vraagje over condensatoren
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
vraagje over condensatoren
Dag allen.
Momenteel ben ik bezig met een presence schakeling die ik op de site van Jos verstraten vond. Hiervoor heb ik condensators nodig van 12 en 22nF.
Kan ik hiervoor Siba-22nF-5mm gebruiken of kan ik beter iets anders bestellen. groet,
Douwe Bakker
Momenteel ben ik bezig met een presence schakeling die ik op de site van Jos verstraten vond. Hiervoor heb ik condensators nodig van 12 en 22nF.
Kan ik hiervoor Siba-22nF-5mm gebruiken of kan ik beter iets anders bestellen. groet,
Douwe Bakker
Re: vraagje over condensatoren
Lijken mij ceramische multilayers. Absoluut ongeschikt voor audio! Beste hiervoor zijn zondemeer FKP2 van Wima maar andere polypropyleen (PP) MKP caps zijn ook goed. B.v. https://www.eoo-bv.nl/289-mkp-beste
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: vraagje over condensatoren
Bedankt voor je reactie Peter. Ik had al een beetje zo'n gevoel, maar die Wima's zijn een beetje te groot voor het ontwerp. Een steek van 7,5 zou nog net kunnen maar dan moet ik de lay-out wel aanpassen. Zou zoiets wel kunnen? https://www.eoo-bv.nl/mkt-tot-100nf/321 ... v-mkt.htmlPjotr schreef: ↑vr 25 mar 2022, 18:19Lijken mij ceramische multilayers. Absoluut ongeschikt voor audio! Beste hiervoor zijn zondemeer FKP2 van Wima maar andere polypropyleen (PP) MKP caps zijn ook goed. B.v. https://www.eoo-bv.nl/289-mkp-beste
Re: vraagje over condensatoren
Ik denk dat die wel moeten kunnen. Het is een filter om het middengebied wat op te halen, komt niet zo nauw.
Anne
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: vraagje over condensatoren
Dat redenatie snap ik niet. Juist in het middengebied is je gehoor het gevoeligst voor artefacten.
Voor een normale koppelcondensator zal het weinig uitmaken maar hier filtert de condensator juist. Maar ok, we hebben het decennia met mosterd MKT condensatoren moeten doen. Als je je eisen niet al te hoog stelt kan een MKT ook wel.
Re: vraagje over condensatoren
Het ging me niet om de vervorming, denk dat deze C's goed genoeg zijn, maar om de tolerantie. Een kleine afwijking zal op het gehoor het verschil niet maken.Pjotr schreef: ↑vr 25 mar 2022, 21:29Dat redenatie snap ik niet. Juist in het middengebied is je gehoor het gevoeligst voor artefacten.
Voor een normale koppelcondensator zal het weinig uitmaken maar hier filtert de condensator juist. Maar ok, we hebben het decennia met mosterd MKT condensatoren moeten doen. Als je je eisen niet al te hoog stelt kan een MKT ook wel.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: vraagje over condensatoren
@Anne en Peter, het gaat me ook niet om de hoogste kwaliteit.
Het filter moet gebruikt worden om het microfoon geluid wat beter verstaanbaar te krijgen voor een ouder publiek.
Bij kortegolf ssb is het bereik over het algemeen van 300- tot 3000 Hz en dat is prima verstaanbaar en gaat minder rondzingen.
Het filter moet gebruikt worden om het microfoon geluid wat beter verstaanbaar te krijgen voor een ouder publiek.
Bij kortegolf ssb is het bereik over het algemeen van 300- tot 3000 Hz en dat is prima verstaanbaar en gaat minder rondzingen.
Re: vraagje over condensatoren
Als het gewoon moet werken en niet de allerhoogst mogelijke geluidskwaliteit hoeft te hebben zou ik hier ook gewoon MKT voor inzetten.
Die zijn compact en betaalbaar.
Die zijn compact en betaalbaar.
Re: vraagje over condensatoren
Ok, dan is MKT prima!douwebakker schreef: ↑vr 25 mar 2022, 22:53@Anne en Peter, het gaat me ook niet om de hoogste kwaliteit.
Het filter moet gebruikt worden om het microfoon geluid wat beter verstaanbaar te krijgen voor een ouder publiek.
Bij kortegolf ssb is het bereik over het algemeen van 300- tot 3000 Hz en dat is prima verstaanbaar en gaat minder rondzingen.
Re: vraagje over condensatoren
Meestal haalt men het hoog vanaf een paar kilohertz wat op om de verstaanbaarheid te verbeteren. Zie bijvoorbeeld deze frequentiekarakteristiek van de Sennheiser MD 21, een microfoon voor radioverslaggevers die al in productie was toen Sennheiser nog Labor W heette en dat nog steeds is.
Ik ben het overigens met iedereen eens dat MKT prima geschikt is.
Ik ben het overigens met iedereen eens dat MKT prima geschikt is.
