lm1876 (gainclone) ampje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

lm1876 (gainclone) ampje

Bericht door b_force »

Zo, ik dacht fftjes de laatste dingen te fixen voor mijn pc ampje, eentje gebaseerd op de lm1876.

Nu waren er al een aantal lompe dingen die ik over het hoofd had gezien (lezen is ook een vak :( )

Maargoed die zijn nu allemaal gemaakt.
Het kwam er op neer dat ik de eerste keer een leuk rook pluimpje van mijn print zag :(.
(iets met verkeerde draden van de voeding aansluiten, waardoor ik dus fftjes lekker 230 ging kortsluiten, doh !!!)

nu doet de voeding het helemaal, alleen als ik de print doormeet, met mijn multimeter, meet ik overal een verbinding (krijg ik overal een piepje te horen) bij + naar - naar ground (welke ik ook daar van pak).
Tevens een waarde van iets van 10ohm en 6,5ohm te zien.

Dus is dit een elco die toch niet meer leeft, mm zit net naar et schema te kijken en opzich kan dat niet..
Kan enkel een capje zijn..

Of is de chipamp naar zijn mallemoeren ?

het betreft dit schema
http://sound.westhost.com/project72.htm

Overigens was er dus een rookpluimpje te zien, maar ik zie geen schade aan de print. Vind ik ook vrij apart..
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb de ballen verstand van electronica. maar toen er bij mijn cassettedeck een rookpluimje te zien was kwam dat van een cap.....
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

dat was mijn gedachte ook, maar als je naar et schema kijkt, kan er volgens mij niet echt veel kapot gaan aan caps, omdat die allemaal bij en 'line-level"zitten.

misschien dat de 47uF nog door kan zijn gegaan ?

iemand anders iedeen ?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik vermoed dat inderdaad je chip amp al aan blanes is .. Electronica: snel en onbetrouwbaar.. Halfgeleiders hebben doorgaans nog geen microseconde nodig om het tijdelijke voor het eeuwige om te ruilen..
(een buisje bijna zo snel, als hij valt.. )
Als je de plus en min van de chip los neemt zul je vermoedelijk niet zo'n lage weerstand meer meten op je printje..

Kees
JuuL

Re: lm1876 (gainclone) ampje

Bericht door JuuL »

b_force schreef:
Nu waren er al een aantal lompe dingen die ik over het hoofd had gezien (lezen is ook een vak :( )
En de zekering "vergeten"? Of was deze wel stuk? (halfgeleiders zijn vaak sneller dan zekeringen)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm wordt vrees ik dan toch chipamp vervangen.

Ik had enkel een zekering voor de trafo staan (dus op de 230) dit was een ultra fast automatische vliegtuig zekering (gehad van een huisgenoot :P ).
Die klapte dus ook razend snel door. (gelukkig kan je die dingen weer inschakelen :P )

Gelukkig heb ik nog een chipampje liggen hier.
Desolderen is alleen rot, maargoed wel te doen. Vreemde is alleen dat er niks aan de chipamp te zien is.

(wel zonde, 6 euro naar de knoppe :? )
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

probleem opzich gevonden. Mogelijk zou het ook de koelpasta kunnen zijn, weet ik niet zeker.

ik zou jullie fftjes verblijden met een paar mooie shots :P

(et zijn brakke pics, maargoed)

before:

Afbeelding

tijdens : :P

Afbeelding

Afbeelding

eeehm oops dus :P

waarom ik denk dat het de koelpasta is :

Afbeelding

maar aan de andere kant vreemd, want ik meet dus niks door de koelpasta zelfs, ik vind het maar een vreemd verhaal.
Maargoed ik vrees dus dat er weinig over is van mijn lmpjes, dus desolderen en een nieuwe erop en weer een kruisje slaan :P
JuuL

Bericht door JuuL »

De LM wel isoleren tov het koellichaam, denk aan het schroefje.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

JuuL schreef:
De LM wel isoleren tov het koellichaam, denk aan het schroefje.
Het is geen metalen behuizing van die LM, maar volgens mij heb ik nog wat liggen...

(ik meet dus ook geen kortsluiting ergens naar toe ofzo)
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Koelpasta (die witte zooi) kan heel goed geleiden... je moet er dan wel zelf eerst een draad doorheen trekken..
Het enige wat koelpasta geleidt is de warmte. Je moet het ook heeeeeel sumier gebruiken (het is eigenlijk alleen bedoeld om oppervlakte-oneffenheden op te vullen..
Isoleren moet je echt met een plaatje doen (als je moet isoleren dan )

Kees
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

:P, I know, alleen er zijn 2 dingen die ik dan niet snap

1 - als ik met mijn multimeter meet, meet is dus geen geleding.
2 - waarom moet er geïsoleerd worden als de behuizing niet geleid ? (dus stroom geleid)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
Koelpasta (die witte zooi) kan heel goed geleiden... je moet er dan wel zelf eerst een draad doorheen trekken..
Kees
Die witte standaard geleidt idd alleen warmte en geen stroom. Maar pas op, die grijze of metaalkleurige die meestal voor PC's gebruikt wordt (tussen de CPU en de koeler) geleidt wis en waarachtig wel vij goed stroom!

Overigens, is het nu wel zo slim om dit soort spektakel op het forum te zetten als je nog wilt solliciteren als audioreparateur? Of ben je aan het oefenen? :P :lol: 8)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

een mens maakt wel eens foutjes toch ? :P
Er zat idd van dat metaalachtige spul onder ,ik had gister avon... ehm nacht niks anders bij de hand.
We gaan eens opzoek naar wit spul (mmz klinkt dubieus)

En anders hebben we nog wel wat anders liggen denk ik.

na, een tijdje zie je soms door de bomen ook et bos niet meer, en dan vraag ik het liever. (en meestal zeggen mensen dan ook wat ik dacht, tis enkel voor controle)

En spektakel heeft iedereen weleens op z'n tijd, dat hoort er bij :P, dat houdt et spannend :) :wink:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
En spektakel heeft iedereen weleens op z'n tijd, dat hoort er bij :P, dat houdt et spannend :) :wink:
Uhmmm... niet altijd. Op het moment werk ik met 300V Li-Ion batterijen die makkelijk zo een een paar honderd ampères ophoesten. Dat is toch echt 3x kijken en 3x nadenken voor je wat doet. Toch maar liever geen spektakel met die dingen. ;)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

nou, hoewel ? :lol: 8) .

Nee je hebt gelijk, maargoed ben hier gister laat in de avond mee begonnen, was niet echt een goed idee misschien :P. (normaal gaan we ook iets preciezer te werk)

Ben nu weer de 2e lm1876 aan et monteren, en dadelijk (zoals gewoonlijk eigenlijk) een dubbel check doen :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
nou, hoewel ? :lol: 8)
Ja, zijn leuke dingetjes om een ampje mee te voeden :)
JuuL

Bericht door JuuL »

Pjotr schreef:
b_force schreef:
Uhmmm... niet altijd. Op het moment werk ik met 300V Li-Ion batterijen die makkelijk zo een een paar honderd ampères ophoesten. Dat is toch echt 3x kijken en 3x nadenken voor je wat doet. Toch maar liever geen spektakel met die dingen. ;)
Leuk bommetje :shock:
JuuL

Bericht door JuuL »

b_force schreef:
en dadelijk (zoals gewoonlijk eigenlijk) een dubbel check doen :)
Plaats dan ook die 1A zekeringen (secundair). Want heb het idee dat je een grote zekering hebt nu
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ok, opzich werkt alles inde zin van, er is geen rook te zien.
Ik heb alleen enkel 21V DC op mijn output staan, niet helemaal goed dus. De vraag is waar die vandaan komt ?
JuuL

Bericht door JuuL »

Zijn je beide voedingen aanwezig? (bij de chip ff meten)
indoubt

Bericht door indoubt »

Welk schema gebruik je eigenlijk?

De link die je geeft verwijst naar een LM 1875 en je gebruikt een 1876, de verschillen zijn misschien niet zo groot maar je hebt wel een hoop meer pinnetjes om op te letten
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik weet dat et over de 1875 is, maargoed gewoon dubbel bouwen dan.

Beide voedingen haal ik van 1 trafo af, dus dat klopt
(ze zijn ook correct aangesloten)

Of bedoel je dat niet ?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ok, we hebben geluid (ik was vergeten een terug koppeling te maken, doh !!!, konden we van te voren natuurlijk ook wel verzinnen)

Er is alleen nog 1 maar. Er komt geluid uit, maar heel zacht en overstuurd.
Dat is dus het volgende probleem.
Maar ik ga nu eerst maar tukken, dat lijkt me beter, morgen weer een dag :)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Hmm ja, klinkt allemaal erg bekend.

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. Namelijk, ik gebruikte een LM3876 met het idee dat er geen verschil (qua pootjes) in vergelijking met de LM3875, waar ik het schema van gebruikte. Verschil is echter dat een LM3876 (en LM1876) een mute functie hebben, op welk pootje weet ik even niet. Het werd mij afgeraden om die chip dus nogmaals te gebruiken, is ook geen ramp, ze waren toch allebei kapot.

Daarnaast spreek je over "rook van de printplaat". Hmm, uit de printplaat komt geen rook. Uit een elco ook niet, daar komt (alsie kapot gaat) een smerig bruin goedje uit en je hoort 'm ook sputteren. Een chip echter, en ik heb het zelf 2 keer mogen mee maken, daar komt wel rook uit. Ik denk dus dat je chip kapot is.

Verder is het heel erg belangrijk dat je de chip goed isoleerd van zijn metalen koellichaam, want dat koellichaam is weer verbonden met jou chassis en die is weer verbonden met je aarde. Bij de LM*785/6 is het zo dat het koelplaatje aan de achterkant, bij de ongeplastificeerde versie, gelijk staat aan de DC-. Kortsluiting dus als je dat verkeerd aansluit.
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Digidoo schreef:
Hmm ja, klinkt allemaal erg bekend

Daarnaast spreek je over "rook van de printplaat". Hmm, uit de printplaat komt geen rook. Uit een elco ook niet, daar komt (alsie kapot gaat) een smerig bruin goedje uit en je hoort 'm ook sputteren. Een chip echter, en ik heb het zelf 2 keer mogen mee maken, daar komt wel rook uit. Ik denk dus dat je chip kapot is.
Nou, uit een elco komt wel degelijk rook; op mijn stage plaats was ik een apparaat aan het repareren. Op een gegeven moment was ik met de multimeter iets aan het meten waardoor ik per ongeluk iets kortsloot, dat heb ik geweten. De hele technische dienst zat onder de rook, dat ding bleef maar spuiten! ( condensator ) kan ook, weet overigens het verschil ook niet. Maar inderdaad, als hij definitief kapot is komt er inderdaad een viezig bruin papiersel uit of de bovenkant is opgezwollen (?).
Plaats reactie