Zelfbouw Niet-intstelbare-Equalizer

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Svartrose

Zelfbouw Niet-intstelbare-Equalizer

Bericht door Svartrose »

Hoi,

De komende tijd wil ik een 2.1 set bouwen(en deze later uitbreiden naar 5.1) met het HATT MKIII ontwerp van Tony Gee. Nou heb ik daar hoge verwachtingen van maar de akoustisch van mijn luisterruimte is niet al te best. Nou wil ik de ruimte zo aanpassen dat het geluid beter zal klinken, maar ik verwacht toch nog wat elektronica nodig te hebben om de laatste aanpassingen aan het geluid te doen. Nou is een EQ daar goed voor, maar een goede standaard EQ die je kunt aanpassen aan je wensen zijn nogal duur en dus dacht ik:

Als ik nou eerst meet welke frequenties en in welk bereik omhoog of omlaag moeten kan ik misschien een niet-intelbare EQ maken. Nou kan dat voor of na de versterker. Maar hoe werkt zoiets?

Voorbeeld: in het geluid zit een piek in het 165hz gebied (van 150 tot 180hz) veroorzaakte door de ruimte, hoe corrigeer je dat dmv elektronica?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Punt een: waarom zou je de equalizer niet instelbaar maken. Als je, in jouw geval, een enkele parametrische equalizer maakt kun je met weinig componenten en slecht drie instelpotmeterjes(f0, Q, Amplitude) per kanaal alles instellen wat je wil. Eventueel kun je later deze potmetertjes vervangen door vaste weerstandjes.
Zomaar een die ik even snel van internet afplukte.. er zijn er vast veel meer die eenvoudiger van opzet zijn.. In elektuur heeft er ook wel eens een gestaan (die was 5-bands, dacht ik maar 't gaat om het principe)
Afbeelding

Kees
Svartrose

Bericht door Svartrose »

audiomanics schreef:
Punt een: waarom zou je de equalizer niet instelbaar maken. ..... Kees
Dank je wel. Omdat ik er vanuit ging dat dat veel ingewikkelder is en de kwaliteit van het signaal niet ten goede komt.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”