Sinds enige tijd maak ik weer met heel veel plezier gebruik van de oude radio die mijn ouders in de jaren 60 nieuw hebben gekocht. Betreft een Saba-Lindau LI18. Deze zeul ik mijn hele leven al mee en heeft nu een welkome plek gevonden in onze keuken en staat dag en nacht aan.
Waar ik echter niet uitkom is dat er momenteel twee E10 fietslampjes(?) inzitten die het al heel lang doen. (Heeft mijn vader jaren geleden zelf gedaan.)
Echter deze geven amper licht, dus de display is niet te lezen.
Vandaar dat ik lampjes heb gekocht die overeenkomen met de lampjes in de handleiding. E10 7v 300mA 2,1W.
Echter na ongeveer een half uur gaan ze beide kapot, tot twee keer toe.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe is dit op te lossen?
De oude fietslampjes zitten er inmiddels weer in en doen het prima.
Alvast hartelijk dank voor jullie advies.
Met vriendelijke groet,
Jacques
Lampjes Saba-Lindau LI18
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Lampjes Saba-Lindau LI18
Service manual https://elektrotanya.com/saba_lindau_18 ... nload.html
Dit is een beetje gissen: er zit een transformator in die bedoeld is voor een lichtnet met 220 V, terwijl dat nu nominaal 230 is en ook best 240 kan zijn. Dat levert een iets hogere spanning aan de lampjes en daar gaan ze sneller stuk van. Zou je de spanning over de lampjes eens kunnen meten? Pas op dat je niks aanraakt, sommige delen staan onder een dodelijke spanning. Als je een geschikte meter hebt kan je ook de netspanning thuis meten.
Dat er amper licht uit de huidige fietslampjes komt, kan betekenen dat het geen fietslampjes zijn (6 V, 400 mA voor koplamp en 100 mA voor achterlamp), maar 12 V lampjes. Kan je ze er eens uit schroeven en hun opdruk lezen?
Voor de levensduur van de onderdelen is het denk ik niet ideaal dat ze nu een hogere spanning krijgen. Al gaat het blijkbaar al een tijd goed.
Een oplossing is om de netspanning te verlagen is met een bucking transformer of door een vermogensweerstand in serie met de primaire wikkeling van de transformator te plaatsen, ordegrootte 68 ohm, 10 W. Als je zoekt op buizenradio's, vind je daar meer informatie over.
Dit is een beetje gissen: er zit een transformator in die bedoeld is voor een lichtnet met 220 V, terwijl dat nu nominaal 230 is en ook best 240 kan zijn. Dat levert een iets hogere spanning aan de lampjes en daar gaan ze sneller stuk van. Zou je de spanning over de lampjes eens kunnen meten? Pas op dat je niks aanraakt, sommige delen staan onder een dodelijke spanning. Als je een geschikte meter hebt kan je ook de netspanning thuis meten.
Dat er amper licht uit de huidige fietslampjes komt, kan betekenen dat het geen fietslampjes zijn (6 V, 400 mA voor koplamp en 100 mA voor achterlamp), maar 12 V lampjes. Kan je ze er eens uit schroeven en hun opdruk lezen?
Voor de levensduur van de onderdelen is het denk ik niet ideaal dat ze nu een hogere spanning krijgen. Al gaat het blijkbaar al een tijd goed.
Re: Lampjes Saba-Lindau LI18
Hallo chocomel,
Hier kan ik wel iets mee. Het zijn inderdaad 12 volts lampjes. Dat verklaart het geringe licht. De stroomtoevoer is 230 volt. Je hebt mij in een richting geholpen waar ik nog niet aan gedacht had. Ik ga dit draadje uitlopen. Ontzettend bedankt voor je hulp.
Hier kan ik wel iets mee. Het zijn inderdaad 12 volts lampjes. Dat verklaart het geringe licht. De stroomtoevoer is 230 volt. Je hebt mij in een richting geholpen waar ik nog niet aan gedacht had. Ik ga dit draadje uitlopen. Ontzettend bedankt voor je hulp.
Re: Lampjes Saba-Lindau LI18
Graag gedaan 
Het kan best zijn dat er nog wat anders aan de hand is, want doorbranden in een half uur is wel erg snel. Dat er nu zwakkere lampjes in zitten is ook niet ideaal, omdat die mogelijk de transformator minder zwaar belasten, waardoor die een hogere uitgangsspanning geeft. De gloeidraden van de buizen gloeien dan ook op een te hoge spanning.
Mocht je er dieper op in willen gaan, op het forum van Circuitsonline is veel kennis van dergelijke radio's.
Het kan best zijn dat er nog wat anders aan de hand is, want doorbranden in een half uur is wel erg snel. Dat er nu zwakkere lampjes in zitten is ook niet ideaal, omdat die mogelijk de transformator minder zwaar belasten, waardoor die een hogere uitgangsspanning geeft. De gloeidraden van de buizen gloeien dan ook op een te hoge spanning.
Mocht je er dieper op in willen gaan, op het forum van Circuitsonline is veel kennis van dergelijke radio's.
