Pagina 1 van 1

2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Geplaatst: zo 25 jul 2021, 23:54
door spinningwheels
Hoe moet ik het gaan zien als ik twee subs in een kist plaats ,
Ze geven 35.4 liter op voor een gesloten kist , Lijkt mij niet dat ik dan kast volume moet verdubbelen.
Dingen worden max zo,n 65% van de opgegeven waarde belast.
Ik zoek een strakke droge bas, geen geflubber ,maar gewoon AC/DC en soortgelijk op standje knallen met die hap.
Wat heeft een afwijking van zeg eens een min 25% op de inhoud van de kast voor een invloed.
Hieronder de specs van de subjes
Maximaal ingangsvermogen 500 Watts + 500 Watts
Nominaal ingangsvermogen 300 Watts + 300 Watts
Conus materiaal Carbon PP konus
Luidspreker frame/mand Spuitgiet aluminium behuizing
Materiaal conusophanging High-Roll Butyl Rubber
Centreerring Super lineaire centreerring
Gevoeligheid 84dB/W/m
Frequentiebereik 32Hz ~ 500Hz
Subwooferimpedantie 2Ω x 2
Afmetingen (BxHxD) 325 x 325 x 184,2mm
Minimum montagediepte 168mm
Diameter Montagegat 279mm x 0mm
Luidsprekergewicht 6900gr
Bruto Gewicht 8400gr
Magneetgewicht 2420gr
Nominale impedantie (Z) 2Ω + 2Ω
DC weerstand (Re) 1.5Ω + 1.5Ω
Resonantiefrequentie (FSO) 28,3Hz
Mechanische Q factor (QMS) 5,813
Electrische Q factor (QES) 0,55
Totale Q-factor (QTS) 0,5
Spreekspoel inductantie (LBM) 0,5mH
Force factor (BL) 6,56T/m
Peak excursion (Xmax) 5,9mm
Moving mass (MMS) 176,8gr.
Volume Accoustic Compliance (VAS) 61,03liter
Piston Area (SD) 0,049m²
Displacement 3030cc
Inhoudsvolume gesloten subwooferkist 35,4liter

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Geplaatst: ma 26 jul 2021, 9:22
door Henkjan
voor gesloten is het niet heel critisch, dus je zou het kunnen proberen. in principe is 2 woofers het dubbele volume

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Geplaatst: ma 26 jul 2021, 13:23
door Bertje
Even gesimuleerd, maar ze kunnen prima in een gesloten behuizing. 35L-45L per sub, Voor twee subs 2x dat volume.

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Geplaatst: ma 26 jul 2021, 15:05
door spinningwheels
Bertje schreef:
Even gesimuleerd, maar ze kunnen prima in een gesloten behuizing. 35L-45L per sub, Voor twee subs 2x dat volume.
Dank, Dat volume ga ik denk ik niet halen ( 70 liter) Wat zijn de negatieve effecten bij een (te) kleine kist?
Ben alles nog aan het opbouwen, dus kan nog schuiven en veranderen.

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Geplaatst: ma 26 jul 2021, 20:09
door Bertje
Minder diepgang en wat bonkerig laag , slechter impulsgedrag (te hoge Qt). Maar kijk maar wat je ter beschikking hebt aan volume...

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Geplaatst: ma 26 jul 2021, 23:57
door spinningwheels
Bedankt , ik ga meten, De subwoofer kast word de doorlopende armsteun, kan denk ik wel aardig wat verlengen tot onder dashboard en evt een paar cm hoger . Ding is een 32 cm breed dus kan al snel wat liter winnen

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Geplaatst: ma 02 aug 2021, 15:40
door spinningwheels
in hoeverre is de vorm van de kist van belang?
Ik zou de kist een heel stuk onder het dashboard door kunnen laten lopen, maar word daar dan wel een stuk(je) lager ,

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Geplaatst: ma 02 aug 2021, 20:07
door Shadow
Die is niet heel belangrijk als er maar geen grote gekoppelde ruimtes verbonden zijn door een doorgang kleiner dan de conus oppervlakte lijkt me?

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Geplaatst: ma 02 aug 2021, 21:11
door pappaleo
Niet kleiner dan de konus oppervlakte, bedoel je waarschijnlijk?

Als de doorgangen te klein worden, dan creëer je helmholz absorbers.

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 8:20
door Shadow
pappaleo schreef:
Niet kleiner dan de konus oppervlakte, bedoel je waarschijnlijk?

Als de doorgangen te klein worden, dan creëer je helmholz absorbers.
Ja! Dank voor de correctie!

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 22:09
door spinningwheels
Dank
Dan kom ik makkelijk aan de benodigde liters inhoud