Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Na aanleiding van mijn topic ontwikkeling en bouw MFB sub hier de definitieve versie.
Voor degene die hem eventueel wil bouwen heb ik wel wat printen sensors en eventueel kabel beschikbaar als het er niet te veel worden wil dit niet commercieel gaan doen.
Wat hebben we nodig om dit te bouwen 2 Dayton RSS210HO8-8 woofers een kast met precies 23 Liter inhoud.
De MFB sturing een Sensor die ik hier zal bespreken.
En als versterker heb ik de UCD700 en de SMPS1200A700 van Hypex.
Misschien wat overkill maar dat is beter dan snel clippen en alles op hol slaan.
De MFB print is ruim opgezet zodat je er ook nog makkelijk mee kunt experimenteren.
Alle condensatoren die in de filters gyrator Linkwitz transform of signaalweg zitten kunnen een steek van 5mm, 7,5mm of 10mm hebben zodat er makkelijk aan componenten te komen zijn.
IMG_7843.jpeg
Wat belangrijk is als je dit wil bouwen dat je je precies aan de inhoud van de kast houd de RSS210HO8-8 gebruikt en exact aan het schema houd dan werkt het perfect en volgens mij hufter Proof.
Wil je een andere inhoud van de kast of andere woofers dan moet je weer van voor af aan beginnen om een goede loop te bouwen.

Iedereen moet het wel op eigen verantwoordelijkheid nabouwen en mij niet bellen as het mis gaat. :hide:
Vragen in dit topic kan altijd.
Laatst gewijzigd door Rob Dingen op zo 09 jan 2022, 9:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecorrigeerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Hier onder het schema van de sensor en foto's van het printje.
Verder niets spannends om te zien.
C4 is de murata PKGS-00LDP1-R.
Die is overigens niet meer verkrijgbaar maar als er zijn die dit willen bouwen heb ik er wel beschikbaar samen met het printje van de sensor.
De OPA140 is een low-noise jfet opamp in een SOT-23 behuizing verdere componenten zijn 0805.
Schermafbeelding 2022-01-05 om 20.52.45.png
Schermafbeelding 2022-01-06 om 16.13.05.png
IMG_7830.jpeg
Draad is een dunne 4 aderige afgeschermde kabel van ongeveer 2mm dik.
https://www.pollin.de/p/tonarmleitung-4 ... rau-563087
Als je zoiets niet kan vinden kun je het wel bij mij krijgen.
Die smeer ik in met silicone en stop hem weer in een silicone slangetje die ik aan de korf van de woofer bevestig.
Hieronder is een oude foto van een eerder type sensor.
IMG_7212.jpeg
Voordat je de sensor in giet zorg er dan voor dat je gecontroleerd hebt dat de hoek van de sensor t.o.v de voicecoil van de woofer goed zit en sluit hem daarna aan en wiebel ermee en kijk of hij het doet.
Beter is nog om hem even op de woofer te plakken met dubbel zijdig tape en te testen.
Als alles goed is dek je het bakje af met koper folie tape en soldeer het ergens aan elkaar zodat het contact maakt en goed afgeschermd is.
IMG_7153.jpeg
IMG_7216.jpeg
IMG_7222.jpeg
Voor het lijmen gebruik ik Primer SG4 voor siliconen op aluminium en Bison Auto Marine siliconenkit als lijm.
Nadat je de conus goed schoon gemaakt hebt met aceton en droog is de primer aanbrengen 5 tot 10 min wachten en de sensor met Ambersil er op lijmen.
Laatst gewijzigd door Rob Dingen op vr 21 jan 2022, 12:54, 6 keer totaal gewijzigd.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecorrigeerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Hier onder het complete schema van de MFB print.
Het begint met een ingang filter R2 en C4 daarna een versterker of alleen buffer net wat je nodig mocht hebben.
Daarna zit een optie om de fase om te draaien mocht dat nodig zijn.
Dan komt het hoog doorlaat of rumble filter rond U2A en U2B om de woofers te beschermen tegen te lage frequenties.
Daarna komt een eventueel laag doorlaat filter die tot max 24Db is te configureren.
In mijn meting zit er een 12dB laag doorlaat filter met als waarden R3 27K4 R13 8K25 C6 22N C7 10n.
Anders loopt de frequentie op omdat de tegenkoppeling daar niet meer werkt.
Dan komen we bij de Mixer met een filter op 16kHz verder niets daarna de lT filter 2 gyrators en een filter rond C15 en R21.
Dat filter stopt ook meteen een stuk ruis van de gyrators.
Daarna de buffer en een positieve en negatieve uitgang.
Aan de andere kant van de mixer zit de sensor versterker ingang met een gyrator om de piek van de Murata PKGS-00LDP1-R te onderdrukken en een ingang filtertje met daarna een versterker die een multi turn trimpot aanstuurt om de loop makkelijk af te kunnen regelen.
Dan zit er nog een jumper om open en closed loop te kunnen meten.
En als laatste een stukje voeding gedeelte.
Ik heb er overigens geen 4700uF inzitten maar 1000uF omdat ze op de voeding van de SMPS1200A700 aangesloten worden.
Schema MFB Duosub.PNG
IMG_7834.jpeg
Zoals je ziet heb ik er maar 2 potmeters opzitten een voor volume en een voor de loop af te regelen.
Als de loop potmeter open staat kom je tot 32dB tegen koppeling dus iets terug draaien naar 30dB dan heb je 6dB headroom wat mij voldoende lijkt.

Ik heb er geen beveiliging inzitten maar dat kan er later over de tegenkoppeling van de Mixer gezet worden met 2 blauwe leds antie parallel en 2 diodes actie parallel in serie met de led (moet dit nog even testen en kom daar op terug)
Laatst gewijzigd door Rob Dingen op za 08 jan 2022, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecorrigeerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Hieronder als laatste de open en closed loop meting van het systeem met het rumble filter en de laag doorlaat uit de beschrijving.
Ze staan hier thuis nu te spelen en klinken gecontroleerd en strak.
Of het een perfect systeem is laat ik aan anderen over.
Als je perse een andere versterker wil gebruiken kan dat natuurlijk, wel moet je dan rekening houden met de gain van 26dB.
Is de gain hoger of lager van de versterken dan 26dB moet je de tegen koppeling van U6B R42 aanpassen.
DuoSub LT 2 Gyr open & closed loop.png
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecorrigeerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Hier nog 2 Fotos eentje van de sub met een spelertje erop om wat te kunnen luisteren en de sensor loop.
IMG_7845.jpeg
Loop filter curve.gif
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Vandaag nog even de vervorming gemeten.
Het bultje rond de 200Hz is een staande golf in de kast die ik nog niet voldoende gedempt heb.
De spanning aan de luidspreker zijn respectievelijk 5V 10V 15V 20V en 25V RMS op 30Hz.

Rob
Vervorming 5V 10V 15V 20V 25V.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Henkjan »

netjes hoor

25V is hoeveel dB?
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

De spanning is gemeten bij 30Hz dus ik kan niet simpelweg het sommetje t.o.v 2,83v maken, de spanning loopt op bij afnemende frequentie.
Maar hij kan op 30Hz ongeveer 102dB en vanaf 60Hz ongeveer 112dB als ik de simulators mag geloven.
42V is ongeveer de max wat hij mag hebben dus een grove schatting is dat ongeveer 96dB op 30Hz -3dB, ik had in ieder geval mijn oor beschermers op.
Heb gisteravond even gedraaid als sub tot 100Hz met 2 satellieten en kan zeggen dat hij hard genoeg kan voor de meeste luister ruimtes.

Rob
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door SSassen »

Rob Dingen schreef: za 08 jan 2022, 13:53
Iedereen moet het wel op eigen verantwoordelijkheid nabouwen en mij niet bellen as het mis gaat. :hide:
Vragen in dit topic kan altijd.
Mooi project Rob, wel jammer dat je geen telefonische support levert! :shock: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef: di 11 jan 2022, 15:00
............wel jammer dat je geen telefonische support levert! :shock: :mrgreen:


Lijkt mij ook vrij nutteloos met een sub... :relax:
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

SSassen schreef: di 11 jan 2022, 15:00
Rob Dingen schreef: za 08 jan 2022, 13:53
Iedereen moet het wel op eigen verantwoordelijkheid nabouwen en mij niet bellen as het mis gaat. :hide:
Vragen in dit topic kan altijd.
Mooi project Rob, wel jammer dat je geen telefonische support levert! :shock: :mrgreen:
Kan ook niet met een non profit organisatie :mrgreen:
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Chocomel »

Netjes!
Hoe ziet de overdrachtsfunctie vanaf de ingang van de versterker t/m de buffer van de versnellingsopnemer eruit?
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Die staat in de een na laatste post boven de vervorming.
Als ik je goed begrijp tenminste.

Rob
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Chocomel »

Ah, had hem gemist.
Dat ziet er erg goed uit! Hoogfrequent geen nare resonanties. Onder de 20 Hz lijkt er alleen iets geks te gebeuren. Weet je waarom hij daar weer omhoog gaat met afnemende frequentie?
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Ja dat weet ik.
Hij loopt niet omhoog maar daar zit een dip op 23Hz

Rob
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Twee kasten gebouwd die onder een speaker kunnen.
Aan de zijkanten 2 gaten voor de woofers en aan de achterkant ruimte voor de versterker voeding en MFB print die op een aluminium plaat komen.
En aan de binnen kant wat verstevigingen om de kast daar stijf te maken.

Rob
IMG_7847.jpeg
IMG_7851.jpeg
IMG_7853.jpeg
IMG_7852.jpeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Henkjan »

strak.

zelf gefineerd of met gefineerde plaat van de AF?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door SSassen »

Maar liefst drie kalenders met schaars geklede dames, wat een luxe! :rofl:
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Henkjan schreef: do 13 jan 2022, 22:44
strak.

zelf gefineerd of met gefineerde plaat van de AF?
Eiken gefineerd MDF.
SSassen schreef: vr 14 jan 2022, 0:08
Maar liefst drie kalenders met schaars geklede dames, wat een luxe! :rofl:
Jazeker ga niet zo maar ergens werken.

Rob
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door SSassen »

Ik vind het strakke kastjes Rob, denk niet dat ik dat zelf netter kan, dus dat compliment kan je in je zak steken!
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Dank je Sander.
Heb even een als plaat gefreesd en opgebouwd voor in de kast te monteren.
IMG_7855.jpeg
IMG_7859.jpeg
IMG_7863.jpeg
IMG_7874.jpeg
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Ben ook weer meteen aan het volgende project begonnen een maatje groter.
IMG_7876.jpeg
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rene_Nhz »

Mooi verslag Rob!

Ik neem aan dat je de 2 Dayton's parallel aan de Hypex hebt gekoppeld? Was mij eigenlijk niet opgevallen dat er in de test MDF kast ook 2x Dayton zaten.

Je stapt met de definitieve kast af van 1 woofer down firing. Geeft down firing nog meer roomgain? Andere voor of nadelen?

Heb jij nog de mogelijkheid om de vervorming te meten met een test mic ipv de sensor output? Ik ben benieuwd of je de slave net zo goed werkt als de master.
hard genoeg kan voor de meeste luister ruimtes
nog speciale reden om nu 12 10 inch variant te maken? Of gewoon omdat het kan 8)

Rene
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Rene_Nhz schreef: zo 23 jan 2022, 19:04
Mooi verslag Rob!

Ik neem aan dat je de 2 Dayton's parallel aan de Hypex hebt gekoppeld? Was mij eigenlijk niet opgevallen dat er in de test MDF kast ook 2x Dayton zaten.

Je stapt met de definitieve kast af van 1 woofer down firing. Geeft down firing nog meer roomgain? Andere voor of nadelen?

Heb jij nog de mogelijkheid om de vervorming te meten met een test mic ipv de sensor output? Ik ben benieuwd of je de slave net zo goed werkt als de master.
hard genoeg kan voor de meeste luister ruimtes
nog speciale reden om nu 12 10 inch variant te maken? Of gewoon omdat het kan 8)

Rene
De 2 staan parallel aangesloten op de UCD700.
De eerste kast was niet down firing, dat was gewoon een testje en om hem ergens neer te kunnen zetten.
Deze kast kan ik ook op zijn kop zetten met de woofers dicht bij de grond, dat heb ik nog niet getest.
Zal beide woofers eens meten of er verschil zit, dat heb ik ook nog niet getest maar Rob M wel.
Omdat het kan wil ik de 10" proberen maar ik wil ook een groter systeem bouwen met een 12" mid en een hoorn voor mid/hoog.
Ook kun je dan nog wat dieper in frequentie gaan.
De 15" heb ik ook maar die gebruik ik nu met een basreflex in mijn HT ruimte, ook impuls gecompenseerd.

Rob
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rene_Nhz »

De inflatie is wel toegeslagen bij Dayton, stuk duurder geworden toen ik een jaar geleden keek.

Ik heb zelf uiteindelijk een schot geplaatst tussen de woofers, gaf betere resultaten, ben benieuwd of die Dayton's gelijk meten, zal wel. In theorie zou het niet moeten uitmaken.
Het bultje rond de 200Hz is een staande golf in de kast die ik nog niet voldoende gedempt heb
Kan zo'n schot ook bij helpen?
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”