Pagina 1 van 12
Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: di 31 aug 2021, 14:14
door OpaBert
Ik ben gevraagd een Versterker te maken 70-100 Watt
Alweer een poosje geleden maar ga er een bouw plan voor maken
Hij komt er ongeveer zo uit te zien
Heb alles met bordkarton gebouwd kan ik nu goed inschatten of alles past en of het eventueel kleiner kan dan wel groter moet
Ik heb 2 mooie Edcor trafo,s 4200 Ω en secundair 0-4-8-16Ω
Ringkern trafo,s van ruim voldoende vermogen om 200 mA te leveren
Een trafo heb ik al wat spanningen voor gloei stuurbuis op DC en hulpspanningen eventueel inschakel vertraging
Eikenhouten planken voor de 2 raamwerken
Mijn Zwager doet het timmerwerk
Ik wil dezelfde stuurbuis en fasedraaier gebruiken op print als in de monobill 3 en de printen heb ik er ook voor
De rest zal er ook veel op lijken
Onbelast is de trafo 360 Volt AC maal 1,4= 509 Volt
Belast zal dat wel onder de 500 Volt komen
Maar B+ toch zeker elco,s van meer dan 500 volt
Denk dat ik 400 volt elco,s in serie zet met bleeders 220KΩ over de elco,s
Misschien dat ik deze printen gebruik
Zit negatief op maar 40 Volt x1,4 = 56 Volt
Schema komt er nog bij dat is in grote lijnen gelijk aan de Monobil 3 alleen geen CFB alleen NFB
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: di 31 aug 2021, 15:05
door douwebakker
Ja, dat wordt een heel avontuur Bert, hoge spanningen en forse stromen. Persoonlijk zou ik liever met ringkern UGT’s werken. Deze hebben veel minder straling en heb je ook veel minder kans op oscilleren, maar jou kennende weet je dat ook wel op te lossen. Veel succes gewenst.
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: di 31 aug 2021, 16:25
door Ah!buis
Zo, Bert heeft weer drieste (en gewichtige

) plannen
Is die uitgangstrafo met UL en op hoeveel percent ?
Met 40% tap en bijna 500V voeding komt het schermrooster niet onder 300V.Geeft grote stroompieken, weet niet of het schermrooster van die KT150 daar tegen kan.
Anne
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: di 31 aug 2021, 19:50
door Piet1950
Bij UL mag de DC spanning op het schermrooster maximaal 600V zijn. Pittig buisje dus.
Piet
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: di 31 aug 2021, 19:51
door Gerrittube
Bert,
Ik ben ook al tijden bezig met een KT150 PP project, met B+ van 600 V (volledig MOSFET gereguleerd). Met 43% UL taps heb ik dan wel 1K2 nodig naar G2, om het opgloeien van G2 te voorkomen.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen en zal het project met veel interesse volgen.
Succes!
Gerrit
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: di 31 aug 2021, 20:17
door Barry2001
Nice, volgmodus aan.
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: di 31 aug 2021, 20:40
door OpaBert
Ah!buis schreef:Zo, Bert heeft weer drieste (en gewichtige

) plannen
Is die uitgangstrafo met UL en op hoeveel percent ?
Met 40% tap en bijna 500V voeding komt het schermrooster niet onder 300V.Geeft grote stroompieken, weet niet of het schermrooster van die KT150 daar tegen kan.
Anne
Begin maar hier
Dat van dat Schermrooster had ik niet in gecalculeerd Anne
Weet geen andere manier dan weerstand er tussen Maar echt UL is het dan niet meer
Maar zien wat er van komt
Of mn spanning verlagen
Laat ik maar eerst gewoon bouwen , Dat gewicht van bordkarton valt reuze mee
En verder lezen misschien dat er een oplossing is
Bedankt Anne
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: di 31 aug 2021, 20:56
door OpaBert
Gerrittube schreef:Bert,
Ik ben ook al tijden bezig met een KT150 PP project, met B+ van 600 V (volledig MOSFET gereguleerd). Met 43% UL taps heb ik dan wel 1K2 nodig naar G2, om het opgloeien van G2 te voorkomen.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen en zal het project met veel interesse volgen.
Succes!
Gerrit
Ok Gerrit Jij bent ook niet bang uitgevallen met 600 Volt
Waarom geregeld

met mosfets
Dacht met 4K2 niet zoveel spanning nodig te hebben , maar ik zie maar Kan het niet uit rekenen
Dus maar op hoe heet het try en error ?
Maar misschien wel de enige manier om weerstanden in Schermrooster circuit te plaatsen om de stroom te begrenzen
En mn ervaringen met buizen vallen reuze mee
Ik heb in 2015 stuk of 20-30 gebruikte buizen gekocht voor 50€
KT88 en EL34 De el34 heb ik weg gegeven En van de KT88 meer dan 15 stuk of 4 kapot
De rest van de KT88 speel ik al jaaren mee 3 versterkers mee gebouwd
Die staan al weer jaren te spelen

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: di 31 aug 2021, 20:57
door OpaBert
Hoop dat het de moeite waard is Barry

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: di 31 aug 2021, 21:18
door Ah!buis
Volgens Gerrit zou bij een voeding van 600V een weerstand van 1k2 het schermrooster voldoende beschermen. Zou bij de 500V die je wil gebruiken misschien dan ook wel gaan met de 1k die je getekend hebt.
Voor R17 (47Ω) zou ik eerder 39Ω nemen voor iets meer stroom, en daarmee iets lagere anodespanning, door de 6N6P.Is een meer lineaire instelling.
Anne
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: di 31 aug 2021, 21:37
door Barry2001
OpaBert schreef:
Hoop dat het de moeite waard is Barry

Oh vast wel, weer eens wat anders, leuk

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: wo 01 sep 2021, 17:40
door PimDriessen
Dag Bert,
Mooie uitdaging, je hebt weer wat omhanden dat is altijd fijn.
Maar waar plaats jij de speaker aansluitingen?, vraag het omdat ik zelf niet precies weet wat wijsheid is in mijn ontwerp!.
De ingangsplug wil ik op de zelfde plaats zetten als in jou ontwerp maar dan aan de linkerkant, en de speaker aansluiting bij de blauwe lijn ook links, is dat een goede plaats?.
Groet,
Pim
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: wo 01 sep 2021, 17:51
door hardbats
Ik zou aansluitingen altijd op de achterkant maken. Ziet er naar mijn mening netter uit ipv aansluitingen die recht omhoog steken en er kabels over de versterker lopen. Vaak ook beter voor de stekkers dat de kabel niet meteen omgebogen wordt door zijn eigen gewicht
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: wo 01 sep 2021, 20:19
door OpaBert
PimDriessen schreef:Dag Bert,
Mooie uitdaging, je hebt weer wat omhanden dat is altijd fijn.
Maar waar plaats jij de speaker aansluitingen?, vraag het omdat ik zelf niet precies weet wat wijsheid is in mijn ontwerp!.
De ingangsplug wil ik op de zelfde plaats zetten als in jou ontwerp maar dan aan de linkerkant, en de speaker aansluiting bij de blauwe lijn ook links, is dat een goede plaats?.
Groet,
Pim
ScreenShot413.jpg
ScreenShot412.jpg
Hoi Pim
Inderdaad vlakbij je ingang eruit met RCA chassis deel , niet heel het toestel door langs 50 Hz etc
Dus vanaf Stuurrooster buis stukje kort afgeschermd snoer naar een potmeter daar vandaan naar je Geïsoleerd opgestelde RCA Chassis deel
De LS uitgang inderdaad op de achterkant op een lijn met je UGT naar beneden ook geïsoleerd opgesteld ten opzichte Gnd
Er komen daar feedback draden naar de stuurbuis Gnd en Signaal
En die 2 draden twisten want dat loopt heel je toestel door en zo pikt het zo min mogelijk op
( het is misschien allemaal spijkers op laagwater zoeken ) maar zekerheid voor alles
De 230 VAC in ook op de achterkant ook recht naar beneden van je voedings trafo naar je schakelaar of Relais Contact waarmee je de Versterker mee uitzet en dan naar de AC chassis deel
Er zijn Euro netsnoer chassis delen met een zekering er in ! Beveel ik aan
Dat scheelt weer draden met wisselspanning in je versterker en is veilig
Dat was het Pim

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: wo 01 sep 2021, 20:32
door PimDriessen
Dag Bert,
Deze gaat het worden voor de 220 volt.
Groet,
Pim
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: wo 01 sep 2021, 22:31
door peterl
Leuk project Bert, ga het volgen, ben benieuwd wat er straks uitkomt aan vermogen.
Ringkern UGT of bloktrafo's?
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: wo 01 sep 2021, 23:16
door OpaBert
@peterl:
Een EI Kern trafo EDCOR 4,2K UL naar 4-8-16 ohm
Maar het gaat erom spannen of ik de buizen met name het Schermrooster niet teveel belast met ca 480 Volt Anode spanning
Ik ga het gewoon bouwen en met een losse voedingstrafo op een regeltrafo
Zodat ik alleen de hoogspanning kan regelen
En de sturing natuurlijk en dan maar zien waar het schip strandt
Zal in de circuits ook meet weerstanden op nemen en er een DMM erop
Zodat ik alles kan zien
Is wel jammer dat met onze scopes geen ingang hebben welke los van elkaar een aarde systeem hebben
Ze zijn er wel maar dan staat er nog een nul achter de prijs wat we voor een scoop willen uit geven.
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: wo 01 sep 2021, 23:17
door OpaBert
PimDriessen schreef:Deze gaat het worden voor de 220 volt.
ScreenShot6220.bmp
Goeie meteen een schakelaar erover

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: wo 01 sep 2021, 23:22
door peterl
Is die 4,2 k wel genoeg, moet die niet rond de 5 of 6 k primair liggen, is toch bij ul dubbel?
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: do 02 sep 2021, 14:43
door OpaBert
peterl schreef:Is die 4,2 k wel genoeg, moet die niet rond de 5 of 6 k primair liggen, is toch bij ul dubbel?
Het laat toch zien wat je er op aan sluit , Mijn Kef is ook geen 8 Ωvolgens mijn impedantie meter maar 6,7 Ω
Maar dit is wat ik heb Peter, en zoals ik het bekijk is mn probleem dan met spanning op G2 40% UL Tap nog hoger bij een 5 of 6 K Trafo
Maar met KT88 kiest iedereen 5K voor PP en voor CFB 4K omdat er de CFB wikkeling er nog bij komt
Het punt is ook dat er hier op het Forum er maar een paar het Echt weten
En die willen niet samen aan een project
Dus voor dat ik ze in de kast zet en nieuwe bestel

wil ik hier toch meer zekerheid hebben Misschien dat Anne tijd Heeft
Ben aan het voedingsschema bezig Waarbij ik de Hoogspanning voorlopig op 340 VAC zet
En misschien mogelijk moet dat minder worden
Dat moet de tijd leren Ik wikkel liever iets bij of af Dan nieuwe trafo,s kopen
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: do 02 sep 2021, 14:54
door Barry2001
Je hebt dat spul toch niet op het balkon staan Bert

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: do 02 sep 2021, 15:37
door douwebakker
Dag Bert, 4,2K of 6K lijkt me niet zo relevant. Ook de 500V op het schermrooster moet volgens het datablad nog wel kunnen.
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: do 02 sep 2021, 16:02
door OpaBert
Het voorlopige schema van de voeding
Waarschijnlijk ben ik wat vergeten zoals gewoonlijk als ik iets teken

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: do 02 sep 2021, 16:16
door OpaBert
Barry2001 schreef:Je hebt dat spul toch niet op het balkon staan Bert


Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Geplaatst: do 02 sep 2021, 16:25
door OWC
OpaBert schreef:Waarschijnlijk ben ik wat vergeten zoals gewoonlijk als ik iets teken

De regelaars vinden het doorgaans prettig wanneer ze ook aan ground hangen
Waarom de keuze om voor een dikke vette grote smoorspoel te gaan, en niet een regelaar of een gyrator?
Daarnaast zou ik ook niet de DC gaan schakelen, maar de AC voor de gelijkrichtbrug.
Schakelaars die zulke hoge DC spanningen aan kunnen zijn er bijna niet.