Pagina 1 van 1
Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: za 24 jul 2021, 18:40
door Boxman
Ik heb een setje Vifa Basis 2.0 op de kop getikt, naast mijn originele zelfgebouwde Basis 95 set van Speakerland een jaar of 15 geleden.
Als ik van deze gevonden bouwtekening uitga:
https://old-fidelity-forum.de/thread-18347.html
En dan specifiek dit plaatje:
![BiHpD9jh.jpg (98.2 KiB) 767 keer bekeken [img]https://i.imgur.com/BiHpD9jh.jpg[/img]](./download/file.php?id=174824&t=1)
- [img]https://i.imgur.com/BiHpD9jh.jpg[/img]
.. Dan zit de demping in mijn kast compleet anders. De rest van de opbouw is helemaal gelijk aan de bouwtekening, zelfde units, hardwired filter, maar de originele bouwer heeft overal, echt OVERAL, tegen elke wand, dikke witte BAF dempingsmatten geplakt.
Ik vind ze terug aan alle wanden van de bovenste sub, bovenwand van de tweeter, ook achterin de kast achter het Briggs filter over de hele achterkant en zijkant - overal. Bovenste compartiment van de middentoner waar die 2 rollen horen, ook gewoon alle wanden bekleed.
Heeft iemand de instructies van Speakerland of nederlandse bouwinstructies voor de Basis 2.0 waaruit blijkt dat dit de correcte manier van bouwen is? Of was dit een gevalletje "Ik ben ook zelfbouwer dus ik weet het beter dan de ontwerper" geweest?
Weet iemand welke materialen er bedoeld worden in het bovenstaande plaatje voor de dempingsmatten, als ik de demping zelf wil aanpassen naar wat de bouwtekening zegt?
Edit: Inmiddels ook een stukje pasta tussen al die wattering uitgevist, haha. Lijkt me steeds meer op een beunhaas die dacht "meer demping is meer beter" en die hele kast vol heeft geramd.
Re: Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: za 24 jul 2021, 20:52
door Henkjan
hoi, welkom hier!
Re: Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: zo 25 jul 2021, 10:18
door SARK
Elektuur Special - HiFi-Luidsprekers 3 (1988) schreef:De demping voor de middentoner (bovenin de kast) bestaat uit een wandbekleding van Pritex, de overgebleven ruimte wordt opgevuld met ruim 100g schapewol die uit elkaar geplozen wordt alvorens ze in de kast wordt gestopt.
De kunststoffen pot voor de DM-760 wordt gevuld met circa 40 g wol.
De "gesloten" kast voor de hoogste woofer krijgt een demping die bestaat uit een Pritex-bekleding op zijpanelen, boven- en onderwand.
De achterzijde met de gaten wordt voorzien van een laag polyesterwatten.
Bij een te sterke basweergave worden de gaten geheel of gedeeltelijk extra gedempt door een dikkere laag watten over de gaten te plaatsen. Het overige gedeelte van de kast, de basreflex-behuizing, wordt voorzien van noppenschuimplaten aan zijwanden, achterwand, de onderzijde van de middentonerbehuizing en de bovenkant van het basreflex-paneel. Eventueel kan men hiervoor ook BAF-wadding nemen.
Re: Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: zo 25 jul 2021, 10:40
door Boxman
Super, dankjewel! Alle delen zijn door de bouwer met BAF bekleed, ik ga even pritex halen dus

Re: Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: ma 26 jul 2021, 21:05
door Boxman
SARK schreef:Elektuur Special - HiFi-Luidsprekers 3 (1988) schreef:De demping voor de middentoner (bovenin de kast) bestaat uit een wandbekleding van Pritex, de overgebleven ruimte wordt opgevuld met ruim 100g schapewol die uit elkaar geplozen wordt alvorens ze in de kast wordt gestopt.
De kunststoffen pot voor de DM-760 wordt gevuld met circa 40 g wol.
De "gesloten" kast voor de hoogste woofer krijgt een demping die bestaat uit een Pritex-bekleding op zijpanelen, boven- en onderwand.
De achterzijde met de gaten wordt voorzien van een laag polyesterwatten.
Bij een te sterke basweergave worden de gaten geheel of gedeeltelijk extra gedempt door een dikkere laag watten over de gaten te plaatsen. Het overige gedeelte van de kast, de basreflex-behuizing, wordt voorzien van noppenschuimplaten aan zijwanden, achterwand, de onderzijde van de middentonerbehuizing en de bovenkant van het basreflex-paneel. Eventueel kan men hiervoor ook BAF-wadding nemen.
Waar heb je deze quote vandaan? Ben benieuwd naar de rest van de informatie over de Basis 2.0 die daar wellicht te vinden is. De zoekfuncties leveren niets op, google evenmin.
Re: Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: ma 26 jul 2021, 22:40
door VintageHarry
Die quote komt uit de Elektuur Special - HiFi-Luidsprekers 3 (1988) zo te zien, dat staat er tenminste boven

. Die zul je online wellicht niet tegenkomen, maar wel in je eigen kast als je een abonnement had en niets hebt weggegooid.
Re: Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: ma 26 jul 2021, 23:29
door Boxman
Ik nam eerder aan dat dat iemands nickname was, de Basis 2.0 bestond in 1988 nog niet

Re: Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: ma 26 jul 2021, 23:36
door OWC
Boxman schreef:Ik nam eerder aan dat dat iemands nickname was, de Basis 2.0 bestond in 1988 nog niet

De Vifa Basis 2.0 staat bij mij toch ook ECHT in 1988 editie van de Elektuur Special.
Dus kennelijk bestond die toch wel.
Re: Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: di 27 jul 2021, 1:08
door Boxman
Ben ik dan in de war met welke versie wanneer uitgekomen is?
Voor zover ik weet is er een:
Vifa Basis 1.0, met de middentoner in het midden (
klik)
Vifa Basis '95, lijkt me uit 1995? Die had ik al (
klik)
Vifa Basis 2.0, opvolger van Basis '95 (
Klik)
Dan lijkt me dat de 2.0 na '95 is ontworpen? Heel frappant! De middentoner zit bij de Basis 2.0 wel bovenin en bij de Basis 1.0 in het midden, dus de beschrijving komt dan wel weer meer overeen met de 2.0. Wie lost het mysterie op?
Heb je foto's van dat magazine? Ik ben echt reuze benieuwd nu

Re: Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: di 27 jul 2021, 3:12
door Marp
Boxman schreef:de Basis 2.0 bestond in 1988 nog niet

Specifiek dit plaatje onderschrijft het door Sark en OWC vermelde jaartal.
Dus:
Vifa Basis 1.0 (1986), publicatie in
Elektuur Special: HiFi-Luidsprekers 1 Elektor Plus 4 (Duitsland)
Vifa Basis 2.0 (1988), publicatie in Elektuur Special:
HiFi-Luidsprekers 3
Vifa Basis 95 (1994), publicatie in Elektuur Special:
HiFi-Luidsprekers 9
Re: Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: di 27 jul 2021, 7:05
door SARK
Boxman schreef:Waar heb je deze quote vandaan? Ben benieuwd naar de rest van de informatie over de Basis 2.0 die daar wellicht te vinden is. De zoekfuncties leveren niets op, google evenmin.
Zoals in de tekst staat .... uit de Elektuur Special - HiFi-Luidsprekers 3 (1988)

en ja, de Basis 2.0 bestond al in '88
Re: Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: di 27 jul 2021, 11:40
door Boxman
Dan zat ik er helemaal naast! Ik heb altijd gedacht dat de 2.0 de opvolger van de '95 was! Thanks!
Re: Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: wo 05 nov 2025, 0:58
door Henkjan
Marp schreef: ↑di 27 jul 2021, 3:12
Vifa Basis 1.0 (1986), publicatie in Elektuur Special: HiFi-Luidsprekers 1
bijna goed.... jaar klopt, maar t was een Duitse special
zie
viewtopic.php?p=2117759#p2117759
Re: Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: vr 14 nov 2025, 19:43
door audioruud
Ik kan wel verklaren waarom die Basis vol zat met BAF.
Vroeger, voordat ik in 1996 verder ging met Speakerland werd bij ieder bouwpakket het goedkope BAF gratis meegeleverd,.
De Pritex was tegen meerprijs (Was toen al duur).
Ik heb daar meteen een eind aan gemaakt. Je doet het goed of je doet het niet.
Voordeel van de BAF is wel dat het niet vergaat, zoals de Pritex na verloop van jaren ook doet.
Net als ferrofluid, en rolranden. Het is mij ook een raadsel waarom zoveel mensen met die hele oude onderdelen nog aan de slag willen.
Maar ieder zijn meug.
Groeten,
Ruud Jansen
Re: Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: vr 14 nov 2025, 20:05
door Olaf Analogue
audioruud schreef: ↑vr 14 nov 2025, 19:43
Net als ferrofluid, en rolranden. Het is mij ook een raadsel waarom zoveel mensen met die hele oude onderdelen nog aan de slag willen.
Omdat Ferrofluid en rolranden prima te vervangen zijn en dan heb je voor een heel laag bedrag heel veel luidspreker.
Het geeft veel voldoening om dit soort luidsprekers op te knappen, leuke betaalbare bezigheid met veel resultaat.
Re: Vifa Basis 2.0 - demping compleet anders dan tekening
Geplaatst: vr 14 nov 2025, 20:21
door Shadow
Het is net als met klassieke auto's; sommige mensen vinden het leuk om daarin te rijden, sommige mensen vinden het sleutelen eraan het leukste. Meestal trouwen die 2 mensen...