software voor filterontwerp

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
maxdepax

software voor filterontwerp

Bericht door maxdepax »

Zoek software voor filterontwerpen zodat ik met het invoeren van parameters eens kan zien hoe de filters en hun orde eruitkomen te zien....
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Hallo maxdepax,

Op onderstaande link kun je een hoop freeware software vinden die je waarschijnlijk een heel eind op weg kan helpen.

http://www.pvconsultants.com/audio/frdgroup.htm
maxdepax

Bericht door maxdepax »

Edo,
Dank je
maxdepax

Bericht door maxdepax »

Edo.. tip misschien ...
Bij t plaatsen van de 25 cm woofer en kijkend in de nog niet gesloten kast -boven plaat nog niet ingelijmd- zagenvoelde ik dat de woofer -maar op 4 punten ´vast´in t mdf - bij stevig niveau muziek gewoon nog beweegt, meetrilt ...
Heb nu zijn magneet vanuit de wanden ondersteunt en gestut zodat die magneet -veel te zwaar voor de 4 schroeven -ook daar trillingsvrijer hangt. Combinatie van hout en rubber.
Scheelt een slok op een borrel met zo een zwaar ding.
Laatst gewijzigd door maxdepax op di 21 nov 2006, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Helemaal waar. Goed punt.
jago
Contacteer:

Bericht door jago »

hey, ik heb crossover designer 5.10 gedownload. ik was aan het proberen een xover te maken maar daar voor heb ik frd en zma files voor nodig, wat zijn dit en hoe maak ik ze of waar kan ik ze vinden? het gaat om peerless csx 257, cc 145 en vifa d25asg-05.

mvg jago
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

frd en zma bestanden zijn accoustische resp impedantie gegevens in het formaat van LspCAD. de meeste meetsoftware kan daarheen wel exporteren
Paul

Bericht door Paul »

ZMA en FRD files zijn meetgegevens van je speakers (frequentie en impedantieverloop).

Deze verkrijg je het beste door zelf te meten zodat het filter straks op jouw specifieke exemplaar en kast is afgestemd.

Heb je deze mogelijkheid tot meten niet dan werkt het soms wel om wat te googlen op zma en frd, er zijn namelijk enkele databanken online met dergelijke files.

Ook kun je met enkele tools van het frd consortium (boven genoemd) standaard grafiekjes van bv de fabrikant omzetten naar FRD en ZMA files, dit is verre van ideaal.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”