Audiolab filter upgraden, of zo laten?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Barr32

Audiolab filter upgraden, of zo laten?

Bericht door Barr32 »

Beste,

In mijn Audiolab spectra kwam ik deze filter/crossover tegen.
Wat is wijsheid om te vervangen? De 2 bipolaire elco’s zijn verlopen en worden vervangen, al is het nog lastig er zit een 20uf en 12uf bij elkaar dus 32uf totaal. Zal deze 1uf uitmaken als ik hem vervang door een 33uf?
Hoor graag van jullie wat er vervangen zou moeten worden. Liefst houd ik het zo origineel mogelijk.

Pa: Sommige componenten zitten los in de soldeer, dit om na te meten of ze afwijken.
Bijlagen
1F9C65E6-C270-4DD7-9F54-3E2F65E55923.jpeg
45520860-62D8-488E-A18D-C94C926712D4.jpeg
jvenema

Re: Audiolab filter upgraden, of zo laten?

Bericht door jvenema »

Vaak hebben dit soort componenten een afwijking van 5-10% dus een 33uF kan in de praktijk "beter" uitvallen als de 32uF. Anders kan je ook nog een 27uF met 4.7uF nemen of een 5.6uF.
Barr32

Bericht door Barr32 »

Daar zat ik zelf ook al aan te denken, zal eens kijken hoe het uitpakt. Enig idee of ik die mullard caps(tropical fish) nog moet vervangen?
audioruud

Bericht door audioruud »

Je kunt bij dit filter best veel verbeteren zonder dat het echt veel kost. Er staan zo te zien geen waarden op de spoelen, dat is lastig. De potkern spoel voor het laag vervangen door een HQ spoel en de condensatoren voor MKP 400-V (de tropische vissen) zou al hoorbaar winst op moeten leveren. En dan het filter opbouwen zodat de spoelen haaks op elkaar staan en niet zoals nu tegen elkaar en in hetzelfde vlak.
Parallel aan het laag 33 BIP is prima.
SARK

Bericht door SARK »

De spoelen zou ik niet vervangen, dit zijn componenten die niet verlopen/slijten en de uitvoering (potkern/lucht etc) is met een reden ingezet dus ga hier niet lukraak mee klooien.
@audioruud hoewel ik het met je eens ben dat de spoelen tov elkaar wat netter geplaatst kunnen worden, denk ik niet dat er "verbetering" kan worden geboekt door de positie te veranderen, er zal wel een klein beetje verandering optreden in het geluidsbeeld maar dit hoeft zeker geen verbetering te zijn.

Condensatoren kun je veilig vervangen voor dezelfde waarde alleen betwijfel ik of je verandering gaat horen en als je deze wel hoort dan kan het ook zijn omdat de waarde van de nieuwe condensator anders is tov de oude.

@Barr32 heb je een beperkt budget krab dan eens goed achter je oren en stel jezelf de vraag waarom je de boel wil wijzigen (ich schrijf met opzet niet "verbeteren") en of het nu slecht klinkt .... je hebt nu geen referentie hè dus het is allemaal een beetje natte vinger werk.

Weet je niet zo goed wat je met de geld moet doen .... ga dan los en vervang de componenten voor mooiere exemplaren. Neem dan wel de tijd en breng het filter tijdens het tweaken buiten de kast en vervang een component per keer zodat je goed kunt luisteren (neem hier de tijd voor!) wat het resultaat is en probeer ook het oude component weer terug te plaatsen om zeker te zijn dat je echt verschil hoort (sanity check, ik doe dit bijna bij alles wat ik doe ... niet alleen bij luidsprekerbouw maar ook op mijn werk).
Barr32

Bericht door Barr32 »

Het is voor mij inderdaad natte vingerwerk, geen idee hoe ze horen te klinken. Met de onaangepaste filters klinkt het best redelijk in mijn ogen. Hoe het echt hoort te klinken kom ik achter als ik ze aanpas( verlopen waardes eruit halen) Was eerst van plan om de tropical fish te vervangen door nieuwe(nos), maar ja waar begin je dan aan. Dan zet je er andere in van 40 a 50 jaar oud, waar je dan ook de staat niet van weet. Met misschien achteraf een slecht geluid of het opblazen van de tweeters, doordat de filters niet goed werken. Wat wel de bedoeling is om de filters weer in die staat te brengen dat ze klinken zoals toendertijd (1984) bedoelt was, maar dan in een nieuw jasje zeg maar. Qua prijs mag een filter best wat kosten, maar ga je kijken wat je neemt, zit er al heel wat verschil in qua geluid, merk en prijzen. Maar er is zoveel keus dat ik zelf zoveel mogelijk probeer te lezen, en uit te zoeken wat goede vervangers zijn.

Mocht jullie ideeën hebben wat een goed merk is, bijvoorbeeld Jantzen of mundorf hoor ik het graag.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”