Miniversterker E-SA9.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Miniversterker E-SA9.

Bericht door mtb »

Zoals velen heb ik drie audio-bronnen:
-Internettuner met DAB+ en bluetooth.
-Smart-TV met koptelefoonuitgang.
-CD/DVD-speler met USB.
En dus drie afstandsbedieningen waarmee ik volume, toon, mute e.d. kan regelen.
Je hebt dus alleen een (eind)versterker(tje, zie mijn onderschrift) nodig, om alles samen te brengen en te beluisteren op je boxen.
Ik heb mijn oog laten vallen op de E-SA9.
Als je de recensies leest, is het geluid prima, maar de knoppen laten het wel eens afweten*, maar die heb je niet nodig als je toch alles met de afstandsbedieningen van je bronnen regelt.
De aan/uit-knop heb je ook niet nodig als je alles op een schakelbare viervoudige stekkerdoos zet, wel zo zuinig!
Het is een standaard audioversterker met de populaire LM1875 als eindversterker:
E-SA9-sch.png
De aan/uit-schakelaar en zekering zitten natuurlijk aan de netspanning!
De onbelaste (alleen ca. 140mA van de LM's) voedingsspanning is hoog voor een 2x12W versterker, maar zakt bij belasting.
Ik heb de regelversterker achter het frontje verwijderd en alleen een volume-potmeter gemonteerd:
E-SA9-mtb.png
De ingangsschakelaar heb ik vervangen door 2x3 10kΩ-weerstanden, want je kan de bronnen aan/uit schakelen met de afstandsbedieningen.
Met de SURROUND-schakelaar vergroot je het stereo-beeld ook zonder extra boxjes, maar met die erbij klinkt het ruimtelijker, ze staan in serie dus met één gebruik je alleen de binnenste aansluitingen van de de tulpstekkertjes.
*) Mijn exemplaar met 2019-7-18 op de printen, heeft hier geen last van.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Miniversterker E-SA9.

Bericht door mtb »

Ik kwam nog twee youtube-filmpjes tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=NWjVBz74jRs
https://www.youtube.com/watch?v=eQXUGcekrys
waarin ie goed afgezeken wordt, maar met mijn modificatie heb je daar geen last van!
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Miniversterker E-SA9.

Bericht door mtb »

Voor een soepele logaritmische volumeregeling kan je beter een 100kΩA lineaire potmeter gebruiken:
E-SA9-pot.png
Je ziet het verloop in dB per kwartslag-verdraaiing: groen is 1/4, blauw 1/2, rood 3/4 en cyaan 1.
Met één ingang via Ri en de andere twee uit, dus met Rp=10kΩ/2 aan massa.
Ra is de ingangsweerstand van eindversterker.
Links met 100kΩA en rechts met 50kΩB(log), die boven blauw(1/2) niet veel meer doet!
Bij 1Vin is de maximale ingangsspanning op de eindversterker 225mV (-13dB cyaan) dus met ca. 43x van de eindversterker bijna 10Vuit en dat is 12W@8Ω.
Omdat je alles met de bronnen regelt, staat de volume-potmeter bij normaal gebruik halverwege (blauw ca. 0,5 Wmax), maar je kan 14dB (25x meer vermogen) harder voor standje burenruzie!
Plaats reactie