Pagina 1 van 2
Pro-ject Perspective
Geplaatst: di 06 jul 2021, 21:35
door Shadow
Ik heb recent een Pro-Ject Perspective draaitafel gekocht;
Prachtige speler met Goldring Eroica mc element erbij;
Het ding is nog eens door de immer objectieve tester van Hifi.nl aan de tand gevoeld;
https://www.google.com/amp/s/hifi.nl/am ... ertje.html
En mijn exemplaar stond al ff stil
Plus hij woonde in een rookhol, niet te zuinig, stof, nicotine, alles in een mooie koek verzameld op plaatsen waar zo 1-2-3 geen doekje bij kon.
Van het weekend hem maar eens uit elkaar gepakt en vanavond met een overdaad aan glassex de bodemplaat maar eens te lijf gegaan:
Het loopwerk hangt los op veerpootjes en wordt door een staafje in hele dikke siliconen olie 'gedempt', dit staafje kun je in diepte afstellen om de demping af te stellen. Erg mooi systeem, ware het niet dat de olie bij mij erg onder peil staat

even zoeken leert dat dit olie met een viscositeit van 500.000 centiStoke hoort te zijn, te vinden bij iedere modelbouwshop als differentiëel olie voor rc auto's.
Dit moet nog schoon;
Verder is de voeding een hele simpele muurwrat, misschien is daar nog wel winst te boeken. De phonotrap is voorlopig een Pro-Ject phono box S, tzt komt daar ook nog wat mooiers voor natuurlijk
Nu ik hem toch open heb twijfel ik om gelijk de bedrading in de toonarm te vernieuwen?
Wordt vervolgd

Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: di 06 jul 2021, 22:08
door Kappa7
Het loont wel om nog wat aan de motorsturing te doen.
Pro-ject heeft daarvoor de speed Box gemaakt.
Maar zo ver ik het begrijp is dat puur en frequentie regelaar en is de motor AC geregeld.
Ik heb daar in het verleden wel naar gezocht en zijn ook nog wel ontwerpjes voor te vinden die zelf te bouwen zijn.
Een van de voordelen is dat het schakelen tussen 33 en 45 rpm wat makkelijker gaat.
Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: di 06 jul 2021, 22:17
door Shadow
Kappa7 schreef:Het loont wel om nog wat aan de motorsturing te doen.
Pro-ject heeft daarvoor de speed Box gemaakt.
Maar zo ver ik het begrijp is dat puur en frequentie regelaar en is de motor AC geregeld.
Ik heb daar in het verleden wel naar gezocht en zijn ook nog wel ontwerpjes voor te vinden die zelf te bouwen zijn.
Een van de voordelen is dat het schakelen tussen 33 en 45 rpm wat makkelijker gaat.
Het schakelen tussen 33 en 45 is nu een kwestie van de complete motor uitwisselen
Wie dat verzonnen heeft

Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: di 06 jul 2021, 22:19
door dre
Snaar omleggen toch?
Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: di 06 jul 2021, 22:21
door Shadow
Nee, snaar eraf, stekker uit de motor, schroef onder het plateau los, motor eraf, motor met 45rpm poelie pakken, op het plateau zetten, vastschroeven, snaar erom, stekker erin, klaar.
Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: di 06 jul 2021, 22:23
door VintageHarry
Makkie dus

Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: di 06 jul 2021, 22:24
door dre
Dan maar je collectie uitdunnen.

Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: di 06 jul 2021, 22:24
door Barry2001
Ik zou de snaar dan ook vervangen Joram. Niet vanwege dat 45/33 verhaal, maar helemaal omdat ‘ie
zo lang heeft stilgestaan.
Bedrading toonarm vervangen kun je je afvragen, zo oud dat dit slijtage vertoond is ‘ie niet. Tenzij de bedrading standaard al niet best is.
Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: di 06 jul 2021, 22:27
door Shadow
Barry2001 schreef:Ik zou de snaar dan ook vervangen Joram.
Die was gatenkaas, heb al 2 nieuwe liggen
Barry2001 schreef:
Bedrading toonarm vervangen kun je je afvragen, zo oud dat dit slijtage vertoond is ‘ie niet. Tenzij de bedrading standaard al niet best is.
Ik vind het rommel om te zien en voelen

Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: di 06 jul 2021, 22:28
door Kappa7
Dat is wel heel bijzonder, meestal is een een poelie met 2 schijven waarbij je alleen de riem hoeft om te leggen.
In dat geval is de motorsturing zeker aan te raden.
Kwestie van een andere frequentie naar de motor sturen en klaar ben je.
Alleen wel even goed kijken naar je motor.
Er is een model met AC maar ook met DC.
In het laatste geval zal je nog een keer de motor moeten wisselen
Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: di 06 jul 2021, 22:40
door Shadow
Dit zijn AC motoren.
Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: di 06 jul 2021, 23:00
door Barry2001
Shadow schreef:Barry2001 schreef:Ik zou de snaar dan ook vervangen Joram.
Die was gatenkaas, heb al 2 nieuwe liggen
Barry2001 schreef:
Bedrading toonarm vervangen kun je je afvragen, zo oud dat dit slijtage vertoond is ‘ie niet. Tenzij de bedrading standaard al niet best is.
Ik vind het rommel om te zien en voelen

Vervangen dan, nu je toch bezig bent. Kun je er een beetje bij?
Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: di 06 jul 2021, 23:11
door Shadow
Ik hoop het, we gaan het zien

Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 0:32
door Kappa7
Mooi dat zijn wel de betere.
Mocht je nog wat toonarm bekabeling nodig hebben, ik heb nog wat vd Hull kabel liggen, wil ik je wel toe sturen.
Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 6:53
door Shadow
Kappa7 schreef:
Mooi dat zijn wel de betere.
Mocht je nog wat toonarm bekabeling nodig hebben, ik heb nog wat vd Hull kabel liggen, wil ik je wel toe sturen.
Oh da's gaaf!

Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 6:56
door Wieger61
Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 7:11
door Shadow
Da's voor Thorens

Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 10:30
door Pjotr
Ja, dat zou heiligschennis zijn

Voor lagerolie gebruik ik Kroon H68 compressorolie. Heeft de goede viscositeit en gaat lang mee. Gebruik i.i.g. nooit naaimachineolie, dat is veel te dun.
Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 16:59
door Kappa7
Is het geen onderhoudsvrij lager met kunststof bussen.
Daar Mag geen olie in dan loopt hij vast.
Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 17:01
door Kappa7
Shadow schreef:Kappa7 schreef:
Mooi dat zijn wel de betere.
Mocht je nog wat toonarm bekabeling nodig hebben, ik heb nog wat vd Hull kabel liggen, wil ik je wel toe sturen.
Oh da's gaaf!

Is 50CM voldoende?
Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 17:38
door Shadow
Dat denk ik wel

Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 18:31
door Pjotr
Kappa7 schreef:Is het geen onderhoudsvrij lager met kunststof bussen.
Daar Mag geen olie in dan loopt hij vast.
Komt dat voor bij een Project of een DT van dit kaliber? Anyway dan moet het in de handleiding staan.
Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 18:39
door Shadow
Kappa7 schreef:Is het geen onderhoudsvrij lager met kunststof bussen.
Daar Mag geen olie in dan loopt hij vast.
Nee bronzen bus met 4 kogels onderin.
Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 20:34
door Kappa7
Shadow schreef:Dat denk ik wel

Top dan zal ik even aan enveloppe zoeken en komt het je kant op.
Re: Pro-ject Perspective
Geplaatst: wo 07 jul 2021, 20:36
door Shadow
Super!
Moet ik er van die connectors aan solderen denk ik?
Dan zal ik die eens bestellen n.l.