Pagina 1 van 1
zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)
Geplaatst: zo 30 jan 2022, 21:01
door Stefanovitch
Hallo Bertje,
Ik heb een poging gedaan om zelf een kist te ontwerpen en zou graag jou inzicht willen raadplegen.
Fs ligt nu iets onder wat T/S aan geven. Fs van de woofer ligt op 39.3 Hz.
Dit alles gaat op een audison 1.500 met 800 op 2 ohm.
Zie de screenshots.
Alvast bedankt.
Mvgr,
Stefan
Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)
Geplaatst: zo 30 jan 2022, 22:59
door Bertje
Zonder er nog aan gesimuleerd te hebben, lijkt me het volume aan de kleine kant en kan met meer volume wat dieper gespeeld worden. Of ben je aan een bepaald volume (grootte) gebonden?
Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)
Geplaatst: ma 31 jan 2022, 19:44
door Stefanovitch
Hallo Bertje,
Het kistje is niet aan een maat gebonden, maar het is een work in progress.
Ik ga het eens met een groter volume proberen.
Kijken wat daar uit komt en dan post ik het weer hier.
Mvgr, stefan
Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)
Geplaatst: ma 31 jan 2022, 20:15
door Stefanovitch
Hallo Bertje,
Ik heb de kist nu verdubbeld naar 30 Ltr en de poort naar 103.6(110mm buiten diameter).
Ben benieuwd wat je hiervan vind. De poortsnelheid is nu wel lager.
De poort piekt nu op 45 HZ. Oh ja de speaker word in serie aangesloten en niet parallel zoals de screenshot beweerd.
Kan deze woofer veel lager spelen dan de FS waarde van 39.3?
F0 is nu 33.48 Hz en de F3 is nu 31.2 Hz.
Benieuwd naar je reactie,
Mvgr,
Stefan
Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)
Geplaatst: ma 31 jan 2022, 21:56
door Bertje
Kan er helaas weinig chocola van maken, en dan bedoel ik dat het met deze woofer altijd een flinke piek in de respons krijgt wanneer je deze gepoort maakt. Om een realistische poort (oppervlakte en lengte) binnen je gekozen volume, kom je uit op een flinke piek in de frequentiesrespons en hoog group delay. Gemaakt om alleen maar hard te gaan.
Bijvoorbeeld om wat te testen:
20L netto
slotpoort 20cm breed 3cm hoog en 40cm diep (lang). Of zo lang mogelijk wat je kwijt kan in de kist.
Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)
Geplaatst: di 01 feb 2022, 17:32
door Stefanovitch
Ok dankjewel, das duidelijk.
Ik ga nog eens aan de gang en dan ook met jou gegevens. thx.
mvgr,
Stefan
Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)
Geplaatst: vr 04 feb 2022, 21:13
door Stefanovitch
Hallo Bertje,
Ik heb er nog eens naar gekeken, maar 20 liter word em niet.
Ik heb nu een kistje van 31 ltr, kijk hier eens naar:
Visuele represnetatie van mijn kistje.
https://subbox.pro/en/b/ca2foVR7l
Dit zijn de waardes van Win ISD zie de bijlages.
Ik denk wel met een subsonic filter te moeten gaan werken.
Wat vind je hiervan?
Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)
Geplaatst: vr 04 feb 2022, 23:05
door Henkjan
ja, subsonic op 25Hz ofzo zal de driver wel fijn vinden
Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)
Geplaatst: za 05 feb 2022, 17:16
door Stefanovitch
Heb em voor een gepoorte kist best vlak gekregen hetzij met een wat hogere dbs over de hele laagrange.
Voor de te hoger xmax uitslag heeft deze kist idd een subsonisch filter nodig.
De luchtsnelheid in de poort is wel wat te hoog, die hoort om en nabij 18 te zijn.
Dus Bertje wat vind jij ervan?
Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)
Geplaatst: za 05 feb 2022, 23:23
door Bertje
Prima zo, ik zie dat je 2 subs gebruikt, dat had ik even niet zo gauw gezien. Ik bedoelde 20L per sub...
Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)
Geplaatst: zo 06 feb 2022, 15:55
door Stefanovitch
Ok,
Is de poortsnelheid niet te hoog? of is dat niet zo van belang?
Ik weet dat de Xmax erg van belang is vanwege de mechanische beperkingen die de sub heeft.
Thx,
Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)
Geplaatst: zo 06 feb 2022, 16:41
door Bertje
De piek van de poortruis ligt op 25Hz en als je toch een subsonic filter gaat gebruiken om de Xmax in die regio niet te overschreiden, heeft dat uiteraard ook positieve gevolgen voor de poortruis (luchtsnelheid op dat frequentiegebied in de poort). Minder output op 25Hz, betekent minder poortruis. Daarnaast zou je de poort goed kunnen afschuinen aan de uiteindes (flared maken), dat helpt ook.
Of wat meer oppervlakte...maar dat geeft weer meer poortlengte bij gelijke afstemming.
Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)
Geplaatst: do 10 feb 2022, 20:13
door Stefanovitch
Thx bertje,
Hier heb ik wat aan en ga er iets mee doen.
Mvgr