Autonome internetstreamer

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Autonome internetstreamer

Bericht door MichaelB »

Goeiedaag, ben ik weer eens!

Aangezien Ziggo over een paar dagen stopt de analoge doorgifte van radio via de kabel en wij dat nog steeds gebruiken (is goed genoeg) ben ik opzoek naar een autonome internettuner met display.

Onze Marantz kan het ook, echter is die gratis service gestopt en kost nu $4 per jaar. Weinig idd., maar ik wil niet wéér afhankelijk zijn van een tussenpartij (vtuner.com).

Ik heb tal van onbekende merken bekeken, maar heb geen idee wat de kwaliteit is van die dingen.

Lijstje van eisen:

- Display zodat ik geen mobiel of tv nodig heb voor de bediening (voor installatie is dat prima).
- Knoppen voor selectie van de stations

Er is vast iemand hier die dit al uitgezocht heeft, toch? :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door Pjotr »

Oorzaak en gevolg ontgaat mij even. Je hebt bij Ziggo toch uitstekende digitale radio via je Ziggo set-top?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door Henkjan »

Conrad heeft iirc een redelijk assortiment internet tuners
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door Pjotr »

Klopt maar die draaien meestal ook V-tuner. Overigens zit V-tuner bij de aanschafprijs inbegrepen. Ik heb hier nog een oudere KPN internet radio in de keuken met V-tuner.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door John P »

Pjotr schreef:
Oorzaak en gevolg ontgaat mij even. Je hebt bij Ziggo toch uitstekende digitale radio via je Ziggo set-top?
Het is heel vervelend om de televisie aan te doen om van radiozender te wisselen. Er is een duitsland wel eens een high end (chrome enzo) dedicated kabeltuner op de markt geweest. Er zijn wel kastjes met <> knopjes betreffende zenderkeuze, maar ik ken er geen die ook een display heeft.
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door gnl1 »

De Quantis-qe317 die je via Ziggo als aanbieding geleverd kan krijgen?
OK voor de voorkeuzes moet je de afstandbediening gebruiken, maar hij heeft wel een display.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door ray5150 »

Dat is dus deze :
https://randapparatuur.ziggo.nl/randapp ... ails/35264

Zelf ben ik van plan om iets van een compacte FM antenne neer te zetten, maar dat moet ik nog uitzoeken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door Pjotr »

Volgens mij is die extra. Mijn vader heeft gewoon de standaard set top voor de TV van Ziggo en op het display staat dan het kanaal nummer van de radio. Set top met een tulpsnoertje aan de versterker. Je moet dus via de TV door de EPG van de radio of even een lijstje van de kanaalnummers van de radiozenders uitprinten. Dan kun je ook zonder TV afstemmen met de ab. Moet zeggen dat de kwaliteit beter is dan de overeenkomstige internet streams.

Ikzelf heb de set top van KPN (xs4all) en heb daar een losse dac aan gehangen. Waarom gaan klooien met een FM antenne?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef:
Oorzaak en gevolg ontgaat mij even. Je hebt bij Ziggo toch uitstekende digitale radio via je Ziggo set-top?
Hebben wij niet.

Heb gewoon een kaartje in de tv en dat is het.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door MichaelB »

gnl1 schreef:
De Quantis-qe317 die je via Ziggo als aanbieding geleverd kan krijgen?
OK voor de voorkeuzes moet je de afstandbediening gebruiken, maar hij heeft wel een display.
Ha! Daar heb ik dan compleet overheen gekeken!
Dit is wel een goeie dan.
Alleen geen internetradio en knoppen, dat is wel jammer. We hebben nu vaak jazz zenders aan, maar dat moet dan maar via de mobiel en streamen...
En die knoppen, tsja.

Ik ga deze bestellen en eens kijken hoe het bevalt.

Dank :goedzo:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door democles »

Een Raspberrypi met een Logitech mediaserver er op en een 5v voeding.
Bediening via ap op de telefoon.
Alle radio zenders van de wereld binnen handbereik. :lol:

Of trap ik nu een open deur in :hide:

edit,,was al opgelost zag ik :goedzo:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door Barry2001 »

Ja dan zijn er tig oplossingen, het ging TS juist om een oplossing met een display.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door Pjotr »

MichaelB schreef:
gnl1 schreef:
De Quantis-qe317 die je via Ziggo als aanbieding geleverd kan krijgen?
OK voor de voorkeuzes moet je de afstandbediening gebruiken, maar hij heeft wel een display.
Ha! Daar heb ik dan compleet overheen gekeken!
Dit is wel een goeie dan.
Alleen geen internetradio en knoppen, dat is wel jammer. We hebben nu vaak jazz zenders aan, maar dat moet dan maar via de mobiel en streamen...
En die knoppen, tsja.

Ik ga deze bestellen en eens kijken hoe het bevalt.

Dank :goedzo:
Ben benieuwd O:) Denk dat het je wel bevalt. Vraag mij alleen af of je daar voor niet een extra smartcard van Ziggo nodig hebt. Als je daar nog een eigen goede dac op aansluit heb je echt goed geluid, stuk beter dan de internet radio streams vind ik. Maar dan moet de rest ook wel op niveau zijn. Voor een simpele soundbar heeft dat niet veel nut
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door hannesie »

Barry2001 schreef:
Ja dan zijn er tig oplossingen, het ging TS juist om een oplossing met een display.
De Raspberry oplossing met een display zoals die er ook is van onze Franse vriendelijke verkopers.
De LMS is er , maar ook de Volumio variatie.
rasp.jpg
https://www.audiophonics.fr/en/network- ... 11254.html

Of deze,
https://www.audiophonics.fr/en/network- ... 15148.html
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door Barry2001 »

Ja ik ken ze, demo noemde bediening via app, vandaar.
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door gnl1 »

Deze ontvanger heeft geen slot voor een smartcard. De zenders van 801-862 zijn ongecodeerd. Dat zijn alle analoge zenders en nog wat extra.
Dus je kunt niet alle digitale radiostations ontvangen die je wel via de TV met smartcard zou kunnen ontvangen.
Zie https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door Pjotr »

gnl1 schreef:
Deze ontvanger heeft geen slot voor een smartcard. De zenders van 801-862 zijn ongecodeerd. Dat zijn alle analoge zenders en nog wat extra.
Dus je kunt niet alle digitale radiostations ontvangen die je wel via de TV met smartcard zou kunnen ontvangen.
Zie https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio
Jawel, maar die gaan wel in MPEG met 264 kbit/s over de kabel. Het is eigenlijk TV zonder beeld :mrgreen: Ziggo stopt gewoon met analoge radio.
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door gnl1 »

Kennelijk heb ik het niet duidelijk opgeschreven.
Met de Quantis ontvanger kun je alleen de niet gecodeerde zenders digitaal ontvangen (801 t/m 862).
Alle radiozenders die je op dit moment analoog kunt ontvangen zitten hier in ieder geval bij. Inderdaad omgezet naar MPEG audio in een ts jasje.
Voor de kanalen 863 t/m 902 heb je een Ziggo gecertificeerde ontvanger met smartcard nodig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door Pjotr »

Ja beetje suf dat je voor die extra zenders een gewone set top nodig hebt. Maar daar moet je ook extra voor betalen. Overigens is de kwaliteit van de digitale streams veel beter dan de FM over de kabel. De FM zenders zaten veel te dicht op elkaar gepropt en was er met veel kanalen een flinke cross modulatie.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef:
MichaelB schreef:
gnl1 schreef:
De Quantis-qe317 die je via Ziggo als aanbieding geleverd kan krijgen?
OK voor de voorkeuzes moet je de afstandbediening gebruiken, maar hij heeft wel een display.
Ha! Daar heb ik dan compleet overheen gekeken!
Dit is wel een goeie dan.
Alleen geen internetradio en knoppen, dat is wel jammer. We hebben nu vaak jazz zenders aan, maar dat moet dan maar via de mobiel en streamen...
En die knoppen, tsja.

Ik ga deze bestellen en eens kijken hoe het bevalt.

Dank :goedzo:
Ben benieuwd O:) Denk dat het je wel bevalt. Vraag mij alleen af of je daar voor niet een extra smartcard van Ziggo nodig hebt. Als je daar nog een eigen goede dac op aansluit heb je echt goed geluid, stuk beter dan de internet radio streams vind ik. Maar dan moet de rest ook wel op niveau zijn. Voor een simpele soundbar heeft dat niet veel nut
Heb hem besteld, dus van de week weten jullie ook of het bevalt :wink:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door MichaelB »

Handig, not...

Krijg dat ding binnen, denk aansluiten en gaan. [-X

Je moet deze op de tv-antenne aansluiten en dus een splitter ertussen zetten EN je hebt dan 2 extra kabels nodig om alles weer aan te sluiten.
Handig...

Heb alleen 2 splitters uit het jaar kruik liggen en 2 dunne kabels (die prima voldeden toen het nog allemaal analoog was, maar nu allang niet meer).

Ik dacht dus dat ik de oude coax van de radio kon gebruiken, dat daar óók het digitale signaal overheen zou gaan, maar nee dus.
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door gnl1 »

Je moet deze streamer op de TV coax aansluiten en de TV dan weer op de streamer, dan heb je geen extra splitter nodig.
Maar ze hadden er inderdaad beter een coax kabel bij kunnen doen ipv de tulp kabel.

Het ding valt mij alleszins mee. Weet niet hoe de 24-bits DAC klinkt omdat ik hem via TOSlink heb aangesloten.
Het geluid klinkt meestal als radio. Sommige kanalen klinken wel goed maar ik heb nog niet echt lang en aandachtig geluisterd.

Er blijken ook nog een stuk of tien lokale stations in kanalen boven de 862 te zitten. Zappen gaat snel, maar het duurt wel even voordat je geluid krijgt.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door MichaelB »

gnl1 schreef:
Je moet deze streamer op de TV coax aansluiten en de TV dan weer op de streamer, dan heb je geen extra splitter nodig.
Maar ze hadden er inderdaad beter een coax kabel bij kunnen doen ipv de tulp kabel.

Het ding valt mij alleszins mee. Weet niet hoe de 24-bits DAC klinkt omdat ik hem via TOSlink heb aangesloten.
Het geluid klinkt meestal als radio. Sommige kanalen klinken wel goed maar ik heb nog niet echt lang en aandachtig geluisterd.

Er blijken ook nog een stuk of tien lokale stations in kanalen boven de 862 te zitten. Zappen gaat snel, maar het duurt wel even voordat je geluid krijgt.
Heb hem nu ook zo aangesloten zitten, alleen moet dan wel de stekker van de streamer in het stopcontact zitten merkte ik.

Het geluid is prima, zit nu via de line-out aangesloten. Voor radio in ieder geval meer dan genoeg :goedzo:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door John P »

Kun je ook favorieten instellen zodat je niet alle zenders hoeft door te zappen?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Autonome internetstreamer

Bericht door MichaelB »

John P schreef:
Kun je ook favorieten instellen zodat je niet alle zenders hoeft door te zappen?
Ja, 8 stuks direct met knoppen op de AB te kiezen.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”