Cirkelzaagblad gezocht.

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door ray5150 »

Over enige tijd heb ik een laminaatvloer te leggen.
Nu heb ik een afkortzaag van Einhell. daar wil ik bij Ecotools een zaagblad voor gaan bestellen.
De gatmaat is 30 mm en buitendiameter 210 mm.
Nu is de keuze daar best wel ruim, en ik weet niet goed welke ik moet kiezen.
Waar moet ik op letten ? aantal tanden en tandvorm, dat soort zaken.
https://www.ecotools.nl/zaagbladen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door OpaBert »

Een met veel tandjes geeft een mooiste zaagsnede Ray
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door pappaleo »

+1
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door beijert »

Ik heb destijds voor een blad voor Trespa gekozen.

Daarna maar hbm laminaat knipper gekocht omdat het met het zaagblad aardig begon te stinken.
Wellicht vervuiling van de tanden.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door Arno »

https://www.ecotools.nl/afkortzaagblade ... 30-mm-t-60

Deze is prins. Kan je ook nog wel een aluminium profieltje mee zagen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door Arno »

https://www.ecotools.nl/hm-afkortzaagbl ... 30-mm-t-60

Ze hebben er ook een dure versie van
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door Pjotr »

Nog niet echt duur eigenlijk. Ik heb daar de 216mm versie van. Alu en PVC gaat daar ook uitstekend mee.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door Henkjan »

beijert schreef:
.... laminaat knipper ...
geeft een stuk minder stof en maakt minder herrie
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door beijert »

Enige spijt die ik heb is dat hem niet eerder gekocht heb.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door ray5150 »

beijert schreef:
Ik heb destijds voor een blad voor Trespa gekozen.

Daarna maar hbm laminaat knipper gekocht omdat het met het zaagblad aardig begon te stinken.
Wellicht vervuiling van de tanden.
Ik neem aan dat je deze bedoeld ?
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... er-plc-330
Die is met zijn 99 euro op zich niet zo heel duur, maar wel een stuk prijziger dan een cirkelzaagblad.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door ray5150 »

Arno schreef:
https://www.ecotools.nl/afkortzaagblade ... 30-mm-t-60

Deze is prins. Kan je ook nog wel een aluminium profieltje mee zagen.
Kijk, daar kan ik wat mee. :goedzo:
Arno schreef:
https://www.ecotools.nl/hm-afkortzaagbl ... 30-mm-t-60

Ze hebben er ook een dure versie van
Wat zou eigenlijk het verschil (behalve de prijs) kunnen zijn ?
Ik neem aan dat de tanden wat harder zijn oid ?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door beijert »

ray5150 schreef:
beijert schreef:
Ik heb destijds voor een blad voor Trespa gekozen.

Daarna maar hbm laminaat knipper gekocht omdat het met het zaagblad aardig begon te stinken.
Wellicht vervuiling van de tanden.
Ik neem aan dat je deze bedoeld ?
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... er-plc-330
Die is met zijn 99 euro op zich niet zo heel duur, maar wel een stuk prijziger dan een cirkelzaagblad.
Ja klopt,

Ook omdat ik hele appartementen moest gaan leggen leek mij dat wel fijn.

Wellicht is een goedkopere variant meer dan genoeg.
Laatst gewijzigd door beijert op vr 30 jul 2021, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door Arno »

ray5150 schreef:
Arno schreef:
https://www.ecotools.nl/afkortzaagblade ... 30-mm-t-60

Deze is prins. Kan je ook nog wel een aluminium profieltje mee zagen.
Kijk, daar kan ik wat mee. :goedzo:
Arno schreef:
https://www.ecotools.nl/hm-afkortzaagbl ... 30-mm-t-60

Ze hebben er ook een dure versie van
Wat zou eigenlijk het verschil (behalve de prijs) kunnen zijn ?
Ik neem aan dat de tanden wat harder zijn oid ?
Ik heb niet de indruk dat de hardheid van de tanden echt verschilt. Wat me wel is opgevallen is dat de echt goedkope bladen wel eens een beetje gaan zingen als ze wat langer draaien, na 10sec ofzo. Maar dat is op een afkorter niet echt het geval lijkt me.
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door Bean »

Verschil zit vaak in de dikte/diepte van de tanden. De duurdere bladen kun je daardoor een paar keer laten slijpen.
En inderdaad hebben de duurdere bladen vaak ook wat lasergesneden anti-zing-snedes.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door molekuul »

Henkjan schreef:
beijert schreef:
.... laminaat knipper ...
geeft een stuk minder stof en maakt minder herrie
En is zoveel handiger de knipper staat gewoon op de grond, en je doet letterlijk, knip, en klaar
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door Henkjan »

beijert schreef:
ray5150 schreef:
beijert schreef:
Ik heb destijds voor een blad voor Trespa gekozen.

Daarna maar hbm laminaat knipper gekocht omdat het met het zaagblad aardig begon te stinken.
Wellicht vervuiling van de tanden.
Ik neem aan dat je deze bedoeld ?
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... er-plc-330
Die is met zijn 99 euro op zich niet zo heel duur, maar wel een stuk prijziger dan een cirkelzaagblad.
Ja klopt,

Ook omdat ik hele appartementen moest gaan leggen leek mij dat wel fijn.

Wellicht is een goedkopere variant meer dan genoeg.
ik heb 'm bij de Karwei gekocht, halve prijs van die HBM
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door richard »

Onze ADHD youtuber:


Is het meeste aan deze kant van de plas niet te koop.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door RobertD »

Ik zaag laminaat altijd met een handzaag ... kun je tenminste ook de lange zijden mee zagen en het geeft veel minder stof dan een elektrische zaag.
Zo'n laminaatknipper heb ik weleens gehuurd bij de gamma, maar de zaag blijft mijn voorkeur houden.

De laatste keer heb ik overigens pvc-laminaat genomen. Veel stiller als je eroverheen loopt en met een stanleymes in te korten
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door markbakk »

Omdat de hele wereld laminaat legt en dat vervolgens tien jaar niet meer doet, zeg ik: haal een knipper van MP. Let wel erop dat hij breed genoeg is. Over zaagbladen is al genoeg gezegd, toch kan ik me ook voorstellen dat je deze pakt. Die kan net wat beter met trespa overweg.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door richard »

RobertD schreef:
Ik zaag laminaat altijd met een handzaag ...
Veel zaagklusjes zijn sneller te doen met een handzaag en met wat oefening minstens zo nauwkeurig.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door beijert »

markbakk schreef:
Omdat de hele wereld laminaat legt en dat vervolgens tien jaar niet meer doet, zeg ik: haal een knipper van MP. Let wel erop dat hij breed genoeg is. Over zaagbladen is al genoeg gezegd, toch kan ik me ook voorstellen dat je deze pakt. Die kan net wat beter met trespa overweg.
Die leek mij ook handig.

Bij gebruik kwam ik er achter dat ie toch behoorlijk snel vervuild. Dacht eerst dat ie bot was maar volgens mij plakt er stof uit het laminaat aan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door Pjotr »

Klopt, een goede van CMT heeft daar minder last mee maar die is wel 4x zo duur. Maar ook daar moet je eigenlijk geen laminaat mee willen zagen. Is meer bedoeld voor non-ferro en kunststof. Neem gewoon een goede kwaliteit met fijne vertanding. En niet te snel willen maar ook niet te langzaam.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door ray5150 »

Inmiddels het zaagblad van de suggestie van Arno besteld. :goedzo:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door holco »

Waarom niet gewoon een decoupeerzaag?
Zaagsnede is misschien wat minder fraai als met een cirkel zaag maar die worden in principe toch altijd door een plint afgedekt.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Cirkelzaagblad gezocht.

Bericht door beijert »

Een fatsoenlijk scherpe koevoet is in ieder geval belangrijker dan hoe de randjes er komen te zien.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”