Zelfbouw Niet-intstelbare-Equalizer
Geplaatst: do 23 nov 2006, 12:35
Hoi,
De komende tijd wil ik een 2.1 set bouwen(en deze later uitbreiden naar 5.1) met het HATT MKIII ontwerp van Tony Gee. Nou heb ik daar hoge verwachtingen van maar de akoustisch van mijn luisterruimte is niet al te best. Nou wil ik de ruimte zo aanpassen dat het geluid beter zal klinken, maar ik verwacht toch nog wat elektronica nodig te hebben om de laatste aanpassingen aan het geluid te doen. Nou is een EQ daar goed voor, maar een goede standaard EQ die je kunt aanpassen aan je wensen zijn nogal duur en dus dacht ik:
Als ik nou eerst meet welke frequenties en in welk bereik omhoog of omlaag moeten kan ik misschien een niet-intelbare EQ maken. Nou kan dat voor of na de versterker. Maar hoe werkt zoiets?
Voorbeeld: in het geluid zit een piek in het 165hz gebied (van 150 tot 180hz) veroorzaakte door de ruimte, hoe corrigeer je dat dmv elektronica?
De komende tijd wil ik een 2.1 set bouwen(en deze later uitbreiden naar 5.1) met het HATT MKIII ontwerp van Tony Gee. Nou heb ik daar hoge verwachtingen van maar de akoustisch van mijn luisterruimte is niet al te best. Nou wil ik de ruimte zo aanpassen dat het geluid beter zal klinken, maar ik verwacht toch nog wat elektronica nodig te hebben om de laatste aanpassingen aan het geluid te doen. Nou is een EQ daar goed voor, maar een goede standaard EQ die je kunt aanpassen aan je wensen zijn nogal duur en dus dacht ik:
Als ik nou eerst meet welke frequenties en in welk bereik omhoog of omlaag moeten kan ik misschien een niet-intelbare EQ maken. Nou kan dat voor of na de versterker. Maar hoe werkt zoiets?
Voorbeeld: in het geluid zit een piek in het 165hz gebied (van 150 tot 180hz) veroorzaakte door de ruimte, hoe corrigeer je dat dmv elektronica?
