Pagina 1 van 1

Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 21:41
door collinvm
Hallo,

Ik heb 2x de volgende actieve speaker set:
Power Dynamics PD812A
https://static.bax-shop.nl/image/product/323398/911231/b17b6e9a/1485016387Power_Dynamics_PD812A_01.jpg
https://static.bax-shop.nl/image/product/323398/911231/b17b6e9a/1485016387Power_Dynamics_PD812A_01.jpg
https://www.bax-shop.nl/speakerset/powe ... ay-systeem

De ingebouwde versterker is nu voor de tweede keer stuk gegaan en wil de set nu ombouwen naar een passieve set. Alleen weet ik niet zo goed welk filter ik moet kiezen.

Ik heb de speakers doorgemeten. De bas speaker (los) is 4 ohm. De top meet 16 ohm.
Het rms vermogen van het setje is 600 Watt.

Ik heb de volgende losse versterker: Power Dynamics PDD3600. Vermogen 4 Ohm: 2x 1800W RMS

Ik heb een aantal filters gevonden maar weet niet welke ik moet kiezen.
8 ohm, 600W, 200HZ: https://www.conrad.nl/p/monacor-dnl-124 ... -8-1331524
4 tot 8ohm, 800w, 2000HZ: https://www.dennisdeal.com/products/bas ... ma_1663405

Ik hoop dat iemand met verstand van zaken mij kan helpen.

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 22:01
door OWC
Standaard filters gaan helaas niet helpen/werken.

De eerste gedachte die ik had, is waarom je in hemelsnaam naar passief wilt gaan?
Maar ik denk dat je het allemaal op 1 versterker wilt gaan aansluiten?
Dat brengt sowieso complicaties met zich mee.

De boel blijft oplazen, dan zou ik voor twee opties kiezen.

1 - Garantie, of eventueel terugbrengen. (weet niet hoe oud het setje is)
2 - Kijken of je de versterkers die er nu op zitten kun upgraden of eventueel robuuster kunt maken.

Ik weet niet of ze al aan boord zitten, maar voor optie 2 kun je bv ook een compressor/limiter gebruiken om ervoor te zorgen dat vermogen niet te hoog wordt?
Onder welk soort omstandigheden gingen de versterkers steeds kapot?

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 22:06
door collinvm
De speakerset viel buiten de garantie en de onderdelen zijn volgens de fabrikant ook niet meer te leveren. Het leek me een simpele oplossing om ze dan passief te maken :).

Ik heb het (zoem/brom) geluid dat ver versterker maakt opgenomen:
https://portavia.nl/extra/versterker.wav

Ik dacht dat er misschien een condensator kapot was en heb er een hoop vervangen maar het mocht niet baten.

De versterker is uit het niets stuk gegaan tijdens normaal gebruik op laag volume.

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 22:17
door OWC
Heb je een foto van de versterkers?

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 22:20
door collinvm
Hier een foto van de versterker printplaat
https://portavia.nl/extra/f1.jpg
https://portavia.nl/extra/f1.jpg

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 22:29
door Kappa7
De versterker in een PA speaker is altijd vragen om problemen.
Juist de betere systemen zijn allemaal actief maar wel met losse versterkers.
De versterker in de speaker krijgt teveel op zijn donder door de trillingen en het transport.
Als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een mooie PA versterker met een DSP ingebouwd en die een keer goed inregelen dan zal het waarschijnlijk wel heel veel beter gaan.
Een voorbeeld is de Crown CDi 4|300 maar er zijn ook anderen die het zelfde trukje doen.
Ook kan je er voor kiezen om een losse DSP in te zetten en dan kan je elke eind trap gebruiken die je wil.
Dus ook je bestaan de Power Dynamics maar dan moet er nog wel iets moois bij voor je tops.

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 22:39
door OWC
Kappa7 schreef:
De versterker in een PA speaker is altijd vragen om problemen.
Juist de betere systemen zijn allemaal actief maar wel met losse versterkers.
Nou ehm nee, niet bepaald :think: :think: [-X
We hadden meerdere klanten die al 10 jaar lang geen enkel probleem hadden met actieve systemen.
En dat waren in sommige gevallen toch wel echt de meest barre omstandigheden.
Alle top-merken zijn eigenlijk allemaal wel actief met geïntegreerde versterker of hebben een range met actieve systemen.
Het is ook zeker niet vragen om problemen, maar je moet wel even opletten wat je doet.

Probleem zijn ook echt niet de trillingen etc, maar bij systemen zoals deze, is de hardware gewoon ondermaats en slecht ontworpen (lees bezuinigd).
Dan wel niet expres gedaan. (ja dat komt best veel voor).

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 23:03
door Kappa7
Ach ik hoor van mijn collega's die in het podium en party werk zitten dat die geïntegreerde systemen allemaal de geest geven op een gegeven moment. Dus geen idee waar jij dat vandaan haalt maar de praktijk laat toch echt zien dat een losse versterker toch wel de betere oplossing is.

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 23:12
door OWC
Toevallig heel wat jaar voor SoundProjects gewerkt (en doe af en toe nog projectje voor ze)

Maar ook merken zoals Meyer, l'acoustics, d&b, alcons, JBL en noem het allemaal maar op (ik heb de meesten daarvan zelf gezien of aan gewerkt), hebben allemaal self-powered systemen die letterlijk uren lang en door weer- en wind staan te spelen op main-stage podiums.
Ik weet niet welke systemen die collega's gebruiken, maar de top podia waar wij mee te make hadden, hadden nooit problemen.
SoundProjects zelf was een van de pioniers op dit gebied trouwens.

Dat een losse versterker beter zou zijn, is echt broodje aap verhaal, waarschijnlijk gebaseerd op gewoon slechte en goedkope systemen.
Meestal ook verkeerd gebruikt door de mix-meneer. Die maken er helaas maar al te vaak een bende van.

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 23:13
door Kappa7
Ik weet dat er veel met l'acoustics gewerkt wordt maar nooit met de geïntegreerde systemen.
Te veel problemen, met name als er een versterker der geest geeft kan je die in een array opstelling nog wel uitwisselen.
In en geïntegreerd systeem mag je de kraan weer alles naar beneden laten halen om de defecte unit te vervangen.

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 23:36
door OWC
Als je zo'n systeem kapot krijgt doe je sowieso al iets verkeerd.
De meeste arrays zijn trouwens allemaal passief ivm met maximale gewicht dat je nog kunt/mag takelen/vliegen.
En ja, bepaalde merken hebben wat meer problemen.
Dat maakt toch niet ineens alle self-powered systemen slecht en problematisch?
Dan ga je sowieso alle nadelen van een passief-systeem voorbij (en dat zijn er ook best wel veel)


Maar goed, back on-topic.
Ik zou idd ook op zoek gaan naar een oplossing met DSP.
Probleem is wel dat je filters moet zien te achterhalen, of die zelf op meten.
Ik weet niet waar je woont @collinvm ? Er zijn hier best wat mensen die het voor je kunnen doen.
Voor een actief systeem zijn metingen ook iets makkelijker.

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: do 09 sep 2021, 13:52
door collinvm
Bedankt voor de reacties. Als ik het goed begrijp is het niet mogelijk met een crossover filter? Ook niet als ik zelf een filter (of twee) op maat maak? Ik heb ervaring met printplaatjes maken, ook etsen.

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: do 09 sep 2021, 13:57
door OWC
Ja dat kan zeker.
Is wel meer werk, en je zult alsnog moeten meten.

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: do 09 sep 2021, 14:05
door collinvm
Bedoel je het frequentiebereik van het huidige filter?

Het is dus niet zo simpel als de waarden invoeren in een calculator, de scheidingsfrequentie schatten en componenten kiezen die de belasting aankunnen? Zoals dit:
https://portavia.nl/extra/filter1.png
https://portavia.nl/extra/filter1.png
Komt van deze calculator:
https://goodcalculators.com/crossover-calculator/

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: do 09 sep 2021, 14:37
door OWC
Nee, het is niet zo simpel.
Dergelijke calculatoren zijn dan ook vrij kansloos.
(begrijp ook niet dat ze nog steeds online zijn)

Je zult echt de frequentie responsie moeten gaan meten (of laten meten) met een meetmicrofoon ed.
In welke regio zit je precies?

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: do 09 sep 2021, 15:26
door Henkjan
collinvm schreef:
Bedoel je het frequentiebereik van het huidige filter?

Het is dus niet zo simpel als de waarden invoeren in een calculator, de scheidingsfrequentie schatten en componenten kiezen die de belasting aankunnen? Zoals dit:......
in dit draadje staat e.e.a. uitgelegd waarom die calculators niet tot t juiste filter leiden:
viewtopic.php?f=6&t=14216

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: do 09 sep 2021, 19:00
door Chocomel
collinvm schreef:
Ik dacht dat er misschien een condensator kapot was en heb er een hoop vervangen maar het mocht niet baten.

De versterker is uit het niets stuk gegaan tijdens normaal gebruik op laag volume.
Werkt het voedingsgedeelte nog?
Wellicht kom je eruit met wat filmpjes hoe andere mensen schakelende voedingen en klasse-D-versterkers repareren. Anders eventueel uitbesteden. Het repareren van de versterker en uitzoeken waarom hij steeds kapot gaat, lijkt me de goedkoopste en handigste oplossing. Dan hoef je ook niet met losse elektronica te slepen.

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: do 09 sep 2021, 19:44
door OWC
Repareren is tegenwoordig helaas niet meer de goedkoopste oplossing :(

Het hangt er maar net vanaf wat eraan kapot is.
Een uurtje ben je er zo aan kwijt, met een beetje pech veel meer dan dat.
Dan ben je zo 80-200 euro verder.

Mijn persoonlijke ervaring is dat veel van dit soort versterkers echt ondermaats bemeten zijn.
Repareer je het, en gaat het later weer opnieuw kapot.
Maar wie weet is het wel iets heel erg lulligs, dat kan.

Als je wat betere foto's kunt maken, kunnen we even turen.
Zo nu op het oog lijkt het allemaal in orde, of is dat niet je eigen foto?

Onder wat voor omstandigheden is het trouwens kapot gegaan?

Re: Actieve luidspreker set ombouwen naar passief. Filter kiezen.

Geplaatst: do 09 sep 2021, 20:16
door Olaf Analogue
OWC schreef:

Onder wat voor omstandigheden is het trouwens kapot gegaan?