Pagina 1 van 4
Dynaudio Mini Esotar Reference
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 11:10
door Geenius
Ik heb toevallig nog wat Dynaudio drivers liggen en dacht: hoe verhouden deze drivers zich tot de moderne ontwerpen van de laatste tijd? Klinken deze voormalige referentie drivers net als de huidige middenklassers of zijn ze nog steeds top? Het ontwerp moet niet te ingewikkeld gaan worden, dus geen sandwich wanden en moeilijke schuine kasten. Een simpel rechthoekige, niet al te grote vloerstaande kast met een inhoud van rond de 22 liter.
Het wordt een 3-weg systeem met de volgende drivers:
Dynaudio Esotar T330-D 28mm softdome-tweeter
Dynaudio Esotar M560-D 54mm softdome-middentoner
Dynaudio 15W75-08 polypropyleen midwoofers (2 stuks per kant)

Geplaatst: vr 17 nov 2006, 11:26
door Edo
Ben benieuwd Tony, wat deze units gaan presteren. Leuk.
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 11:40
door Geenius
Edo schreef:Ben benieuwd Tony, wat deze units gaan presteren. Leuk.
Ik ook! Simulaties tot dusver geven aan dat een simpel 1e orde 3-weg serie-filter tot de mogelijkheden behoort. Van het weekend maar eens de zaag ter hand nemen.

Geplaatst: vr 17 nov 2006, 11:47
door Edo
Succes...gaat ik ook zo weer doen..even freezen...
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 12:01
door Geenius
Hier de voorlopige tekening:
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 12:02
door richardkrol
Zomaar een ideetje. De kast kan natuurlijk nog mooier worden gemaakt maar dan is 'ie niet meer zo eenvoudig. De kast lijkt moeilijk maar is poepie simpel.
Lang voorpaneel tegen een doosje aangelijmd en dan een leuke driehoek er onder. De poorten zijn geinspireerd door Wilson Benesch. Je zou zelfs een woofer aan de onderkant kunnen plakken...
Gr,
Richard
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 12:03
door richardkrol
Oops. Twee blaffers - mijn schetsje gaat dus niet op. Ik druk aan het tekenen zie ik dat Tony al goed z'n best heeft gedaan !
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 12:12
door Wowly
Dynaudio zijn zo'n mooie units..........
Wowly
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 12:55
door Geenius
richardkrol schreef:Zomaar een ideetje. De kast kan natuurlijk nog mooier worden gemaakt maar dan is 'ie niet meer zo eenvoudig. De kast lijkt moeilijk maar is poepie simpel.
Lang voorpaneel tegen een doosje aangelijmd en dan een leuke driehoek er onder. De poorten zijn geinspireerd door Wilson Benesch. Je zou zelfs een woofer aan de onderkant kunnen plakken...
Gr,
Richard
Leuk idee! Kan ik altijd nog voor een ander project bewaren!
Ik zit wel te denken om alleen aan de voorzijde pootjes te plaatsen zodat ie straks wel iets achterover helt om de boel beter "op tijd" te brengen.
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 13:23
door SSassen
Ik vind 't een leuk project, eens kijken of deze 'vintage' drivers ook vandaag de dag nog mee kunnen komen!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 17:08
door Leeuwarden
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 17:15
door Geenius
Jep, zowel de T330 als de M560 en inderdaad op zolder.

Geplaatst: vr 17 nov 2006, 17:17
door Leeuwarden
En de 15W's schaf je (op)nieuw aan?
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 17:19
door Geenius
Leeuwarden schreef:En de 15W's schaf je (op)nieuw aan?
Nee, die lagen naast de T330's en M560's!

Geplaatst: vr 17 nov 2006, 17:22
door Leeuwarden
Okee. Foto van de zolder. Nu!
Ik krijg een beetje dat "DS gevonden in een ouwe boerenschuur in Frankrijk, nieuwe accu erin en hij startte gelijk" gevoel... Kennen jullie dat?
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 17:24
door CarloPJB
Leeuwarden schreef:Okee. Foto van de zolder. Nu!
Ik krijg een beetje dat "DS gevonden in een ouwe boerenschuur in Frankrijk, nieuwe accu erin en hij startte gelijk" gevoel... Kennen jullie dat?
Dat gevoel wel.
Maar `n Franse auto die zomaar weer start na lange tijd

Geplaatst: vr 17 nov 2006, 17:37
door Geenius
Leeuwarden schreef:Okee. Foto van de zolder. Nu!
Ja, die is nu leeg natuurlijk!

Geplaatst: vr 17 nov 2006, 17:39
door Leeuwarden
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 17:54
door Marp
Volgens mij staat Jan te springen om te helpen die zolder eens op te ruimen.
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 17:59
door Leeuwarden
Ben ik snel klaar aan de foto te zien. En dan kan ik mooi naar die Dyn's gaan luisteren...
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 19:46
door KT88
CarloPJB schreef:
Maar `n Franse auto die zomaar weer start na lange tijd

Hela, oppassen hier he!

Geplaatst: vr 17 nov 2006, 20:00
door sietse
KT88 schreef:CarloPJB schreef:
Maar `n Franse auto die zomaar weer start na lange tijd

Hela, oppassen hier he!

ja, die van mij doet het zelfs zonder accu, als
ik dat wil....

Geplaatst: vr 17 nov 2006, 20:14
door Leeuwarden
sietse schreef:
ja, die van mij doet het zelfs zonder accu, als
ik dat wil....

En wat doet ie dan, Sietse?

Geplaatst: vr 17 nov 2006, 20:20
door audiomanics
Sietse heeft een netvoeding gemaakt (laten maken) voor zijn auto... Jammer dat hij niet zo'n lang verlengsnoer heeft... Gelukkig dat hij nooit zo ver rijdt...
Kees
Geplaatst: vr 17 nov 2006, 21:11
door KT88
Weinigen weten het, maar elke Eend, Dyane, Ami, LN, Visa tweecylinder en GS 4-cyl. boxer kunnen met een slinger gestart worden.