2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Bericht door spinningwheels »

Hoe moet ik het gaan zien als ik twee subs in een kist plaats ,
Ze geven 35.4 liter op voor een gesloten kist , Lijkt mij niet dat ik dan kast volume moet verdubbelen.
Dingen worden max zo,n 65% van de opgegeven waarde belast.
Ik zoek een strakke droge bas, geen geflubber ,maar gewoon AC/DC en soortgelijk op standje knallen met die hap.
Wat heeft een afwijking van zeg eens een min 25% op de inhoud van de kast voor een invloed.
Hieronder de specs van de subjes
Maximaal ingangsvermogen 500 Watts + 500 Watts
Nominaal ingangsvermogen 300 Watts + 300 Watts
Conus materiaal Carbon PP konus
Luidspreker frame/mand Spuitgiet aluminium behuizing
Materiaal conusophanging High-Roll Butyl Rubber
Centreerring Super lineaire centreerring
Gevoeligheid 84dB/W/m
Frequentiebereik 32Hz ~ 500Hz
Subwooferimpedantie 2Ω x 2
Afmetingen (BxHxD) 325 x 325 x 184,2mm
Minimum montagediepte 168mm
Diameter Montagegat 279mm x 0mm
Luidsprekergewicht 6900gr
Bruto Gewicht 8400gr
Magneetgewicht 2420gr
Nominale impedantie (Z) 2Ω + 2Ω
DC weerstand (Re) 1.5Ω + 1.5Ω
Resonantiefrequentie (FSO) 28,3Hz
Mechanische Q factor (QMS) 5,813
Electrische Q factor (QES) 0,55
Totale Q-factor (QTS) 0,5
Spreekspoel inductantie (LBM) 0,5mH
Force factor (BL) 6,56T/m
Peak excursion (Xmax) 5,9mm
Moving mass (MMS) 176,8gr.
Volume Accoustic Compliance (VAS) 61,03liter
Piston Area (SD) 0,049m²
Displacement 3030cc
Inhoudsvolume gesloten subwooferkist 35,4liter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Bericht door Henkjan »

voor gesloten is het niet heel critisch, dus je zou het kunnen proberen. in principe is 2 woofers het dubbele volume
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Bericht door Bertje »

Even gesimuleerd, maar ze kunnen prima in een gesloten behuizing. 35L-45L per sub, Voor twee subs 2x dat volume.
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Bericht door spinningwheels »

Bertje schreef:
Even gesimuleerd, maar ze kunnen prima in een gesloten behuizing. 35L-45L per sub, Voor twee subs 2x dat volume.
Dank, Dat volume ga ik denk ik niet halen ( 70 liter) Wat zijn de negatieve effecten bij een (te) kleine kist?
Ben alles nog aan het opbouwen, dus kan nog schuiven en veranderen.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Bericht door Bertje »

Minder diepgang en wat bonkerig laag , slechter impulsgedrag (te hoge Qt). Maar kijk maar wat je ter beschikking hebt aan volume...
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Bericht door spinningwheels »

Bedankt , ik ga meten, De subwoofer kast word de doorlopende armsteun, kan denk ik wel aardig wat verlengen tot onder dashboard en evt een paar cm hoger . Ding is een 32 cm breed dus kan al snel wat liter winnen
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Bericht door spinningwheels »

in hoeverre is de vorm van de kist van belang?
Ik zou de kist een heel stuk onder het dashboard door kunnen laten lopen, maar word daar dan wel een stuk(je) lager ,
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Bericht door Shadow »

Die is niet heel belangrijk als er maar geen grote gekoppelde ruimtes verbonden zijn door een doorgang kleiner dan de conus oppervlakte lijkt me?
Laatst gewijzigd door Shadow op wo 04 aug 2021, 8:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Bericht door pappaleo »

Niet kleiner dan de konus oppervlakte, bedoel je waarschijnlijk?

Als de doorgangen te klein worden, dan creëer je helmholz absorbers.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Bericht door Shadow »

pappaleo schreef:
Niet kleiner dan de konus oppervlakte, bedoel je waarschijnlijk?

Als de doorgangen te klein worden, dan creëer je helmholz absorbers.
Ja! Dank voor de correctie!
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

Re: 2 subs in een kist , wat met de kastinhoud

Bericht door spinningwheels »

Dank
Dan kom ik makkelijk aan de benodigde liters inhoud
Plaats reactie