Een ervaring rijker.

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
eQuanD

Een ervaring rijker.

Bericht door eQuanD »

Beste ZBA forumleden,

Ik had enkele weken geleden hier op jullie forum een vraag geplaatst of er mensen waren die me info konden verschaffen over issues bij een NAD versterker. Ik had hier een NAD ter reparatie gehad, en ik herinnerde me dat er de voorbije jaren door NAD problemen waren gemeld.

Ik vond niet meteen de info terug. Gezien er hier mensen zijn die NAD blijkbaar kennen (Olaf Markus en douwebakker) had ik hier op het forum navraag gedaan.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, omdat mijn vraag niet was welke condensatoren ik moest gebruiken ter vervanging, maar in feite wou weten wat de issues waren. (Ik had reeds de afvlak condensatoren die ik wou gebruiken gevonden).

Meteen reacties ontvangen: Veel teveel tekst voor het vervangen van een paar condensatoren, dan nog wel voor een apparaat van 20 jaar oud. (Toch reeds veel mensen blij gemaakt door hun ouder apparaat te herstellen waar ze aan gehecht zijn). Ook dat het onzin was om de importeur daarvoor aan te spreken. Dat begrijp ik ook enigzins wel, maar die hebben mij uiteindelijk wél goede info doorgegeven. En ja, ik was een beetje ‘gepiekeerd’ door die reacties moet ik toegeven.

Ik had ook gereageerd in een topic bij het vervangen van condensatoren, omdat er discussie ontstaan was of de bip.elco’s wel mochten vervangen worden door MKP’s. Ik had aangegeven dat dit in dit geval niet veel zou uitmaken, en ook waarom. Ook dat bij het ontwerp hoogstwaarschijnlijk werd gebruik gemaakt van MKP’s.

Ik was aan het zagen, en ‘gepromoveerd’ tot elco goeroe :D

In hetzelfde topic werd me ook gevraagd hoe ik tot mijn bevindingen kwam, en of ik sprak uit eigen ervaring.

Als me iets gevraagd wordt, wil ik daar graag antwoord op geven. Ik had dus een nieuw topic daarvoor geopend, om mijn eigen ervaring (en met mij nog anderen) mede te delen. Ik weet wel dat er daar reeds veel over geschreven werd, maar dat neemt niet weg dat een specifieke case wel interessant zou kunnen zijn.

Meteen wordt het topic in het belachelijke getrokken. Terwijl velen hier toch zouden moeten weten dat de ene condensator de andere niet is.

Enfin. In ieder geval nogmaals mijn excuses hier. Ik heb gedurende 25 jaar minstens één week per maand in Nederland vertoefd (vooral in het Science Park in Amsterdam, waar ik onder andere soms trainingssessies gaf) en steeds zéér goed heb kunnen samenwerken met nederlanders, en buitenlanders die daar op training kwamen.

Ik heb hier reeds veel interessante info mogen opdoen, maar ik zal proberen geen bijdrage meer te leveren, gezien het niet altijd wordt geappreciëerd.

Ik had eveneens de idee om nogmaals jullie zelfbouw weekend te bezoeken in Breda wanneer deze terug zou georganiserd worden, maar ik denk dat ik niet meer welkom zal zijn…

Groeten aan allen.
Laatst gewijzigd door eQuanD op wo 16 feb 2022, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Shadow

Re: Een ervaring rijker.

Bericht door Shadow »

Je bent hardstikke welkom, maar ik sprak je een paar keer aan op beweringen omdat ze uit de lucht gegrepen lijken te zijn...als je dan vervolgens niet kan verklaren hoe je aan je mening komt - ervaring of elders gelezen, prima, maar ga dan niet zo maar wat roepen, dat is mijn boodschap.
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

@EquanD, zet nog even een linkje naar het bewuste topic dan kunnen we even nalezen wat er niet goed is gegaan.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Communicatie via een forum kan best lastig zijn, men kent elkaar niet of niet goed genoeg. Daar begint het al mee...buiten de inhoud van de boodschap. Ik (...) lees bijvoorbeeld vooral veel "ik" in je bovenstaande, terwijl je dat waarschijnlijk totaal niet bewust van bent. Verplaats je ook in de ander....
Snap je betoog verder wel hoor, maar zie zo'n forum vooral als hobby en "leuk" en niet al te serieus.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Beste eQuanD,

Er wordt hier op dit forum op 2 manieren over condensatoren gediscussieerd: Op een rationele manier: Wat doet het en wat kan het en wanneer gaat het stuk, op een reproduceerbare manier. Of op en een irrationele manier: Wat voel ik er bij. En dat laatste is slecht reproduceerbaar en persoonlijk. Helaas gaan discussies over componenten hier op dit forum, en dat zijn er heel veel, vrijwel uitsluitend irrationeel. Meestal in de trant van bruine condensatoren klinken naar poep en groene naar spruitjes. Velen hebben dat nu wel gezien.

Je bent hier van harte welkom, zeker als doorgewinterde condensator deskundige, maar hou bovenstaande wel in de gaten. Dus start je een weer eens condensator discussie wees dan niet verbaasd als dat in eerste instantie met wat ironie ontvangen wordt.
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Inmiddels heb ik het bewuste topic gevonden.
Er zijn daar naar mijn overtuiging geen uitingen gedaan die niet kunnen.
Er is op een normale en fatsoenlijke manier gereageerd.
Ik begrijp niet waar jij je druk over maakt.
Bertje, hierboven heeft het goed begrepen.
Als ik jou was zou ik er maar niet te zwaar aan tillen.
De forum leden reageren over het algemeen met de beste bedoelingen en willen helpen.
Douwe
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mja, zal ook even een duit in het zakje doen omdat ik ook bij die eerdere discussie betrokken was.
Wat denk ik ook meespeelt hier een beetje is het culturele verschil tussen Vlamingen en Nederlanders.
Daar waar Nederlanders over het algeheel vrij direct en "to the point" zijn (soms kan dat wat bot overkomen) , is de Vlaming iets minder direct en geneigd om wat meer tekst te gebruiken om het punt te maken. uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.
Wat mij ook enigzins verbaasde was dat TS het had over "afstand tussen de pootjes" (bij een condensator) terwijl iedereen met een beetje verstand van zaken dat een steekmaat, footprint, of pitch noemt. daardoor onstond bij mij de indruk te maken te hebben met een goedwillende amateur (ben ik zelf ook) maar in een ander topic melde hij vele jaren voor Philips te hebben gewerkt.

Tot slot wil ik nog melden dat wat mij betreft iedereen welkom is op een luisterdag. excuus als er de indruk ontstaan mocht zijn dat dit niet zo zou zijn.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hier de organisator van de luisterdag in breda: je bent nu officieel welkom!!!

En voor wat betreft de gevoelens bij het geluid van een condensator; daar zijn al vele vele vele topics over gevoerd, welke vaak eindigen op een vervelende manier (de technici vs de belevers) welke elkaar op den duur het licht niet meer gunnen. De wat meer ervaren mensen hier zullen niet snel zeggen dat ze het verschil niet horen, maar dat dit voor het grootste deel "margewerk" is.

je zult het niet geloven, maar er zijn al verschillende keren een draadje gestart door leden met zeer weinig bijdragen of welke enkele weken ervoor hebben ingeschreven bewust om deze verschillen uit te vergroten en de tweespalt aan te jagen. En ik moet zeggen, met je minimale aantal bijdragen en de manier waarop je het topic startte wist ik meteen dat ik dat draadje in de gaten moest gaan houden omdat je mogelijk een trol was (https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)). Gelukkig hebben de leden zich niet opnieuw voor het welles-nietes karretje laten spannen en dat doen ze op een nederlandse manier (nml direct). En ik kan me best voorstellen dat dat afschrikt. Ik zou zeker naar de luisterdag komen, zijn allemaal gezellige peren hahahaha
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Aan Bertje:
Absoluut waar, ik heb een paar keer ‘ik’ gebruikt in mijn tekst. Communicatie via een forum is soms wel lastig, maar verplaats je inderdaad eens in de ander zoals u zegt. Wie wil zich belachelijk laten maken op het forum, terwijl er met de béste bedoelingen een visie wordt weergegeven om een twijfel weg te nemen?

Aan Pjotr:
‘t Is maar een hint hoor, maar u zou moeten weten dat áls er zich een duidelijke case voordoet met concrete voorbeelden in een moeilijk dossier, de kans groot is dat één en ander veel duidelijker kan maken door het even serieus te bekijken. De kans is reëel dat je er iets van kan opsteken of je je er een duidelijker beeld door kan vormen. Altijd interessant, ondanks uw mogelijks ‘brede’ kennis. (Beschouw dit als een compliment Pjotr).

Aan Shadow:
Ik denk dat ik mijn visie steeds duidelijk heb kunnen omschrijven en motiveren. Het topic over het verschil van condensatoren in een filter heb ik opgestart om op uw vraag te antwoorden. Moest uw vraag er niet geweest zijn, was het topic er niet gekomen. (Ik ben van nature uit iemand die nogal gesloten is . . . ).

Aan Ray:
Ik begrijp u Ray. Ik denk dat áls we elkaar ooit eens zouden ontmoeten, we een gezellige babbel zouden kunnen hebben.

Aan douwebakker:
Inderdaad misschien geen erge uitingen in het topic van de versterker. Ik begrijp ook dat ieder zijn eigen manier heeft van reageren op iets. Dat is normaal.

Aan Leeuwarden, Henkjan, John P:
Onnodig om iemand op deze manier duidelijk te maken dat het topic niet geaccepteerd wordt. Dit had anders gekund. Altijd zéér riskant om dit op een forum op zo’n manier te doen.

Aan Wowly:
Dank u Wowly. Ik begrijp de situatie best wel, maar mijn topic over het geluid van condensatoren heb ik enkel geopend naar aanleiding van de vraag van Shadow. Zie hierboven.
Ik heb het soms wel eens moeilijk als ik vaststel dat men zijn eigen bevindingen niet mag communiceren in verband met het timbre van condensatoren, met een korte en duidelijke uitleg. Er wordt dan wél aangenomen dat condensatoren eerst moeten ingespeeld worden. De discussie van de condensatoren is er trouwens gekomen doordat ik mijn bijdrage wou geven in verband met het al of niet kunnen vervangen van bip. elco’s door MKP’s. Het is dus voornamelijk afhankelijk van waar de condensatoren zich in het filter bevinden en hun doel.
Deze topics zouden juist een meerwaarde moeten geven aan het forum. Maar de kans bestaat inderdaad dat het een welles/nietes spelletje wordt. Dit is vaak te wijten aan het feit dat men reeds een antwoord klaar heeft, zonder het topic eerst eens aandachtig te lezen.

Groeten aan iedereen. Hopelijk mogen we straks genieten van een mooie zomer in normale omstandigheden.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Damn, ik ben alweer schuldig bevonden door de Spaanse Inquisitie 8-[
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Dit forum is als een clubhuis. We kennen elkaar bijna allemaal persoonlijk.
We weten van elkaar wat we bouwen en gebouwd hebben. We hebben elkaars werk vaak gezien en gehoord. Hierdoor weten we ook hoe we een mening van de ander tegen een lat kunnen leggen en op waarde schatten.

Stel je voor je loopt als onbekende een kroeg of clubhuis in en ziet dat mensen blijkbaar een band hebben. Dan ga je niet gelijk rondroepen en een mening verkondigen. Je maakt eerst kennis en leert elkaars kennis op waarde te schatten. Zeker wanneer je gevoelige/subjectieve onderwerpen aanpakt.

Lees trouwens het bericht van Bertje nog eens en probeer te begrijpen wat hij bedoeld.

Je rijd op de A1 en krijgt een melding over een spookrijder. En je ziet honderd koplampen op je afkomen. Denk je dan ik zie 50 spookrijders? of .....
Laatst gewijzigd door FR_Aad op do 17 feb 2022, 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Leeuwarden schreef: do 17 feb 2022, 9:02
Damn, ik ben alweer schuldig bevonden door de Spaanse Inquisitie 8-[
Die gingen ook van hun mening als waarheid uit :mrgreen:
Leeuwarden

:lol: :lol: :lol:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ray5150 schreef: di 15 feb 2022, 14:25
Wat denk ik ook meespeelt hier een beetje is het culturele verschil tussen Vlamingen en Nederlanders.
Daar waar Nederlanders over het algeheel vrij direct en "to the point" zijn (soms kan dat wat bot overkomen) , is de Vlaming iets minder direct bescheidener en geneigd om wat meer tekst te gebruiken vooral beleefder om het punt te maken. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.
je hebt niet het minste idee hoezeer mijn vingers jeuken om deze tekst wat bij te schaven Ray, maar zijt gerust, 'k ga 't nie doen! :lol:
Wowly schreef: wo 16 feb 2022, 22:59
Hier de organisator van de luisterdag in breda
in volle verwachting en snakkend naar de 2022 editie. Heb je reeds een datum Jan?
Leeuwarden

Maar, Ed, uiteindelijk bedoelen we het niet zo kwaad. Het komt er alleen soms een beetje beroerd uit… 8)
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Je kunt niet zeggen dat wij Nederlanders niet eerlijk zijn. :lol:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

asterduc schreef: za 19 feb 2022, 19:38
ray5150 schreef: di 15 feb 2022, 14:25
Daar waar Nederlanders over het algeheel vrij direct en "to the point" zijn (soms kan dat wat bot overkomen) , is de Vlaming iets minder direct bescheidener en geneigd om wat meer tekst te gebruiken vooral beleefder om het punt te maken. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.
je hebt niet het minste idee hoezeer mijn vingers jeuken om deze tekst wat bij te schaven Ray, maar zijt gerust, 'k ga 't nie doen! :lol:
Wowly schreef: wo 16 feb 2022, 22:59
Hier de organisator van de luisterdag in breda
in volle verwachting en snakkend naar de 2022 editie. Heb je reeds een datum Jan?
Nee, eigenlijk nog niet. Ga er eens voor zitten na de carnaval. kijken of die Club in Breda nog bestaat en het nog betaalbaar is gebleven...
Shadow

Bericht door Shadow »

Ben er vorig weekend nog langs gereden en het gebouw stond er nog iig Jan :lol:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Heb ik wat gemist? :mrgreen:
Shadow

Bericht door Shadow »