vraagje over condensatoren

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

vraagje over condensatoren

Bericht door douwebakker »

Dag allen.
Momenteel ben ik bezig met een presence schakeling die ik op de site van Jos verstraten vond.
presence filter.png
gaatjesprint_presence.png
Hiervoor heb ik condensators nodig van 12 en 22nF.
Kan ik hiervoor Siba-22nF-5mm gebruiken of kan ik beter iets anders bestellen.
22nF.jpg
groet,
Douwe Bakker
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: vraagje over condensatoren

Bericht door Pjotr »

Lijken mij ceramische multilayers. Absoluut ongeschikt voor audio! Beste hiervoor zijn zondemeer FKP2 van Wima maar andere polypropyleen (PP) MKP caps zijn ook goed. B.v. https://www.eoo-bv.nl/289-mkp-beste
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: vraagje over condensatoren

Bericht door douwebakker »

Pjotr schreef: vr 25 mar 2022, 18:19
Lijken mij ceramische multilayers. Absoluut ongeschikt voor audio! Beste hiervoor zijn zondemeer FKP2 van Wima maar andere polypropyleen (PP) MKP caps zijn ook goed. B.v. https://www.eoo-bv.nl/289-mkp-beste
Bedankt voor je reactie Peter. Ik had al een beetje zo'n gevoel, maar die Wima's zijn een beetje te groot voor het ontwerp. Een steek van 7,5 zou nog net kunnen maar dan moet ik de lay-out wel aanpassen. Zou zoiets wel kunnen? https://www.eoo-bv.nl/mkt-tot-100nf/321 ... v-mkt.html
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: vraagje over condensatoren

Bericht door Ah!buis »

Ik denk dat die wel moeten kunnen. Het is een filter om het middengebied wat op te halen, komt niet zo nauw.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: vraagje over condensatoren

Bericht door douwebakker »

Ah!buis schreef: vr 25 mar 2022, 20:28
Ik denk dat die wel moeten kunnen. Het is een filter om het middengebied wat op te halen, komt niet zo nauw.
Anne
Dank je Anne. Ik ga ze meebestellen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: vraagje over condensatoren

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef: vr 25 mar 2022, 20:28
Ik denk dat die wel moeten kunnen. Het is een filter om het middengebied wat op te halen, komt niet zo nauw.
Anne
Dat redenatie snap ik niet. Juist in het middengebied is je gehoor het gevoeligst voor artefacten.

Voor een normale koppelcondensator zal het weinig uitmaken maar hier filtert de condensator juist. Maar ok, we hebben het decennia met mosterd MKT condensatoren moeten doen. Als je je eisen niet al te hoog stelt kan een MKT ook wel.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: vraagje over condensatoren

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef: vr 25 mar 2022, 21:29
Ah!buis schreef: vr 25 mar 2022, 20:28
Ik denk dat die wel moeten kunnen. Het is een filter om het middengebied wat op te halen, komt niet zo nauw.
Anne
Dat redenatie snap ik niet. Juist in het middengebied is je gehoor het gevoeligst voor artefacten.

Voor een normale koppelcondensator zal het weinig uitmaken maar hier filtert de condensator juist. Maar ok, we hebben het decennia met mosterd MKT condensatoren moeten doen. Als je je eisen niet al te hoog stelt kan een MKT ook wel.
Het ging me niet om de vervorming, denk dat deze C's goed genoeg zijn, maar om de tolerantie. Een kleine afwijking zal op het gehoor het verschil niet maken.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: vraagje over condensatoren

Bericht door douwebakker »

@Anne en Peter, het gaat me ook niet om de hoogste kwaliteit.
Het filter moet gebruikt worden om het microfoon geluid wat beter verstaanbaar te krijgen voor een ouder publiek.
Bij kortegolf ssb is het bereik over het algemeen van 300- tot 3000 Hz en dat is prima verstaanbaar en gaat minder rondzingen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vraagje over condensatoren

Bericht door ray5150 »

Als het gewoon moet werken en niet de allerhoogst mogelijke geluidskwaliteit hoeft te hebben zou ik hier ook gewoon MKT voor inzetten.
Die zijn compact en betaalbaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: vraagje over condensatoren

Bericht door Pjotr »

douwebakker schreef: vr 25 mar 2022, 22:53
@Anne en Peter, het gaat me ook niet om de hoogste kwaliteit.
Het filter moet gebruikt worden om het microfoon geluid wat beter verstaanbaar te krijgen voor een ouder publiek.
Bij kortegolf ssb is het bereik over het algemeen van 300- tot 3000 Hz en dat is prima verstaanbaar en gaat minder rondzingen.
Ok, dan is MKT prima!
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: vraagje over condensatoren

Bericht door MarcelvdG »

Meestal haalt men het hoog vanaf een paar kilohertz wat op om de verstaanbaarheid te verbeteren. Zie bijvoorbeeld deze frequentiekarakteristiek van de Sennheiser MD 21, een microfoon voor radioverslaggevers die al in productie was toen Sennheiser nog Labor W heette en dat nog steeds is.
MD21freqresp.png
Ik ben het overigens met iedereen eens dat MKT prima geschikt is.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”