Pagina 1 van 1
Wat kan ik met deze buizen?
Geplaatst: vr 16 jul 2021, 17:56
door democles
Kreeg gisteren twee voor mij onbekende buizen uit 1944.
Heeft iemand hier ooit iets mee gebouwd?
Kon weinig vinden op het net.
Is volgens mij een enkele triode met top aansluiting voor Anode en Rooster.
Gloeit indirect op 6,3v 200mA.
Re: Wat kan ik met deze buizen?
Geplaatst: vr 16 jul 2021, 18:28
door OpaBert
Leuk ding
Lijkt me leuk als een stuur buisje op HF
Rooster aan de onderkant HF spoel met koppelling aan de bovenkant
Lijkt me de moeite waard om uit te zoeken wat het is Staat er een Jan nr op misschien?

Op ebay was de eerste link
E1148 E-1148 Hytron CV6 DET20 WW11 New Old Stock Valve Tube 1pc
Twwede
https://nzvrshome.files.wordpress.com/2 ... ygones.pdf
http://www.r-type.org/pdfs/cv1135.pdf
Mijn Engels is niet goed genoeg en ik begrijp dat hij ontwikkelt is voor VHF en dat de frequentie te hoog was om hem te gebruiken en dat de vervanger de 6J5 is
Dus als stuurbuis in je versterker misschien als Fasedraaier

Re: Wat kan ik met deze buizen?
Geplaatst: za 17 jul 2021, 16:39
door audiomanics
Daar heb ik nog een doos vol van.. Zelfs een leuke voorversterker mee gemaakt
viewtopic.php?f=7&t=5083&hilit=E1148
Kees
Re: Wat kan ik met deze buizen?
Geplaatst: zo 18 jul 2021, 14:20
door democles
Bedankt Kees
Was er al bang voor dat dit buisje alleen voor HF geschikt was,niet dus

Re: Wat kan ik met deze buizen?
Geplaatst: zo 18 jul 2021, 15:39
door OWC
democles schreef:Bedankt Kees
Was er al bang voor dat dit buisje alleen voor HF geschikt was,niet dus

De meeste HF buizen kun je ook wel voor LF gebruiken.
Ze zijn alleen soms nogal hitsig, dus soms moet je wel even wat aandacht besteden om ze niet te laten oscilleren.
Ook zijn ze niet allemaal even lineair natuurlijk.
Re: Wat kan ik met deze buizen?
Geplaatst: di 20 jul 2021, 22:59
door OpaBert
One World Concepts schreef:democles schreef:Bedankt Kees
Was er al bang voor dat dit buisje alleen voor HF geschikt was,niet dus

De meeste HF buizen kun je ook wel voor LF gebruiken.
Ze zijn alleen soms nogal hitsig, dus soms moet je wel even wat aandacht besteden om ze niet te laten oscilleren.
Ook zijn ze niet allemaal even lineair natuurlijk.
Dat hitsig zijn is wel mijn ervaring met Transistors
Een Vhf transistor vlinder transistor worden ze door sommige genoemd in een 0-30 mHz schakeling heeft aan een 100 mW aan sturing nodig en Watten op VHF
Maar met Buizen heb ik dat nog niet ervaren
Nou is een Tor een stroom versterker met een heel lage weerstand en Buis Spanning versterker
En wat mij ook daar aan is opgevallen dat als je een vlinder tor een keer harder hebt laten werken als bedoeld
Moet je meer sturing geven om weer het zelfde uitgangs vermogen te verkrijgen
Maar we hadden het over buizen Dwaal weer af
