triode -penthode schakelaar in DHT ROB EL84 pp ?
Moderator: Beheerdersteam
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
triode -penthode schakelaar in DHT ROB EL84 pp ?
Had ergens gezien - dacht ik - dat er vrij simpel een schakelaar in een triode EL84 schakeling kan worden geplaatst om naar penthode modus te gaan. Kan dat in dit schema ook ? Of is dat bij voorbeeld alleen bij SE mogelijk.
Gaat om deze versterker. Mijn eerste zelf (na-)bouw project.
Gaat om deze versterker. Mijn eerste zelf (na-)bouw project.
Re: triode -penthode schakelaar in DHT ROB EL84 pp ?
Kan gewoon omgeschakeld.
Anne
Anne
- Bijlagen
-
- IMG-WA.jpg (18.46 KiB) 506 keer bekeken
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: triode -penthode schakelaar in DHT ROB EL84 pp ?
Was even deze versterker aan het bekijken. En had daar een schakelaar op gezet voor gebruik van verschillende luidspreker impedantie. Maar beetje linke schakelaar misschien zonder bij of opschrift. Maar als ik naar het tekeningetje kijk heb ik voor elk kanaal een schakelaar nodig... Toch ?
Re: triode -penthode schakelaar in DHT ROB EL84 pp ?
Volgens mij zou dat ook met een 4 polige wisselschakelaar ook moeten kunnen ?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: triode -penthode schakelaar in DHT ROB EL84 pp ?
Voor elk kanaal een eigen schakelaar is wel het best, want dan hoef je de schermroosteraansluitingen niet om te leiden naar een gemeenschappelijke schakelaar en kan je de aansluitingen kort houden. Omschakelen terwijl de spanning aan staat is niet meteen schadelijk voor de versterker, maar je kan wel een nare knal door je speakers krijgen.
Maar een pentodeschakeling zonder enige vorm van tegenkoppeling gaan zekersteweten niet naar behoren werken met een luidspreker. De eindtrap wordt vrijwel een zuivere stroombron en dempt de impedantiepieken van de luidspreker niet meer. Als je bijvoorbeeld een tweeweg gebruikt die een stijgende impedantie heeft rond het overnamepunt (heel veel systemen hebben dat), dan kan je een overdreven midhoog en rommelige bas verwachten.
Maar een pentodeschakeling zonder enige vorm van tegenkoppeling gaan zekersteweten niet naar behoren werken met een luidspreker. De eindtrap wordt vrijwel een zuivere stroombron en dempt de impedantiepieken van de luidspreker niet meer. Als je bijvoorbeeld een tweeweg gebruikt die een stijgende impedantie heeft rond het overnamepunt (heel veel systemen hebben dat), dan kan je een overdreven midhoog en rommelige bas verwachten.
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: triode -penthode schakelaar in DHT ROB EL84 pp ?
Ik zag - in Jip en Janneka taal een dubbele switch. Met aan elke kant in het midden de R van 50, die geswitched is en naar het originele schema verbindt of anders gewitched naar de penthode stand. En dus zo'n switch voor elk kanaal. En ik heb de penthode- triode switch hier vaker voorbij zien komen. Niet echt op gefocused, Maar leek in herinnering niet al te moeilijk.... Wilde ze overigens binnenin plaatsen. Maar dat is dan nog niet alles ? Kan je dat aangeven in t schema ? Of is dat teveel gevraagd. 2 schakelaars en al die draden leek me ergens niet echt gewenst.... Deze toelichting maakt het maken van die omschakeling nog minder aantrekkelijk. Enkel het power verschil maakt het interessant. En is voor mijzelf niet eens noodzakelijk. Leek me meer een feature interessant bij eventuele verkoop. Maar/ en toch wel weer benieuwd naar het complete plaatje ... ;-ptimpert schreef: ↑wo 02 feb 2022, 11:28Voor elk kanaal een eigen schakelaar is wel het best, want dan hoef je de schermroosteraansluitingen niet om te leiden naar een gemeenschappelijke schakelaar en kan je de aansluitingen kort houden. Omschakelen terwijl de spanning aan staat is niet meteen schadelijk voor de versterker, maar je kan wel een nare knal door je speakers krijgen.
Maar een pentodeschakeling zonder enige vorm van tegenkoppeling gaan zekersteweten niet naar behoren werken met een luidspreker. De eindtrap wordt vrijwel een zuivere stroombron en dempt de impedantiepieken van de luidspreker niet meer. Als je bijvoorbeeld een tweeweg gebruikt die een stijgende impedantie heeft rond het overnamepunt (heel veel systemen hebben dat), dan kan je een overdreven midhoog en rommelige bas verwachten.
Re: triode -penthode schakelaar in DHT ROB EL84 pp ?
Als ik je zo lees zou ik 'm lekker als triode laten. Je krijgt er inderdaad wat power bij, maar beter worden dingen er niet van. Maak je voor de verkoop niet druk, de waarde van een DIY versterker wordt toch vooral bepaald door de kwaliteit van de gebruikte onderdelen (vooral de trafo's), een triode/pentode schakelaar zal je amper iets opleveren.
Anne heeft een paar posts terug precies aangegeven hoe je de schakelaar moet opnemen in je schakeling.
Anne heeft een paar posts terug precies aangegeven hoe je de schakelaar moet opnemen in je schakeling.
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: triode -penthode schakelaar in DHT ROB EL84 pp ?
Sommige ideeën, lijken leuk, maar zijn inderdaad bij nader inzien het uitvoeren niet waard. En dan is het weer goed als iemand die ff uit je hoofd praat. De hoeveelheid bedrading dwars over de schakeling leek me ook niet echt een strak plantimpert schreef: ↑vr 04 feb 2022, 11:37Als ik je zo lees zou ik 'm lekker als triode laten. Je krijgt er inderdaad wat power bij, maar beter worden dingen er niet van. Maak je voor de verkoop niet druk, de waarde van een DIY versterker wordt toch vooral bepaald door de kwaliteit van de gebruikte onderdelen (vooral de trafo's), een triode/pentode schakelaar zal je amper iets opleveren.
Anne heeft een paar posts terug precies aangegeven hoe je de schakelaar moet opnemen in je schakeling.
Re: triode -penthode schakelaar in DHT ROB EL84 pp ?
Ik heb het op mn PM Bill ook met dubbelpolig wissel schakelaar zitten en ik schakel nooit in bedrijf
Het zit onder in de versterker tussen de twee buisvoeten Zodat ik zo weinig mogelijk aan draad toe voeg
En dat werkt het na misschien 5 x omschakelen nog steeds goed
Maar als je geen schakelaar vertrouwt kun je er ook een relais voor gebruiken
Of je doetutniet
Het zit onder in de versterker tussen de twee buisvoeten Zodat ik zo weinig mogelijk aan draad toe voeg
En dat werkt het na misschien 5 x omschakelen nog steeds goed
Maar als je geen schakelaar vertrouwt kun je er ook een relais voor gebruiken
Of je doetutniet
