag de resonantie tussen 34 Hz en 38 Hz.
De Qes waarden waren plezierig laag, zo tussen 0.3 en 0.34. Vas varieerde tussen 53 L en 90 L.
Dat maakt de driver een kandidaat voor een QB3 afstemming ( Qts=0.3 Vas/Vb=2.95 fb/fs= 0.81)
Voor wie een actief systeem wil maken, met een 2e orde highpass met 6 dB opslingering. ( Thieles B6 afstemming, no 15)
Qts = 0.3 Vas/Vb =2.73 fb/fs=1 f3/fs=1 , de 6 dB piek ook op fs)
Deze laatste wordt vaak toegepast in studio monitors. Met de 10100W4 krijg je bij voorbeeld : f3=fb=34 Hz, Vb= 33 L. Beneden f3 valt de responsie razendsnel af, maar ook de spanning op de driver valt snel weg, waardoor zo'n systeem vrij ongevoelig is voor subsone oversturing.
Een suggestie...
Rik171
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 apr 2022, 17:03

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Rik171 »

Hey Allemaal! Leuk om alle reacties weer bij te lezen! (Al moet ik toegeven dat het al iets vaktechnischer wordt dan ik kan volgen..) Maar inmiddels heb ik wel een bedrijfje gevonden dat me misschien kan helpen met hermagnetiseren. Hij is niet helemaal uitgerust voor speakermagneten, maar wellicht net goed genoeg om een poging te wagen. Ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door SSassen »

Anders gewoon wat neodymium magneten erin knutselen? Of denk ik nu te pragmatisch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef: zo 10 apr 2022, 23:58
Anders gewoon wat neodymium magneten erin knutselen? Of denk ik nu te pragmatisch?
Eerder wat te gewoontjes :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door richard »

Rik171
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 apr 2022, 17:03

Re: hulp gezocht voor gedemagnetiseerde alnico magneet Philips AD9710 (EL7024)

Bericht door Rik171 »

Hoi allemaal!

Duurt even, maar het goede nieuws is daar: hij leeft weer!
Bij een lokale magnetenboer was het gelukt de speaker magneet opnieuw te hermagnetiseren. Zij hadden een eenvoudige magnetiseermachine waar de speaker tussen paste en zo vanaf 1 zeide bekrachtigd kon worden. In eerste instantie was het niet zeker of de machine wel genoeg kracht zou hebben, maar het was snel duidelijk dat dat zeker het geval was: de nieuw gemagnetiseerde magneet was sterker dan de originele. Dus die ook meteen even opgefrist!
Thuisgekomen bleek alleen wel dat de centrering van de gerepareerde magneet was verschoven, maar dat kon ik gemakkelijk herstellen zonder de assembly opnieuw te moeten splitsen.
En dan deed hij het weer!
Nu ga ik mij eens verdiepen in wat voor kast deze speakers het best zouden laten klinken. En ook mijn ogen open houden voor zo'n philips HF306 versterker set. Ik liep daar toevallig tegenaan op het internet toen ik opzoek was naar een oplossing voor de speakers en dat zou me met de speakers wel een hele mooie combinatie lijken. Komen ze weer mooi terecht :)

Bedankt allemaal!
Groeten Rik
Plaats reactie