Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.
Geplaatst: za 01 jan 2022, 18:28
Een nieuw jaar, een nieuw bouw project. alhoewel ik hier op de achtergrond al een paar jaar mee bezig ben.
Een analoge en modulaire syntheziser dus, deze vind zijn oorsprong in de jaren '60 van de vorige eeuw, en kan voor een groot deel worden toegeschreven aan Dr. Bob Moog.
Denk nu niet dat dit allemaal ingehaald is door de digitale technieken van tegenwoordig, want er is een levendige community van zelfbouwers,
En ook zijn er meer (kleinschalige) fabrikanten van modules dan ooit tevoren.
Aanstichter van dit kwaad is de Franse heer Yves Usson, met zijn site http://yusynth.net/Modular/index_en.html is dit een grote bron van inspiratie voor de diverse modules.
Zoals hier te zien is, is iedere module uitgebreid omschreven met schema's, een BOM, foto's, test en afregelprocedures, en noem maar op.
Ook een groot pluspunt is dat hij ervoor gekozen heeft om "moeilijke" en niet meer gemaakte onderdelen zoveel mogelijk te vervangen door betaalbare en makkelijk te verkrijgen componenten.
Ook heb ik veel info afgehaald van http://musicfromouterspace.com/ een mooie site, met veel humor omschreven.
Raymond Wilson is inmiddels overleden, maar zijn vrouw houd de site en winkel nog draaiende.
Ik heb in het verleden wel eens vaker geschreven dat het vinden van (gebruikte) onderdelen een startpunt kan zijn voor een projekt.
Zo kan een grote transformator of koelblok leiden tot een eindversterker. zo ook hier.
Jaren geleden kwam ik bij het grofvuil eens een stuk van een gesloopt Yamaha orgel tegen. het betrof hier een toetsenbord van 3,5 octaaf.
Ook lang geleden werkte ik bij de PTT (het postbedrijf), op zeker moment werd de locatie waar ik werkzaam was ontmanteld, en daar vond ik in een metaalbak een mooie 19 inch behuizing vol met insteek modules.
Ik ga dus niet zo'n grote kast bouwen zoals op de site van Yves te zien is, daar heb ik geen ruimte voor om het neer te zetten.
(die kasten bestaan ook voor 80% uit lucht) maar alle electronica komt in het zogeheten eurorack te zitten.
Dit keyboard en het rack vormen beiden een mooie basis om zelf wat mee te bouwen.
Printen daarvoor maak ik deels zelf met de etsbak, en sommige via China. (JLCPCB.com) ook is het de bedoeling om nog eens wat met de CNC frees te gaan maken die ik al een tijdje heb staan.
Een analoge en modulaire syntheziser dus, deze vind zijn oorsprong in de jaren '60 van de vorige eeuw, en kan voor een groot deel worden toegeschreven aan Dr. Bob Moog.
Denk nu niet dat dit allemaal ingehaald is door de digitale technieken van tegenwoordig, want er is een levendige community van zelfbouwers,
En ook zijn er meer (kleinschalige) fabrikanten van modules dan ooit tevoren.
Aanstichter van dit kwaad is de Franse heer Yves Usson, met zijn site http://yusynth.net/Modular/index_en.html is dit een grote bron van inspiratie voor de diverse modules.
Zoals hier te zien is, is iedere module uitgebreid omschreven met schema's, een BOM, foto's, test en afregelprocedures, en noem maar op.
Ook een groot pluspunt is dat hij ervoor gekozen heeft om "moeilijke" en niet meer gemaakte onderdelen zoveel mogelijk te vervangen door betaalbare en makkelijk te verkrijgen componenten.
Ook heb ik veel info afgehaald van http://musicfromouterspace.com/ een mooie site, met veel humor omschreven.
Raymond Wilson is inmiddels overleden, maar zijn vrouw houd de site en winkel nog draaiende.
Ik heb in het verleden wel eens vaker geschreven dat het vinden van (gebruikte) onderdelen een startpunt kan zijn voor een projekt.
Zo kan een grote transformator of koelblok leiden tot een eindversterker. zo ook hier.
Jaren geleden kwam ik bij het grofvuil eens een stuk van een gesloopt Yamaha orgel tegen. het betrof hier een toetsenbord van 3,5 octaaf.
Ook lang geleden werkte ik bij de PTT (het postbedrijf), op zeker moment werd de locatie waar ik werkzaam was ontmanteld, en daar vond ik in een metaalbak een mooie 19 inch behuizing vol met insteek modules.
Ik ga dus niet zo'n grote kast bouwen zoals op de site van Yves te zien is, daar heb ik geen ruimte voor om het neer te zetten.
(die kasten bestaan ook voor 80% uit lucht) maar alle electronica komt in het zogeheten eurorack te zitten.
Dit keyboard en het rack vormen beiden een mooie basis om zelf wat mee te bouwen.
Printen daarvoor maak ik deels zelf met de etsbak, en sommige via China. (JLCPCB.com) ook is het de bedoeling om nog eens wat met de CNC frees te gaan maken die ik al een tijdje heb staan.